sporten met artrose

• Qwerty

Op internet word gesproken over zwemmen,

wandelen en fietsen als geschikte vormen van

bewegen voor mensen met reuma. Ik heb zelf

artrose en vraag me af of deze vormen van sport

ook geschikt zijn voor mij. Is bewegen geschikt

voor gewrichten die zijn aangedaan door artrose

en is zwemmen en wandelen voor mij geschikt?

Fietsen valt al af, want ik heb geen fiets.

Ik wil graag wat aan mijn conditie gaan doen!

Liefs,

Qwerty

• tecko

Mijn man heeft artrose ( en niet te zuinig ook ) en die doet aan fysiofitness onder begeleiding van de fysiotherapeut. Inmiddels zit hij op 2 x in de week en het bevalt hem prima. Nou moet ik eerlijk toegeven dat wij een super fysiotherapeut hebben. Kan ook haast niet anders zeggen want ik ga er zelf ook heen en je kunt het geloven of niet maar ook ik ben inmiddels druk aan het fusiofitnessen en het mooiste is nog dat het allemaal vergoed word door onze zorgverzekeraar. Hebben wel als extra “onbeperkt fysiotherapie” want anders gaat die vlieger natuurlijk niet op.

gr. Marja

• Miranda1963

Zelf zwem ik iedere week. Een paar baantjes trekken en daarna doe ik mee met de oefengroep. Dit is bewegen voor ouderen (ben zelf 45 en daarmee de jongste van de groep haha) maar het bevalt mij prima. Ik ga er met plezier heen en dat al jaren lang. Echt een aanrader.

Groetjes Miranda

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

je kunt natuurlijk zowiezo eens naar een fysiotherapeut gaan met je vraag. Afhankelijk van je klachten zal die kunnen informeren waar je rekening mee moet houden.

Als je graag fietst kun je misschien ook aan spinning denken.

Groetjes Marieke

• Qwerty

Hallo allemaal,

Bedankt voor het reageren. Op zich ben ik

behoorlijk gemotiveerd om te gaan bewegen.

Maar de reden van mijn vraag is ook omdat

ik geen schade aan mijn lichaam aanrichten

met mijn juist goede bedoelingen..

Liefs,

Qwerty

• Thomas

Beste Qwerty,

goed nieuws! Bewegen is ongeveer het beste dat je met artrose kunt doen.

En nog beter: Het is niet slecht voor de gewrichten!

Bij artrose denkt men vaak aan slijtage, maar dit is een verkeerde manier om naar artrose te kijken.

Het gewricht slijt namelijk niet door bewegen, maar het wordt er juist soepeler van.

Daarnaast worden je spieren sterker, val je misschien wat af en wordt de conditie beter!

De opties die je noemde: zwemmen en wandelen zijn uitermate geschikt voor mensen met artrose.

Er bestaat niet echt een verschil in effect tussen oefenen in het water of op het land. Beiden zijn goed!

Wanneer je wilt gaan opbouwen met bewegen moet je dit natuurlijk wel geleidelijk doen.

De inspanning die je doet, moet - volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen - matig intensief zijn.

Matig intensief wil zeggen: Je moet nog wel kunnen praten, maar dit mag best wat lastiger gaan. Wanneer je nog in staat liedjes te zingen, dan mag het wel wat zwaarder.

Daarnaast wordt er in het algemeen gezegd: Pijn na het bewegen moet ongeveer binnen een uur weer weg zijn. Dit geldt natuurlijk niet voor spierpijn.

Zodra je gewrichten dik of rood worden, dan is dat ook een teken dat je over jouw grenzen bent gegaan.

Probeer dit dan ook rustig uit en voer geleidelijk de snelheid / duur OF afstand op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes met het bewegen.

Met vriendelijke groeten en goeds,

Thomas

Fysiotherapeut en Bewegingswetenschapper

• Qwerty

Hallo Thomas,

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord.

Het is natuurlijk ook een antwoord waar ik

op hoopte, een positieve boodschap.

Ik ga actief op zoek, nogmaals bedankt!!

Liefs,

Qwerty

• fokje

hoi

ik heb zelf artrose en na veel aandringen van de huisarts (die vond dus dat ik moest sporten via de fysi) heb ik die stap gezet en ik moet zeggen dat ik me veel beter voel ik kan meer lopen en meer dingen doen ik zit nu op de sportschool en fietst daar eerst dan ben ik met gewichten bezig voor het aansterken van de spieren en pezen en dan weer fietsen ik fiets nu daar in de sportschool 39 min ……..fysio is nu voorbij en ik heb me nu aangemeld voor fitnessen en het gaat prima

groetjes fokje

• Katrien Vandemeulebroucke

Hallo,

ik heb zopas vernomen van de dokter dat ik artrose heb aan mijn beide voeten. Ik ben 44 jaar. Ik vraag me af of ik mijn levensstijl moet aanpassen aan die artrose? Kunnen bepaalde sporten ervoor zorgen dat de gewrichten in de voeten nog meer sleet vertonen? Ik doe aan volleybal en dans heel veel salsa en tango. Ik ondervind dat bij het dansen de pijn heel snel optreedt, terwijl het soms uren duurt vooraleer ik pijn voel bij wandelen, een rustigere vorm van bewegen.

Bovendien geef ik ook lessen BBB , wat op aerobic en fitness lijkt. Ik voel me na een zo'n lesuur een ‘oudje’ met stijfheid in mijn heup en voeten. Die stijfheid verdwijnt wel snel.

Maar toch maak ik me ongerust over hoe ik er over zo'n vijf à tien jaar zal voorstaan? Kan ik met preparaten om het kraakbeen te herstellen de klok voor een deeltje terugdraaien? Of gaan mijn voeten onvermijdelijk blijvend achteruit?

met vriendelijke groeten

Katrien

• Pepe

Het laatste is helaas het geval.

Bewegen is een noodzaak, tegen de pijn en de stijfheid, maar intensief sporten zis funest voor de pijn en veroorzaakt ook meer schade.

Een geneesmiddel is er nog niet, al zijn er wel hoopgevende onderzoeken d.m.v. stamceltechniek.

Artrose is degeneratief d.w.z. dat het langzaam maar zeker slechter gaat.

Ik merk zelf dat de pijn en stijfheid toenemen met de jaren, vooral na een paar uur slaap.

Soms al na enkele minuten zitten kan ik het voelen.

Als ik niet binnen enkele minuten in slaap val kan ik beter helemaal niet gaan slapen.

Maar ondanks de pijn dwing ik mezelf elke dag om te bewegen, alleen dan wordt het minder.

Eigenlijk zou er een bed moeten zijn waarin je constant heel langzaam beweegt, dan blijven je gewrichten soepel.

Alleen loop je dan de kans dat je zeeziek wakker wordt… ;)