Dertig jaar collectant reumafonds
vrijdag 26 februari 2010 http://www.stadtiel.nl
TIEL – Volledig verrast was Bets Beijer vorige week, dit jaar dertig jaar collectant van het reumafonds.
Ze wist niet beter of wijkhoofd Teunie van Lith zou haar de benodigde spullen voor de komende collecte
week in maart van het reumafonds komen brengen. Teunie kwam echter niet alleen. Ze was vergezeld
van Anneke de Jong, comitélid van Tiel en regio-coórdinator Emanuel de Hond uit Amsterdam. Samen
brachten ze Bets een bloemenhulde omdat ze dit jaar voor de dertigste keer op pad gaat. Van het hoofd-
kantoor was er als cadeau een briefopener. In de week van 7 tot en met 13 maart wordt er weer
gecollecteerd voor het reumafonds. Bets collecteert al 27 jaar in de wijk Rauwenhof en daarvoor in Tiel-
West waar ze toen woonde. Wat brengt haar ertoe om steeds weer op pad te gaan? “Ons wijkhoofd
Teunie is zo enthousiast", legt Bets uit, “ ze weet ons echt warm te maken voor dit fonds. Als ze opbelt
zegt ze altijd ‘mag ik weer een beroep op je doen?’ Door haar stimulans ben ik er nog steeds bij, ze weet
iedereen altijd op te peppen. Bovendien vind ik het een goed doel. Ik heb dertig jaar gymles gegeven bij
Vlug en Lenig en ben veel met kinderen en bewegen bezig geweest. Ik weet hoe belangrijk bewegen is,
zeker voor mensen met reuma."
De meeste mensen waar Bets aan de deur komt kennen haar wel. Ze loopt gemiddeld twee avonden en
tussendoor overdag. Zijn de mensen niet thuis dan gaat ze zeker terug. “Als ik weet dat ze de week daarop
thuis zijn ga ik op maandag, voordat ik mijn bus inlever, nog gauw even langs." Emanuel de Hond bedankte
Bets namens de regio voor haar inzet. “Wij hebben veel waardering voor zoveel jaren trouwe dienst.
Collectanten die zolang lopen moeten we koesteren en met het oog op de komende collecte hopen we weer
op een goede opbrengst." Er waren nog meer jubilarissen in Tiel. Vier collectanten lopen al vijfentwintig,
twintig, vijftien en tien jaar. Landelijk gezien loopt het altijd goed in Tiel. Veel collectanten, een goede
organisatie, weinig klachten en een goede opbrengst. Teunie is samen met Heleen Bijl wijkhoofd. Ze zijn
zo enthousiast dat ze vorig jaar zelfs in winkelcentrum Rauwenhof gecollecteerd hebben. In weer en wind
hebben ze ‘s morgens en ’s avonds een paar uur gestaan. Mensen die aan de deur al gegeven hadden,
trokken toen weer de portemonnee. “En daar doen we het immers voor."