Arava zombiegevoel

• Ingrid37

Ik ben zo'n 5 weken geleden begonnen met Arava. Gestart met 10 mg en 2 weken geleden verhoogd naar 20 mg. Daarnaast Metoject, Prednison en Naproxen. De 1e 2 weken met de 10 mg waren wel goed te doen. Had ook het idee dat mijn ontstekingen wat minder werden. Na het ophogen naar 20 mg voel ik me iedere dag als een zombie. Het MTX gevoel, maar dan iedere dag. Wordt er een beetje gek van. Lig 's avonds om 2130 in mijn bed en val als een blok in slaap. Heb veel last van diaree en mijn eten smaakt nergens meer naar + vreselijk moe. Dit is voor mij momenteel het laatste middel. Alles is al uitgeprobeerd. Vanmiddag ga ik bloed laten afnemen en maandag bellen voor de uitslag. Ben benieuwd hoe de waardes zijn. Hoe zijn jullie ervaringen? Waren jullie ook zo beroerd en werd dit na langer gebruik beter of bleef het zo? Alvast bedankt voor de reacties!

• Pepe

Het middel lijkt erger dan de kwaal.

Ik ken deze combinatie zelf niet, behalve dan Prednisolon en Naproxen dan.

Ik ben wel als een zombie geweest van Tramadol, een soort kunstmatige morfine;

dat hielp ook nog niet eens, ik had toen enorm veel pijn.

Aangezien ik alleen werk, kon ik dat absoluut niet erbij hebben, dus ben ik daar direkt weer mee gestopt.

Veel sterkte, erg lastig allemaal.

• christine

Hoi Ingrid,

Nou dat is ook echt niet fijn, het MTX-gevoel en dan elke dag. Misschien wel een domme vraag maar hebben ze nooit biologicals geprobeerd of is dat voor jou niet geschikt?

Hoop echt dat er toch wat veranderd voor je want dit is ook niet lekker meer. Toch maar weer aan de bel trekken, en misschien zien ze het ook wel aan je bloeduitslagen.

Veel sterkte hoor!

christine

• Ingrid37

Hoi Christine/pepe,

Ik heb alle biologicals gehad en niets hielp, vandaar nu de Arava. Ik ga inderdaad maandag bellen voor uitslag van mijn bloed. Vooral naar de lever en nierwaardes ben ik erg benieuwd. Hetzelfde zombiegevoel had ik vorig jaar met Neoral en daar ben ik toen mee gestopt. Het is ff niet anders. Het is dit of “niets”. Bedankt voor jullie reacties!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik werd een kleine zombie bij 20 mg… gebruik nu 10mg naast mtx en tot voor kort plaquenil waar ik nu mee gestopt ben ivm mijn ogen. Helaas daardoor meteen een opstoot…

Groetjes Marieke

• christine

Hoi Ingrid,

Jammer dat die bio's ook niet helpen. Ik hoop dat het misschien een kwestie van tijd is en dat je op een dag wel je beter voelt met Arava.

En misschien wijzen die bloeduitslagen wel wat uit. Ik voelde mij ook een tijd super slecht, moe enzo, en dat bleek aan de leverwaarden te liggen. Moest een tijdje stoppen met de meeste medicijnen en na een week weer opnieuw en toen ging het wel goed.

Dus…..maar balen is het wel voor je. Kwaliteit van leven is zo belangrijk.

Sterkte weer en hou je.

groeten christine

• anniek

hallo ingrid,

Heb alleen ervaring met de 10mg. Heb ik vorig jaar 3 maand gehad en dat ging echt ontzettend goed. voelde me een heel ander mens. Baalde wel van het elke 3 weken laten controleren van m'n bloed en meten van de bloeddruk.

Had er verder ook geen naar gevoel bij. Alleen moest ik na 3 maanden a la minute stoppen met Arava omdat ik heel opeens een heel hoge bloeddruk kreeg en daar staat de arava nu eenmaal om bekend.

Gaf wel een apart gevoel: de reuma doet het er hartstikke goed op en toch gaat je lichaam op een andere manier uit de bocht. Dus eigenlijk net zoals bij jou.

Iemand bij me op fysio had na biologicals ook arava gekregen. Denk dat ze het daar ook niet zo goed op deed want ze kreeg later een eenmalige infuus (weet niet meer welk middel) en daar schijnt het erg goed op te gaan want ze is ook niet meer op fysio. Terwijl ze binnen 3 jaar R.A. al 2 nieuwe knieen gekregen had.

Hoop dus dat er voor jou ook nog een oplossing komt.

hartelijke groet, Anniek

• Ingrid37

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Marieke: ik ben erg geschrokken van het bericht over je ogen. Is hier nog iets aan te doen? Anniek: Ik hoop dat ik terug mag naar de 10 mg, maar als ik de bijsluiter erop nalees staat voor RA 10 mg en voor AP (wat ik heb) 20 mg. Ook hier regelmatig bloed prikken en bloeddruk laten opmeten (die al wat te hoog was). Ben benieuwd naar de uitslagen van het bloed morgen. Iedereen veel sterkte gewenst! Gr. Ingrid37

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik gebruik met AP 10 mg… ik denk dat het ook afhankelijk is van de activiteit van de ziekte en wat je er nog meer bij gebruikt…

Ik hoop in maart meer te weten over m'n ogen… zucht zucht zucht…

Groetjes Marieke (moderator)

• Ingrid37

Nou Marieke, dat biedt weer perspectieven. Als ik me zo beroerd blijf voelen ga ik ook vragen of ik terug mag naar 10. Zag trouwens ook op de bijsluiter staan dat de combinatie mtx en arava niet wenselijk is. Kan me dus wel voorstellen dat dit een zombie-gevoel oplevert.

Verder net gebeld voor de bloeduitslagen. Bloedbezinksel (BSE geloof ik) was niet veel verbeterd tov 15-1 jl. nl. 82 ipv 87 (zucht……). Lever en nierwaardes waren gelukkig goed.

Sterkte met je ogen. Ik hoop echt dat er iets aan te doen is. groet, Ingrid37