enkel prothese

• sven

Hallo allemaal,

Na een bdrijfsongeval van 09-2005, heb ik in 05-2007 een enkel-prothese gekregen in A'dam Slotervaart.

(Ik ben van 1975, dus 34 jaar)

Na de operatie en nog steeds krijg ik mijn voet niet verder opgetrokken dan 90 gr.

Met lopen op sport schoen heb ik geen problemen. Maar heuvel op en trap af en geheurkd zitten wel. Dat geldt ook onder de douche

in de badkuip.

Ik heb de optie gekregen om een achillesspees verlenging te doen en de binnen kant van mijn hiel schoon te maken, maar

de arts rade het af, resultaat 10% met kans op bacterie en infectie.

Mijn vraag is of iemand dezelfde symptomen heeft of een achillesspees verlening heeft gehad?

Met weinig tot geen resultaat doe ik de operatie natuurlijk niet.

Ik hoop of iemand mij kan helpen, want ik sta voor een dilemma!!

Groet,

Sven

• johanna

Hoi, bedoel je misschien een enkel-orthese?????? Namelijk het vastetten van de voet zodat deze niet meer beweegt????

Of heb je echt een heel nieuw gewricht.?????

Mijn voet is vastgezet en ik heb dezelfde klachten als jij. Heb aangepaste schoenen en loop binnen op schoenen met een “natuurlijke”hoogte.

groet Johanna

• sven

Jo,

Nee, ik heb ech een prothese.

Daarom zit ik met het dillema of ik het wel of niet moet doen!!

Anders had ik ook voor vast zetten kunnen kiezen, maar dat heb ik niet gedaan,

omdat ik ook een rugwervel heb gebroken en niet meer mag sjouwen/tillen.

Met een enkel-orthese kan je de hele enkel niet meer bewegen, dus zit je altijd met aangepaste schoenen of sportschoenen.

gr,

sven

• miranda1963

Het ligt eraan welk deel van de enkel wordt vastgezet. Bij het vastzetten van het onderste spronggewricht is er zeker nog beweging mogelijk. Bij het bovenste is dat een ander verhaal. Maar ik neem aan dat het om het laatste gaat, want als er al een prothese is geplaatst gaat het altijd om het bovenste spronggewricht.

Bij mij moet ook de achillespees verlengt worden en eigenlijk heb ik hier ook nog geen ervaringen gelezen. Ik zie dus ook nog even af van een operatie.

Ik wens je nog veel succes met het nemen van een beslissing.

Groetjes Miranda

• sven

Miranda,

Maar heb je een prothese of is het vastgezet?

gr,

sven

• miranda1963

Nog geen van beide. Mij is adviseerd het vast te laten zetten. Het onderste spronggewricht is ernstig versleten. Het bovenste aangetast. Toch wil ik eerst nog wandelschoenen gaan proberen. Aangepaste schoenen bevallen mij niet.

Groetjes Miranda

• sven

Nou, succes.

Zou er niet te lang mee doorlopen, er zijn wel wachtlijsten.

Hou er wel rekening mee.

gr

sven

• Annika

ik denk dat de wachtlijsten verschillen per ziekenhuis. In het Wilhelminaziekenhuis Assen staat voor een enkeloperatie (artrodese of prothese) momenteel 6 tot 8 weken.

Succes met knopen doorhakken allebei, ik sta zelf ook (weer) voor een keuze en dat is best lastig. Hieronder mijn ervaringen, Miranda, misschien heb je er iets aan bij het maken van je keuze.

6 jaar geleden heb ik voor een prothese (rechts) gekozen toen het echt niet meer ging. Door de standsafwijking in mijn voet (ik kon nog wel 90 graden, maar iets anders stond scheef, voetwortel geloof ik) heb ik in totaal 4 operaties gehad. Een om mijn middenvoetsbeentjes vast te zetten en mijn grote teen recht en een beetje omhoog te zetten, een om de krammen er weer uit te halen, een om de prothese erin te zetten en een om de pennen uit mijn teen te halen.

Ik heb voor een prothese gekozen ipv vastzetten omdat ik mezelf nog te jong vond om de boel vast te zetten (28) en mijn heupen en knieen wilde sparen. Ook zag ik op tegen nog verder aangepaste schoenen. Als de prothese eruit moet en alles vastgezet wordt, ben ik bijna 40, nog steeds jong (ben nu 35), maar dat is toch weer een paar jaar winst.

Het is allemaal voorspoedig gegaan en ik ben netjes binnen de 3 maanden hersteld, zelfs sneller dan verwacht werd.

Ik ben ontzettend blij met mijn keuze, de pijn is weg en ik kan weer lopen (uberhaupt) en ook rechtop, niet meer verkrampt door de pijn. Waar ik eerst op het laatst alleen nog maar met krukken en op mijn knieen door het huis liep/kroop (ja, echt lang gewacht) en buiten me vrijwel alleen op de fiets en met de deeltaxi kon verplaatsen, heb ik door de operatie vooral ook mijn vrijheid terug. Dat is haast niet te beschrijven.

Met vastzetten heb ik dus geen ervaring. Het grote voordeel van zo'n vastzetoperatie wel is dat je in een keer klaar bent (als alles lukt) en je dus niet 9 jaar later weer geopereerd hoeft te worden met de kans dat het minder makkelijk vastgroeit omdat je wat botverlies hebt door de prothese. Een groot nadeel lijkt mij inderdaad bewegingsverlies en verminderde mobiliteit (tov prothese) als je zonder je aangepaste schoenen loopt.