Ogen - Plaquenil

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

vandaag voor het eerst naar de reumatoloog geweest sinds ik weet dat mn ogen waarschijnlijk aangetast worden door de Plaquenil. Accuut stoppen was zijn advies… het is het niet waard. Gelukkig, dat vind ik zelf ook namelijk.

Blijf nog steeds erg in de war van de Macula degeneratie die nu boven mn hoofd hangt. Afgelopen week maar even naar mn huisarts geweest om een keer te praten. Daarnaast heb ik een zeer supportende fysio die twee keer per week naar mn zorgen luisterd en vrienden en familie die meeleven. In deze tijden weet je weer wie de vrienden zijn.

Werken gaat niet echt goed maar gelukkig zijn ook mn collega's weer heeeeel geduldig.

Groetjes Marieke

• Janny71

Hoi Marieke,

Heel veel sterke, dat is inderdaad niet niks zoveel

bijwerkingen vande plaquenil.

Het allerbeste want inderdaad op je ogen

moet je zuinig zijn.

Janny

• christine

Hoi Marieke,

Veelsterkte en inderdaad die plaquenil…..

fijn dat ze op je werk weer inzien dat je niet zit te wachten op ongeduld..

Hoop dat je niet teveel gaat merken dat je geen plaquenil meer slikt.

• monique

hoi ik ben monique.

ik heb ra ,reuma atritis .en ben erg bang voor het medicyn plaquenil.kan iemand my vertellen of het geen kwaad kan

• Joke (moderator)

Of je last krijgt van de bijwerkingen is heel verschillend de één krijgt

er last van en de ander niet.

Ik gebruik ook plaquenil en heb tot op heden gelukkig nergens last

van hoop dat dit zo blijft.

Dus ja ik denk dat als je het gebruikt je echt heel alert moet zijn op

de bijwerkingen en mocht je daar last van krijgen meteen aan de bel

trekken.

Suc6 met je beslissing

Liefs Joke (moderator(

• Jopie1982

Moeilijke beslissing, helaas kan ik je niet helpen. Maar heel veel succes ermee.

En goed te lezen dat je mensen om je heen hebt met wie je het één en ander kan bespreken.

Hou je ons op de hoogte?

• anniek

hoi monique,

Als je plaquenil gaat gebruiken moet je dacht ik minimaal 1 x per jaar voor controle naar de oogarts. Plaquenil staat nl. bekend om deze bijwerking maar niet iedereen hoeft die te krijgen.

Zelf moest ik er na 3 maanden mee stoppen omdat het samen met methotrexaat, sulfasalazine en diclofenac niet goed ging met de reuma. De ontstekingen reageerden niet meer op de medicijnen maar breidden zich alleen maar uit.

Moet jij plaquenil solo gaan gebruiken of in combinatie met andere medicijnen?

Bedenk wel dat ieder mens anders reageert op medicijnen. Wat de een aan bijwerkingen ervaart hoeft een ander niet te krijgen. Als je de bijsluiters leest durf je al helemaal geen medicijnen meer te slikken of te spuiten.

Bedenk wel dat fabrikanten hier ‘ook’ op een juridische wijze mee omgaan. Alles wat ze opnoemen kun je dus eventueel van te voren weten en daar dragen ze dan geen verantwoordelijkheid voor (kort door de bocht).

Heel veel sterkte met het nemen van beslissingen over medicijnen, maar bovenal dat het goed met je reuma mag gaan.

hartelijke groet, anniek

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

de kans dat het met je ogen mis gaat met plaquenil ontstaat pas na 5 jaar gebruik van minimaal 400mg bij 5 op een miljoen patienten… da's dus een hele kleine kans…

Het enige is dat als het gebeurd dan zijn de gevolgen heel groot, je komt namelijk niet meer van de problemen met je ogen af dan.

ironisch dat ik dat nu type. Morgen laatste onderzoek ivm mn ogen en plaquenil in het ziekenhuis…

Groetjes Marieke (moderator)

• Paul (beheerder)

Succes meid, ik zal aan je denken !!

Paul (beheerder)

• Ingrid37

Heel veel sterkte vandaag Marieke!!