compensatie arbeidsongeschikten

• Miranda1963

Compensatie arbeidsongeschikten

Bij de regeling buitengewone uitgaven mochten arbeidsongeschikten een vast bedrag aftrekken. Daarvoor in de plaats komt een jaarlijkse tegemoetkoming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV). Deze uitkering staat los van de algemene tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten.

Bent u ten minste 35% arbeidsongeschikt, hebt u op grond daarvan op 1 juli 2009 recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV en bent u AWBZ-verzekerd? Dan komt u in aanmerking voor deze tegemoetkoming. Het maakt hierbij niet uit of u een WAO-, WIA- (WGA- en IVA-), Wajong- of WAZ-uitkering hebt.

De tegemoetkoming wordt automatisch uitgekeerd: u hoeft hier niets voor te doen. De hoogte is € 350 netto. De tegemoetkoming wordt uitgekeerd in het derde kwartaal (juli-september), voor het eerst in 2009.

Heeft iemand deze compensatie al gekregen?

Tot nu toe iemand een brief hierover gehad van het UWV?

Ik heb nog niets gezien met de post of op mijn bankrekening.

Gr. Miranda

• anniek

hallo Miranda,

De volgende informatie staat op de website van het UWV:

Hoe ontvangt u de tegemoetkoming?

U hoeft niets te doen om de extra tegemoetkoming te krijgen. De tegemoetkoming bedraagt dit jaar € 350 netto en wordt automatisch aan u overgemaakt in september 2009. U ontvangt hierover in september een brief van UWV.

nog even geduld dus,

groet, Anniek

• Miranda1963

Dank je voor de info.

Ik had dit nog niet op de site van het UWV gecheckt. De info die ik had komt van de site www.veranderingenindezorg.nl.

Dus nog even afwachten.

Gr. Miranda

• tecko

En hoe zit dat dan als je zelfstandige bent.

groetjes marja

• Pepe

,,,en als ‘ex’-arbeidsongeschikte?

Wanneer je langer dan 5 jaar werkt -al dan niet met veel pijn-, ben je juridisch gezien geen arbeidsongeschikte meer, maar beter wordt het ook niet.

Je houdt het zo lang mogelijk vol, voor je inkomen, maar artrose, in mijn geval, is degeneratief, dus vroeg of laat val je toch weer terug.

In feite blijf je dus arbeidsgehandicapt, met alle onkosten van dien.

• anniek

Deze vergoeding heeft verband met de afschaffing van een bedrag dat je mocht aftrekken bij je belastingaangifte t/m 2008 als je arbeidsongeschikt was. Die aftrekpost is afgeschaft en deze regeling is daar voor in de plaats gekomen.

Je moet in ieder geval voor ten minste 35% afgekeurd zijn en op 1 juli 2009 een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen van het UWV, maakt niet uit of dit een WAO, WIA, Wajong of WAZ uitkering is.

Dus als je zelfstandig bent en aan de bovenstaande regels voldoet (dan een WAZ uitkering) dan krijg je ook een vergoeding.

En Pepe, als ex-arbeidsongeschikte denk ik niet dat je er voor in aanmerking komt. Of je moet daarnaast nog een uitkering van het UWV krijgen voor ten minste 35% arbeidsongeschiktheid. Maar dan zou je jezelf waarschijnlijk niet ex-arbeidsongeschikte noemen. Er zijn of komen wel andere regelingen, die hebben we eerder al bij de kop gehad in het topic Wtcg.

• Ingrid37

Hebben jullie inmiddels al een brief ontvangen van het UWV? Mijn uitkering (WAO) loopt nog via mijn werkgever, maar die heeft aangegeven nog van niets te weten en ook niets ontvangen te hebben van het UWV. Groet, Ingrid37

• Miranda1963

Tot nu toe heb ik nog niets ontvangen. Geen brief en geen geld. Maar de maand is nog lang……….

Gr. Miranda

• Joke (moderator)

Ook ik heb nog niks gehoord.

Ben benieuwd of ik ook iets ga horen.

Ben voor 100 % afgekeurd en krijg mijn

uitkering via het UWV dus moet volgens mij

goed zijn.

Laat jullie het weten zodra ik iets binnen krijg

Liefs Joke

• ingrid37

Update: Ik heb bericht gekregen van mijn werkgever dat de 350 euro door hen is ontvangen en dat het bedrag zal worden overgemaakt. Dan zal het bij jullie ook niet lang meer duren of hebben jullie het inmiddels ook ontvangen? Groetjes, Ingrid