Afvallen & reuma

• Pepe

Je mag er wel een paar van mij hebben, bestaat er geen lipotransfusie…?

• Marieke (Beheerder)

Ik zal maar niet zeggen hoe vaak ik dat al gehoord heb….. :S

Als ik voor elke keer een euro had gekregen was mijn woningaanpassing nu wel zo'n beetje afbetaald denk ik…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Ingrid37

Dit afvallen (zonder dieet of aanwijsbare redenen) is bij mij ook het geval. Ik ben in een half jaar 10 kg afgevallen. Geen trek in eten (dus weinig eten), smaakverlies, misselijkheid, heel moe, bloedarmoede. Nu is bij mij een maand geleden een fors vitamine B12 tekort geconstateerd. Bij mij kan je ongeveer de helft van dit lijstje afvinken. Misschien dus ook iets om na te laten kijken. Ik zit nu zelf aan de vitamine B12 injecties. Mijn waarde was 118 en moet tussen de 130 en 700 zijn. Nooit opgemerkt bij regulier bloedonderzoek door de reumatoloog, maar geconstateerd door de MLD arts. Gr. Ingrid

• Ingrid37

Volgens mij werkt de link niet betreft vitamine B12, maar dit is het ongeveer:

Vermoeidheid (soms heel erg moe)

Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken en/of bloedend tandvlees; ijzer-/metaalsmaak)

Aften

Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, het oppervlaktegevoel is verstoord, branderig gevoel op de huid)

Psychische problemen (van prikkelbaarheid/“kort lontje”, stemmingswisselingen en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, paniekaanvallen en suïcidaal gedrag)

Concentratie- en geheugenproblemen (niet helder meer kunnen denken, wattenhoofd, sufheid)

Tintelingen (in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht “onder stroom staan”; “mieren lopen”; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen, uitvalsverschijnselen)

Duizeligheid

Slaperigheid (veel slaap nodig hebben, zomaar spontaan in slaap vallen)

Benauwdheid op de borst (angineuze pijnen, hartkloppingen, hartritmestoornissen, versnelde hartslag, kortademigheid)

Het koud hebben (soms ook een branderig gevoel op de huid)

Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)

Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, spierzwakte, krachtverlies)

Fasciculaties/myokymieën (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen, onrustige benen)

Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën)

Ontstekingen in het spijsverteringskanaal (tot aan darmperforatie toe)

Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek)

Darmklachten,diarree (met enige regelmaat)

Ataxie (onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen)

Verminderde positiezin (onverklaarbaar vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen)

Afwijkende reflexen

Gewichtsverlies (verlies van eetlust, verlies van smaak/reuk)

Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met “dubbele tong” praten; “toetsenbord-afasie”)

Bloedarmoede, soms weinig, vaak niet (flauwvallen, droge huid, jeuk, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit, hyperpigmentatie, spontane blauwe plekken, petechiën)

Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval)

Gehoorproblemen (oorsuizen, vervormd geluid)

Haaruitval,brokkelige nagels

Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)

Hoofdpijn/migraine

Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)

Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, fout-positieve PAP-uitstrijk)

Onvruchtbaarheid/miskramen, geboorte-afwijkingen; libidoverlies, impotentie

Dementie (geheugenverlies)

Verder “vitamine B12” in de google gooien en je vind een heleboel. Gr. Ingrid

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

B12 is bij mij al geprikt.. Daar is niks mis mee. Ik ben bij de internist op echt alles onderzocht zo'n beetje. Het kan alleen zijn dat voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. Omdat ik ziekenhuis moe ben heb ik de onderzoeken bij de MDL arts nog even uitgesteld en blijf nu op gewicht met Nutridrink. Reumatoloog kan daar wel mee leven even maar niet te lang. Hij gaf meteen aan dat ik dan straks als ik daar mee stop genoeg eiwit in mijn voedsel moet stoppen omdat je lichaam daar aan ‘went’

• arno 1964

hallo met arno

is het mogelijk door af te vallen dat er een soort reuma op kan trede

ik ben namelijk 20 kg kwijt in 7 maande

maar nu een week of vijf of zes

overal pijn veel pijn in gewrichten schouders

knie elebogen enkels polsen eigelijk over al

gewoon niet uit te houden vreselijke pijne

is hier iets voor kan ik ergens heen info aub

vriendelijke groet arno

• Marieke (Beheerder)

Hoi Arno,

Ik heb nog nooit gehoord dat van afvallen je reuma zou kunnen krijgen maar je weet natuurlijk nooit zeker of het samen hangt. Het lijkt me zeker een reden om een arts te raadplegen.

• Ingrid37

Hoi Marieke,

Stond net op de weegschaal en weer een kilo eraf in 1,5. Ik eet ontzettend slecht. Las dat jij Nutridrink gebruikt en dat wil ik ook gaan doen. Kan je mij er iets meer over vertellen? Hoe lang mag je het gebruiken? Ik neem aan 1 flesje per dag? Welke versie heb jij? Ik dacht zelf aan Nutridrink Compact Fibre aarbei (met extra vezels voor de darmen). Alvast dank! Groetjes Ingrid

• Marieke (Beheerder)

Hoi Ingrid,

Ik gebruik 1 flesje per dag en je kunt een smaakpakket krijgen bij de apotheek daar zit van alles in om te proberen, zelfs soep. Ik vind zelf de aardbei niet te drinken, Maar tja dat is voor iedereen persoonlijk. Je krijgt het echter niet zomaar er moet een bepaald hoeveelheid gewichtsverlies zijn. Ik drink de yoghurt smaken en de abrikozen…

Ga er nu weer even mee stoppen, vind het zo ontzettend smerig en er zijn weer een paar kilo bij.

• Afvallerkees

Het enige werkende natuurlijk afvalsupplement is omega-3 visolie. Visolie versterkt het vetmetabolisme. Daarnaast is een extra bijkomend voordeel de anti-inflammatoire werking van omega-3. Dit verlicht bij veel mensen de reuma klachten. Veel vis eten dus of visolie supplementen slikken. Bron: rol van omega 3 bij afvallen