Artrose en Zwanger

• Quinta

Hallo Allemaal,

Ik ben Quinta en ben 38 jaar en moeder van 3 prachtige kinderen.

Na mijn laatste zwangerschap 3 1/2 jaar geleden had ik dagelijks veel pijn en stijfheid in me rug, na onderzoek en foto's bleek ik artrose op niveau L3 t/m S1 met spondylotische haakjes.

Gevolg is dagelijkse pijn en stijfheid en beperkt in me dagelijkse handelingen, slecht slapen door de pijn en ook zodra het weer verandert merk ik dat aan me rug, en inmiddels ben ik voor 35 % afgekeurd.

Vele medicatie geprobeerd maar dat hielp allemaal niet, tot ik Artrothec 75 ging gebruiken en daar had ik gelukkig baat bij.

Echter ben ik nooit bij de pakken neer gaan zitten, en ondanks de pijn etc. geniet ik dagelijks van mijn kinderen.

Nu ben ik echter onverwachts zwanger geraakt, en ben direct gestopt met mijn medicijnen, ik mag nu indien nodig alleen een paracetamol innnemen.

Misschien heel vreemd maar sinds ik zwanger ben heb ik weinig tot geen pijn in me rug en maak ik heerlijke nachten (vermoedelijk komt dat door de hormonen) de stijfheid in me rug is wel aanwezig.

Hoewel het onverwachts is is de kleine van harte welkom en kijk ik er naar uit om het in me armen te hebben.

Het enige waar ik me af en toe zorgen om maak is hoe zal het gaan met me rug aan het einde van de zwangerschap aangezien je dan toch wat kilo's meer mee draagt en hoe zal het gaan met me rug tijdens de bevalling, en mag ik indien nodig wel pijnmedicatie hebben tijdens de bevalling.

Ik ben me er heel goed van bewust dat na de zwangerschap de pijn in volle hevigheid gaat terug komen of misschien nog wel erger word, al hoop ik dat natuurlijk niet, echter geniet ik nu van elke dag dat ik geen pijn heb, wat een heerlijk gevoel is na 3 1/2 jaar dagelijkse pijn te hebben.

Mijn vraag is dan ook zijn hier vrouwen die ook artrose in hun rug hebben en zwanger zijn, of zwanger zijn geweest en wat is hun ervaring hiermee.

groetjes Quinta

• Marieke (Beheerder)

Gefeliciteerd met je zwangerschap Quinta!

Ik kan niet precies meepraten over rtrose maar wel over rugklachten tijdens de zwangerschap ten gevolge van reuma. De laatste maanden heb ik heel eel rust moeten nemen, mijn onderrug gaf veel klachten en ben soms echt wanhopig geworden van de druk op mn onderrug.

Na de bevalling ben ik 10 dagen plat in bed blijven liggen om te herstellen van de bevalling en ook daarna nog voorzichtig gedaan (zittend de trap af weinig tillen etc.) Ik liet op bed mn kindje badderen om zo zo min mogelijk te missen maar heb de eerste dagen behalve voeden niet veel zelf gedaan.

Groetjes Marieke (moderator)

• Amber

Dag Quinta

Mijn schoonzus (30 jaar) heeft tijdens haar zwangerschap van haar eerste kindje ontzettend veel last gekregen van haar rug, en na de bevalling werd het alleen maar erger. Na een jaar had ze nog steeds heel veel last en na lang zoeken bleek ze artrose te hebben in haar heup. Nu is haar zoontje anderhalf jaar en ze is onverwacht terug zwanger geworden. Ze is nu zes weken ver en zou heel graag het tweede kindje houden maar ze maakt zich enorme zorgen over haar eigen levenskwaliteit na een tweede zwangerschap gezien de pijn nu al bijna niet te houden is in haar heup, rug en nek. Ze maakt zich ook zorgen over of ze het wel zal kunnen om 2 kindjes op te voeden en groot te brengen en of ze met al die pijn wel een goeie mama kan zijn. Ik heb ook de indruk dat ze nog steeds niet goed weet wat er goed voor haar is, en of er een dokter is die haar goeie raad zou kunnen geven. Hoe gaat het met jou ondertussen? Kan jij haar misschien wat raad geven?

Groetjes en bedankt alvast…

• Marieke (Beheerder)

Beste Amber,

In de komende In Beweging schrijf ik een column over het ouderschap met reuma. Ik heb zelf veel last van mijn ziekte en behoorlijke beperkingen. Mijn eerste zwangerschap zag er heel anders uit dan mijn tweede maar een roze wolk was het allemaal niet. Na de bevalling wel echt rust gepakt en een echte kraamtijd gehad.

Moederschap is echter niet afhankelijk van ziekte of beperkingen maar van de liefde die je je kinderen wilt geven. Ook op bed kun je je kind aandacht geven, een knuffel of een kus. Ik ga niet hardlopen rennen of fietsen met mijn kinderen maar zing wel een liedje of knutsel met de kinderen.

Lees vooral mijn column waarin ik er meer over schrijf, hij staat in het volgende nummer (en daarna hier op de site)

Groetjes Marieke (beheerder)