Wie kan mij meer vertellen over de ziekte van still ?
Hallo Mathilda,
In de meeste gevallen komt de ziekte van Still voor als een reumatische aandoening bij kinderen.
Met de ziekte van Still wordt in deze gevallen de systemische vorm van jeugdreuma bedoeld.
In actieve periodes van de ziekte heeft het kind hoge, piekende koorts, rode vlekjes op de huid,
gewrichtsonstekingen en voelt het zich ziek.
De ziekte van Still komt in zeldzame gevallen bij volwassenen voor. Bij volwassenen ontstaat de
ziekte meestal op jonge leeftijd, zo tussen het zestiende en vijfendertigste levensjaar. De ziekte
van Still komt bij mannen net zo vaak voor als bij vrouwen en is niet erfelijk. Bij volwassenen is de
ziekte van Still een zeldzame ontstekingsziekte van onbekende oorsprong, die gekenmerkt wordt
door hoge piekende koorts (39 graden en hoger), een typsiche vluchtige huiduitslag en gewrichts-
ontstekingen. De ziekte is op kinder- en op volwassenleeftijd vrijwel identiek. Het enige verschil
is dat gewrichtsontstekingen bij kinderen groeistoornissen aan die gewrichten kunnen veroorzaken.
Gr. Paul (beheerder)
hey ,ik heb de ziekte nu al 40 jaar en nu begint .; men moed begint te zakken,het is steeds een proces van vallen en terug opstaan,cortisone en nog es cortisone,nooit eens iets kunnen plannen,geen sociaal leven .Kzou graag es voelen hoe het is om gezond te zijn,en het ergste is da sommige mensen je nog benijden de paar dagen dat men zich eens goed voelt.Ik ben in behandeling IN U.Z Gent en om de 3maand op controle,als alles vlot gaat.Vandaag dus nie.Dagen worden weken en weken worden maanden want met medrol bouw je zo snel niet af.
nee Marieke,ik neem al gans men leven dus sinds men 9de al cortisone en voor de rest natuurlijk maagbeschermers en slaappillen voor het geval ik hoge dosissen medrol moet nemen.Krijg nu wel schrik wa de gevolgen gaan zijn na 40jaar op men andere organen van al die cortisone.Zijn er echt geen andere medicijnen of opties.Voor antibiotica enzo ben ik allemaal allergisch.Heb wel en fantastische professor in UZ Gent.Heb nog geen mensen ontmoet of gesproken met de zelfde ziekte.Alle info is van harte welkom.groetjes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?