Hallo,
Bij mij is er 1,5 jaar geleden PMR geconstateerd. Nu 44 jaar, toen 43! Mijn leeftijd is dus ook niet bepaald qua leeftijd pasend in het plaatje wat hoort bij PMR. Reden ook om op deze forumlijn te reageren. Is niet eenvoudig om 1,5 jaar zoeken/ervaren kort weer te geven. Toch een poging omdat ik er zelf ook veel aan heb gehad om over andere ervaringen en medicijngebruik te lezen:
Van de ene op de andere dag PMR gekregen, na vertellen klachtenbeeld (symmetrische klachten in bovenarmen/schouders/nek en lage onderrug-bovenbenen met zowel spier-als gewrichtsklachten, ook 's nachts, na enige dagen kon ik bijna niets meer van de pijn) legde mijn huisarts onmiddellijk verband met PMR. Bezinking te hoog en belangrijkste indicator was dat ik na eerste tablet 20 mg Prednisolon, circa 8 uur later al pijnklachtenvrij was. Daarna heeft neuroloog weer aan diagnose getwijfeld (vooral ook door leeftijd) , maar reumatoloog deze uiteindelijk na een half jaar weer bevestigd. Door gebruik van prednisolon ontstaan vele nieuwe andere klachten, waardoor het lijkt alsof mijn probleem meer de prednisolon dan de PMR is. Ik heb hier veel verschillende ervaringen over gelezen, maar feit is dat bij mij gebruik van prednislolon behoorlijk ingrijpend is op mijn lijf en welbevinden:
In begin te snel afgebouwd, daarna klachten extreem weer terug en moest ik van 5 mg weer naar 20 mg om opnieuw te starten met afbouwen… nu na 1,5 jaar zit ik met veel geduld dagelijks op 7,5 mg Prednisolon, maar helaas is de laatste weken de bezinking weer hoger aan het worden (3x bloedprikken levert achtereenvolgens op: BSE van 22, 30, 32), en heb ik ook weer veel meer last van stijfheid, uitstraling naar handen, spierpijn etc. dus vind het spannend hoe het zich ontwikkeld.
De reumatoloog wil uiteindelijk met me meegaan in mijn wens om op 7,5 mg te blijven zitten, omdat ik de klachten nog draaglijk vind en een verhoging ook weer langere tijd afbouwen betekent, maar zei neigt naar hogere dosis ook als preventief handelen ter voorkoming van mogelijke ontwikkeling Arteritits temporalis. Door het gesprek met reumatoloog en dit mogelijke scenario ben ik nu wel alert/waakzaam op ontwikkeling klachtenbeeld en vind ik het lastiger om mijn wens, om niet weer meer prednislolon te slikken, te handhaven. Ik heb nl. liever wat meer (nog wel draaglijke) klachten dan een te hoge dosis wat alles onderdrukt, want dan heb ik tenminste ook signalen van mijn lichaam om naar te luisteren en op te (laten be)handelen.
Vooral de vele bijwerkingen van Prednisolon vormen het grootste probleem: ik ben in 1,5 jaar tijd 14 kg aangekomen mede door stemmingen/eetbuien (van 54 naar 68 kg) en vollemaansgezicht is zeer aanwezig. Ik heb medicijnen voor alle standaard bijwerkingen (ter voorkoming van maagklachten, osteoperose en hoge bloeddruk), heb veel last van huidklachten, m.n. niet overgaande voetschimmel/kloven en ook de stemmingswisselingen van ene naar andere uiterste zijn me zeer bekend ( stuiterend van energie door het leven, tot depressief op de bank) en darmen zijn ook meer ontregeld. Tijdens het afbouwen veel last gehad van zweten zowel 's nachts als ook bij inspanning. Nu alleen nog veel zweten bij inspanning, Nachtzweten is bij mij over met deze dosis.En algemene moeheid/vermoeidheid natuurlijk.
Ik ben vooral op zoek gegaan naar alternatieven, mede ter ondersteuning van het afbouwen, maar ben nog niet echt de oplossing tegen gekomen. Fysiotherapie, accupunctuur en lichaamsgerichte oefeningen(yoga/mindfullnes, emotioneel lichaamswerk) en meditatie helpen me enorm om alle signalen in mijn lichaam op tijd te herkennen en naar te leren luisteren. Ik kan veel minder en moet veel meer rust nemen, maar de laatste 1,5 jaar levert me ook veel nieuwe ervaringen op al is het alleen maar om mijn veel zwaardere lijf te leren accepteren en nu ook lichamelijk te moeten (v)erkennen dat er meer is dan hard werken in het leven en te ontdekken wat ik wel/niet kan.
Wel is duidelijk dat veel ontspanning en in rustige beweging blijven zonder krachtsinspanning/hard werken me helpt om het lichaam te laten stromen en goed voor mijn lijf blijven zorgen. Liefdevol en mild met alles wat er is. Ik heb nog nooit zoveel in warme baden gelegen, sauna bezocht, om maar mijn lijf weer op een andere stand te krijgen. Korte sneldurende inspanning is een probleem, spieren verzuren snel en beperkte ademhaling (bv heuvelop fietsen/lopen) terwijl ik gelukkig wel heel erg mijn conditie op peil ben blijven houden door dagelijks veel, hoe langzaam dan ook, te blijven fietsen. Het lijkt alsof ik daarin niet vooruit kom, maar heb wel het idee dat ik daardoor wel de situatie stabiliseer en hoop toch verder te kunnen af/opbouwen.
Verder slik ik naast de portie prednisolon, maagtabletten, hogebloeddrukmedicijnen, actonel (1x pw) en dagelijks Calciumtablet iedere dag nu alleen nog aanvullend een goede maar ook dure Vitamine C-tablet (Ester-C-500 van belang ter voorkoming maagklachten). Ik merk dat het me helpt om mijn weerstand goed op peil te houden. Ik heb mijn eetprobleem en gewichtstoename iets meer in de hand door regelmatiger 5x per dag minimaal iets te eten en de kachel daardoor meer gestaag brandende te houden ipv zo nu en dan een enorme blok hout op het vuur…Maar een hogere ontsteking is ook een grotere behoefte aan suiker helaas, dus ik moet me soms bedwingen en vaak lukt het ook niet…
Nou korte overview. Langzamerhand na 1,5 jaar over PMR lezen en natuurlijk zelf ervaren maakt dat ik er steeds meer van weet en tegelijkertijd minder van begrijp… Ik kan alleen maar blijven onderzoeken.
Succes allemaal en ik merk dat er nu meer ervaringen op Internet verschijnen die ik met belangstelling zal blijven volgen.