Hallo,
Ik heb RA en al 2x pleuritis (ontsteking van het longvlies) en 1x pericarditis (ontsteking van het hartvlies) gehad. Volgens de reumatoloog is dit gewoon onderdeel van mijn reuma. Twee jaar geleden ben ik met Humira begonnen. Werkte goed voor de gewrichten maar ik kreeg ineens allerlei andere (niet reuma-gerelateerde) ontstekingen en infecties. Vorig jaar kwam hier ineens weer een pleuritis bij en toen ben ik gestopt met de Humira. Ik gebruik nu MTX, Sulfasalazine en prednison en mijn gewrichten zijn rustig, het gaat heel erg goed. Vorige week is er echter gebleken dat mijn longvliezen nog niet rustig zijn, de reuma is daar blijkbaar nog steeds actief. Ik zou nu toch weer aan de biologicals moeten. Vanwege de slechte ervaringen met Humira, is het voorstel nu Enbrel. Ik heb hier nogal moeite mee en zou graag ervaringen van anderen willen horen. Mensen met ervaring met pleuritis/pericarditis, wat voor medicijnen gebruikten jullie toen jullie het kregen? Wat is eraan gedaan? Hoe ging het over? Ervaringen in combinatie met Humira/Enbrel? Alles wat hiermee te maken heeft, ik hoor het graag.
Elle