Depressie en Humira

  • Sabine Le Blanc

    Sinds maandag gebruik ik Humira, ik heb mijn eerste injectie gezet. Nu heb ik een verontruste bijwerking en ik zou graag willen weten of andere mensen hier ook last van hebben (gehad).

    De hele week ging het eigenlijk goed en ik kon weer een beetje normaal functioneren tot vrijdagmiddag/avond/nacht. Mijn vriend en ik lagen in bed en het begon er mee dat ik niet kon slapen nou ja dat had ik gelezen dat dat een bijwerking kon zijn. Maar ik begon echt te trippen zeg maar. Ik kreeg allemaal rare ideeen in mijn hoofd (o.a. dat mijn vriend heel agressief was, wat hij echt niet is hihi, en ik kreeg de sterke drang om mij zelf pijn te doen) en ik kreeg enorme huilbuien. Ik ben toen (in een helder moment ben ik naar mijn koelkast gelopen, want daar ligt mijn voorraad en las in de bijwerking dat je angst aanvallen, depressie etc van de humira kunt krijgen. Ik was eigenlijk best wel bang van mijzelf geworden en heb mijn vriend wakker gemaakt en hem verteld wat er gebeurde. Toen begon het eigenlijk allemaal nog erger te worden ik zakte eigenlijk helemaal weg en kon mijn vriend wel horen maar geen antwoord geven echt heel eng, dat kwam met vlagen. Ik heb geloof ik 4 uur achter elkaar zitten huilen. Gelukkig hield mijn vriend zijn hoofd koel en bleef tegen mij praten en me troosten. Uit eindelijk zijn we alle twee in slaap gevallen. Maar toen ik wakker werd begon het hele verhaal weer opnieuw. Achteraf denk ik dat het 's mmiddags al begonnen omdat ik dingen (in mijn hoofd) uit zijn verband begon te trekken en mij situaties voorstelde die niet waren zoals ik me ze voorstelde. Nu ben ik nog steeds heel emotioneel en angstig. Heeft iemand deze bijwerking ook mee gemaakt en gaat dit weer weg? Ik was echt blij dat mijn vriend bij mij was want ik stond echt niet voor me zelf in. Morgen ga ik mijn arts bellen want dit kan toch niet?

    Ik hoop dat iemand mij wat meer kan inlichten hierover.

    Alvast bedankt.

    Sabine

  • Qwerty

    Hoi Sabine,

    Het lijkt me eng en verwarrend allemaal

    als je de controle over jezelf zo verliest.

    Het lijkt me zeker slim om even met de

    dokter te overleggen, hoe was het gisteren

    toen je ging slapen? Weer hetzelfde?

    Liefs,

    Qwerty

  • Sabine Le Blanc

    Hoi Qwerty,

    Ik heb redelijk geslapen, zaterdag op zondag heb ik in een coma gelegen dus dat ging goed, toen heb ik alleen overdag alleen rare gedachten gehad en ook dat ik dingen gevoelsmatig uit zijn verband trok. Gisteravond heb ik wat moeite gehad met in slaap komen en ben vannacht een paar keer wakker geweest. Gisteravond (voor dat ik nog ging slapen) ben ik wel weer even heel erg over stuur geweest. Ik hoop dat ik het nu beetje in zijn context kan plaatsen en dat die rare dingen wat minder gaan worden.

    Liefs Sabine

  • Marcha

    Hallo Sabine Le Blanc (mooie naam),

    Nu hopen dat dit door de medicatie komt, dan zouden deze verschijnselen moeten stoppen als je stopt met de medicatie. Maar dan moet je helaas wel op zoek naar iets anders. Heb je de dokter al gesproken?

    Succes met alles,

    Marcha

  • Sabine Le Blanc

    Hoi Marcha,

    Ik denk dat het door de medicijnen komt omdat ik het nog nooit had mee gemaakt en het zo plotseling kwam na die eerste injectie.

    Ik heb vandaag de arts gebeld maar zij was er niet dus ik probeer het morgen nog een keer en anders ga ik mijn huisarts bellen. Op dit moment zijn de gedachten al iets minder scherp maar nog wel aanwezig dus ik heb er wel goede hoop op dat het weg trekt.

    Groetjes sabine

  • Hummie

    Ook ik begin te denken dat er door de Humira nogal wat problemen optreden.

    Ten eerste ben ik vreselijk moe en soms zelfs depressief. Ik ben niet vooruit te branden.

    Rare dromen heb ik ook.

    Maar ik ben zo bang dat de artritis en psoriasis me overvallen als ik het niet meer spuit.

    Ik ga nu eerst 4 weken op vakantie naar Zuid-Spanje en hoop dat de zon en het zeewater me goed zullen doen.

    Daarna zie ik wel verder.

    Hummie :)

  • Miep

    Hallo Sabine,

    Je verhaal is heel herkenbaar voor mij. Alleen zit er een groot tijdsverschil in.

    Door drukke werkzaamheden belandde ik in een Burn-out. Dat dacht ik toen. Anderhalf jaar verder ben ik eens de link gaan leggen met Humira, omdat de verschijnselen alsmaar verergerden, tot het suicidale toe.

    ( Ik spoot al 6 jaren)

    Nu ben ik ongeveer 16 weken gestopt en…. alle nare verschijnselen zijn gaandeweg verdwenen. Ik kan een hele waslijst opnoemen, maar dan maak ik anderen ongerust.

    Ik heb helemaal geen burn-out. Ik voel me nu totaal weer de oude. ( wel meer last van reuma, maar dat neem ik op de koop toe).

    Hoe is het nu met je?

    groeten. Miep

  • Sabine Le Blanc

    Hoi Miep,

    Jeetje wat erg om te horen!

    Met mij gaat het nu stukken beter, ik heb na twee weken pas het ziekenhuis te pakken gekregen en ik heb toen mijn verhaal gedaan. De reumaconsulente heeft het toen overlegd met de reumatologe en zij zei dat ik mocht stoppen. Ik heb sinds dien geen humira meer gespoten en ik heb geen nare gedachten of idd zelfs gedachten om me zelf iets aan te doen. Ik heb alles met mijn vriend besproken en ik ben nu iets gaan doen wat ik eigenlijk nooit van mijzelf had verwacht….ik rook nu af en toe een blow ( ik had daarvoor nog nooit een sigaret aangeraakt). Ik was ook heel erg bang dat mijn AP in alle hevig heid terug zou komen, want de ontsteking in mijn knie was wel zo goed als over door de humira. Maar ik heb toch besloten dat ik liever lichamelijke klachten heb dan mijn psyche niet meer in de hand te hebben want dat was toch wel heel erg eng. De blow die ik nu heel af toe rook zorgt er niet voor dat mijn pijn verdwijnt maar ontspant zo enorm dat ik als ik er een op heb ik gewoon een hele nacht slaap en dat vind ik al een hele winst.

    Ik hoop echt dat de winst voor jou net zo groot is al dat ie voor mij is!

    Groetjes Sabine

  • miep

    Hoi Sabine,

    ja, het is soms een afweging wat te doen.

    Al heb ik nu heel veel pijn, ik voel me dankbaar dat ik op tijd het juiste heb ingezien. Ik weet niet waar dit geeindigd was. En weet je, na zo'n 5 jaren 's nachts malende wakker te zijn geworden, niet kunnen opnieuw inslapen, rare dingen in het hoofd, huilen, door het huis banjeren en niet tot rust komen. enz., is het grootste wonder dat ik nu gewoon diep slaap, ondanks de reumapijn.

    Heerlijk, ik wist al niet meer hoe dat was.

    Blowtje: ja, dat kan ik op mijn oude leeftijd ( 60 jaar) ook eens gaan proberen. Verder let ik op mijn voeding, mediteer 1 x per dag, let goed op mijn grenzen en heb liefdevolle aandacht naar mezelf toe.

    Het is heel fijn dat je vriend zo goed met je meedenkt en leeft. Daar heb je steun aan, een kanjer dus!

    Geniet van je leven, Sabine.

    groetjes,

    miep

  • Marieke (Beheerder)

    Hoi,

    ik heb al vaak over het gebruik van mediwiet gesproken hier. Ik gebruik het om te slapen en om de bijwerkingen van de medicatie deels te verminderen. Mijn reumatoloog vind het prima en als ik daardoor beter slaap etc…

    Mocht je meer willen weten dan kijk maar eens bij oudere berichten

    Groetjes Marieke

    ps mag natuurlijk ook door reactie of mail