artrodese enkel

• Miranda1963

Afgelopen maandag kreeg ik de uitslag van de CT-scan. Helaas geen goed nieuws. Mijn enkel is op meerdere plaatsen in het onderste spronggewricht door artrose aangetast. Nu word ik doorgestuurd naar de ortopead om te kijken waar hier aan te doen is. Er is al gesproken over een artrodese (vastzetten) van de enkel. Ik ben hier erg huiverig voor. Wat zijn de gevolgen? Kan ik hierna mijn enkel nog goed gebruiken?

Een synovectomie is geen oplossing omdat er geen ontsteking is.

Wie heeft hier ervaring met het vastzetten van de enkel en kan mij er iets over vertellen?

Groetjes Miranda

• joop

Dag Miranda,

Vorig jaar oktober hebben we bij een atrodese van de rechter enkel toegepast. Ze hebben 2 schroeven, diagonaal, vanuit het scheenbeen in spronggewricht geplaatst. Normaal staat hier voor 12 weken gips waarvan 8 weken onbelast. De laatste 4 weken mag je lopen. Bij mij en ik weet niet of ik een uitzondering ben, wilde de botten niet aanelkaar groeien. Ik heb 23 weken in het gips gezeten en de enkel zat nog niet vast.

Begin september van dit jaar, heb ik een fikse ontsteking gekregen aan de enkel. Eén van de schroeven is geknapt en dus een volgende operatie is het gevolg. De prioriteit bij deze operatie (25 september jl.) was het schoonmaken van het bot. Dit is dus gebeurt en ik ben weer terug bij af. Loop nu met een fixatuur extern. Binnenkort worden er foto's gemaakt en gaat men behoordelen hoe de stand van zaken met betrekking tot het vastgroeien van enkel er nu uit ziet.

Al met al een niet al te leuk verhaal, ik ben waarschijn een uitzondering. Laat je hierdoor zeker niet ontmoedigen.

• karin z

hoi Miranda,

16 oktober is mijn enkel vast gezet, ook met schroeven.

3 weken onbelast heb ik nu achter de rug en sinds vrijdag mag ik het belasten.

Dit loopgips moet er dus nog 6 weken om blijven.

Dus loop ik hopelijk net voor de kerst weer gewoon.

en kan ik dan weer autorijden, want het is mijn rechter enkel.

Tot nu toe valt het mij mee.

het lopen met gips gaat nog niet soepel, maar wel pijnvrij.

als de pijn erg genoeg is heb je toch geen keuze meer.

groetjes,

karin

• miranda1963

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb besloten nog even te wachten met de operatie. Dat ik er een keer aan moet geloven ben ik me van bewust.

Maar ik ben net oma geworden en pas één middag in de week op mijn kleindochter en daar wil ik nog even van genieten. Je bent toch na zo'n operatie een maand of 3 uit de running.

De wachttijd voor zo'n operatie is een maand of vijf en ik heb nog bedenktijd. Het lopen gaat nu moeilijk en is nogal wisselvallig. De ene dag is het beter als de andere en ik probeer het toch nog even uit te zingen.

Ik heb inmiddels wel stevige wandelschoenen aangeschaft waar een verhoging onder is aangebracht en die bevallen goed.

Hoe lang ik het nog kan rekken zal de toekomst uitwijzen.

Groetjes Mir@nd@

• Hilda

Ik ben nu 3 weken geleden geoperereerd. Mijn voetwortel was gebroken nav een motorongeval van 1 jaar geleden. De breuk was niet geheeld, heb dus een jaar op een gebroken voet gelopen. Bij de operatie, artrodese, is botweefsel vanuit de heupkam gebruikt. Dit om botaangroei en doorbloeding te stumuleren. Ik ga ervan uit dat ik na 12 weken gips weer pijnvrij kan rondlopen.

Heeft overigens iemand ervaring met een dergelijke ingreep waarbij weefsel uit de heup gebruikt wordt? Het is na 3 weken nog steeds erg pijnlijk, weet iemand hoe lang zoiets duurt?

• miranda1963

Hoi Hilda,

Bedankt voor je reactie.

Bij mij is botweefsel gebruikt en terug geplaatst in mijn knie. Ik had een enorme cyste in mijn knie en deze had veel botweefsel aangetast. Toen is er uit mijn heupkam bot gehaald en in de knie weer gebruikt. Dit is overigens prima verlopen. Het is net als met een breuk. De genezing duurt toch wel minimaal 6 weken. Dus nog even geduld. Ik had trouwens meer pijn aan mijn heup als aan mijn knie.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik destijds 5 jaar oud was en het is dus inmiddels 41 jaar geleden. Dus in die tijd werd deze methode ook al toegepast en als kind genees je sneller dan dat je volwassen bent.

Dus toch even de tijd afwachten. Heel veel sterkte en laat over een paar weken nog eens horen hoe het je is vergaan.

Groetjes Mir@nd@

• j.ossebaar

Geachte Miranda .

Bij mij is in 1992 artrose in de r-knie gekonstateerd en in 1998 artrose in mijn linker enkel . De ortopedische chirurg wilde als proef 6 weken in het gips . Na deze periode waren de pijnklachten puur minder . In overleg met de revalidatiearts is toen besloten om voortaan ortopedische schoenen te gaan dragen . De linkerschoen is uitgevoerd met een koker die de enkel ficseert ,zodat hij niet meer beweegt . Deze oplossing werkt tot opheden zeer naar tevredenheid ,zodat de enkel voorlopig niet vastgezet hoeft te worden . Ik kan oa nog autorijden etc . Misschien is dit voor jouw een oplossing .

• liesbeth

Lees net over gips alvorens een artrodese enkel te doen.

Ik heb nu ook voor 5 weken gips, maar zodra ik wat langer loop, bv. 200 meter, begint de pijn door gips heen weer te komen.

Ik vraag me dus af of zo'n orthopedische schoen voor mij nut heeft. Iemand ervaringen met gips en toch nog pijn houden en zo ja dan het vervolg??

• miranda1963

Orthopedische schoenen zijn bij mij helaas geen oplossing. Door beenlengte verschil zit er in en onder de rechterschoen (dit is ook mijn versleten enkel) 3 cm. verwerkt, waardoor de schoen erg zwaar wordt en ik dus ga slepen met dat been. Ik loop nu op wandelschoenen waar anderhalve cm. onder is gemaakt (dus minder als die 3 cm.) en deze schoen is een stuk lichter en loopt redelijk soepel. Op deze manier probeer ik de operatie nog even te kunnen uitstellen. Zo'n gipskoker lijkt mij dus ook niet prettig zitten en lopen. Heeft ook redelijk gewicht lijkt me. Ik moet ook echt schoeisel dragen, want met de platte voet lopen is echt erg pijnlijk. Het afwikkelen gaat dan niet en bij iedere stap schiet de pijn door mijn enkel. Heel erg vervelend en je probeert toch zo veel mogelijk de pijn uit de weg te gaan.

Ik denk dat ik binnen het jaar toch wel aan die operatie zit.

Groetjes Mir@nd@

• Huub 2009

Bij mij is op 9 Oktober 2009 mijn sponggewricht d.m.v. 2 schroeven diagonaal aan mijn been vastgezet. Ik heb 6 wken “zit”gips gehad en 6 weken “loop”gips.

Sinds Donderdag 7 Januari 2010 ben ik gips vrij.

Ik moet wel zeggen dat ik vanaf dag 1 toen ik uit de narcose kwam absoluut geen pijn meer heb gehad, en dat is na vele jaren elke dag pijn in ieder geval heel prettig.

Ik loop nu sinds Donderdag j.l. dus zonder gips en nog een beetje te strompelen maar de pijn in mijn enkel is verdwenen, alleen mijn voet is nog wel pijnlijk bij het lopen maar na 12 weken gips is dit niet zo verwonderlijk toch?

Ik mag mijn voet alleen rechtstandig belasten.

Ik moet nog wel voorzichtig zijn en niet op mijn voorvoet en tenen lopen omdat de voorzijde van het been en het sponggewricht nog nieuw bot moet aanmaken.

Dit gaat nog ong. 8 weken duren.Dan moet ik ook terugkomen en er wordt dan weer een foto gemaakt om te zien of alles goed is ontwikkeld.

Tot zover gaat alles naar wens en dat de pijn weg is, is al een pre.

Vriendelijke groet, Huub.