Enbrel MyClic pen goedgekeurd

• Paul (beheerder)

( bron: http://www.medicalfacts.nl/2009/07/23/enbrel%C2%AE-myclic%C2%AE-pen-goedgekeurd-door-europese-registratie-autoriteit/ )

De Europese geneesmiddelenregistratie autoriteit (EMEA) heeft de Enbrel MyClic pen goedgekeurd per

16 juli 2009 en vergoeding voor de pen is in Nederland aangevraagd. De Enbrel MyClic pen komt beschikbaar

in een dosering van 50 mg en is geregistreerd voor gebruik bij reumatoïde artritis, artritis psoriatica, de ziekte

van Bechterew en bij volwassenen en kinderen met plaque psoriasis. De Enbrel MyClic pen maakt injecteren

eenvoudiger en veiliger. De pen is in het bijzonder geschikt voor patiënten met prikangst en voor patiënten die

de voorkeur geven aan het gebruik van een injectiepen boven een voorgevulde spuit of poeder voor injectie.

De Enbrel Myclic pen maakt injecteren eenvoudiger en veiliger. Met één druk op de knop dient de patiënt

zichzelf in de juiste dosering Enbrel (stofnaam etanercept) toe. De ingebouwde beveiliging voorkomt per

ongeluk activeren van de pen en de naald is permanent afgeschermd. Kliksignalen bevestigen het begin en

het einde van de injectie en door het controlevenster in de pen kan de gebruiker zien dat de volledige dosis

is toegediend.Momenteel demonstreert Wyeth Pharmaceuticals het gebruik van de Enbrel MyClic pen aan

alle Nederlandse dermatologen, reumatologen en verpleegkundigen. Op moment dat de opname in het genees-

middelenvergoedingssysteem een feit is, zal de Enbrel MyClic pen beschikbaar komen voor Nederlandse

patiënten die Enbrel (gaan) gebruiken. De volledige productinformatie van Enbrel en de Enbrel MyClic pen

is beschikbaar op www.wyeth.nl en www.enbrel.nl.

• Miranda1963

Dit lijkt me heel fijn in gebruik. Ik heb geen prikangst of iets dergelijks, maar als ik het mag gaan gebruiken zal ik dat zeker doen.

Groetjes Miranda

• Nada

Ik ben benieuwd. Ik hoop dat zo'n pen wat makkelijker gaat. Ik merk nu (na twee jaar spuiten) dat het moeilijk is om een goede spuitplek te vinden. De huid wordt hier en daar wat harder. Heeft daar nog iemand last van??

• Dirk

Ik hoorde van deze nieuwe ontwikkeling een kleine twee maanden geleden van mijn reumatoloog.

Ook ik heb steeds meer problemen met het vinden van een goede injectie plek.

Ik gebruik enbrel nu zo'n 5-6 jaar (was één van de proefkonijnen) en de huid begind nu wat leer achtige kenmerken te vertonen..(wat op zich heel normaal is… al is het wel vervelend).

Maar goed, we zien wel of het idd een verbetering is…. dat zeiden ze ook van de voorgevulde injecties.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de oude methode, je weet wel, zelf de injectie prepareren.

Echter, de 50mg is niet meer leverbaar in de doe het zelf pakketen.

Maar zoals ik al zei, we wachten maar weer af.

gr Dirk

• Nada

Dirk (of alle anderen die Enbrel al een aantal jaren gebruiken) ,

Heeft de reumatoloog bij jou nooit gesproken over het stoppen met het medicijn. Bij mij gaat het nu twee jaar heel goed. Ik voel werkelijk helemaal niks meer. Mijn reumatoloog zei in het begin altijd dat ik mijn leven lang aan de medicijnen zou zitten. Op de laatste controlebeurt zei hij dat het misschien mogelijk was om over twee jaar, als het rustig zou blijven, de enbrel en mtx langzaam af te bouwen en eventueel ermee te stoppen. Ik slik nu 4 tabletjes mtx en spuit 50 mg enbrel in een week. Ik ben benieuwd of iemand hier al eens ervaring mee heeft gehad.

• Aram Gelici

ik heb al acht jaar huid ziekte psoriasis .ik ben al drie jaar met lichttherapie behandeling bezig .Mijn arts raad mij aan te bigennen met enbrel maar ik vind dat zo eng en wat zijn eigenlijk de bijwerkinngen van enbrel.

Heefd iemand mischien ervaring met dit midel.

• anniek

typ enbrel in bij het zoekvenster rechtsboven aan deze pagina onder de datum!

• Jacco

Ik gebruik nu bijna 3 jaar Enbrel (ivm AP; artritis psoriatica) en naar grote tevredenheid; eerst werd ik aan de MTX gezet met allerlei ontstekingsremmers, dát had voor mij veel meer bijwerkingen. Ik ben nu volledig gestopt met MTX en alleen nog maar Enbrel.

Enige bijwerking is, is dat je bij een flinke ontsteking (bv longontsteking) even stopt met de Enbrel aangezien het dan ernstig onderliggend leed kan maskeren. Gewoon een kwestie van goed opletten en overleggen met je arts.

Voor de rest (voor mij) : 0 bijwerkingen.

• Simone

Ik gebruik nu zo'n 3 jaar naar alle tevredenheid enbrel. Heb alleen last van erge verkoudheden en luchtweginf. . Nu sinds een week de nieuwe pen uitgeprobeerd.

Het doet mij erg veel pijn terwijl ik echt niet kleinzerig ben.

Heb de spuit een uur van de voren uit de koelkast. Heb na het prikken erg veel bloed en gegarandeerd een behoorlijke blauwe plek.

Ik probeer nog 2x en anders ga ik terug naar de gewone voorgevulde spuiten.

Die kun je doserend inspuiten en die pen jenst het er in 1x in wat voelt als een brandplek

• Nelleke

Ook ik heb 2 maanden de Enbrel Myclic pen uitgeprobeerd,ik had er goede verwachtingen van maar helaas.

Een uur van te voren uit de koelkast , de naald knalt erin {naar gevoel }een grote blauwe plek.

Heb de pennen wel opgebruikt, maar vorige week weer begonnen met de voorgevulde spuit.{veel fijner}

Ik heb het ook aangegeven bij patientsupport ,hadden meer van deze ervaringen gehoord.

Er moet nog e.e.a.aan verbeterd worden zodat ze patient vriendelijker zijn