Dag Ingrid,
Voor mij werd na een kijk operatie nu 7 jaar geleden gecontateerd dat mijn hele knie eigenlijk aan vervanging toe is, maar ook door mijn leeftijd, toen 44 jaar, moest ik dat toch proberen zolang mogelijk uit te stellen. De orthopeden (echt een goeie ploeg mensen, hoor!) zagen geen tussen oplossing voor mij.
Daar ik ook erg veel pijn door artritis en artrose in mijn knie had waardoor ik erg slecht sliep, ging ik op advies van mijn huisarts voor controle naar een revalidatiearts.
Ik moet eerlijk zeggen, ik ging met erg veel tegenzin. Ook met het gevoel ik heb het allemaal nu toch al wel een keertje gezien en deze meneer zal ook wel niet iets voor me kunnen doen.
Wel, het tegendeel is ruim bewezen. Na een eerste intake; geschienis vertellen en knie bekijken en rö-foto's maken, volgde er een tweede afspraak. Hierbij was een ortopedisch schoenenmaker aanwezig en iemand van een revalidatiecentrum. Ik moest een stukje lopen en de heren keken naar de stand van mij knie tijdens het lopen en na een kort overleg werd besloten dat ik een soort sport-brace voor mijn knie zou krijgen. Om de knie bij wat langer bewegen (wandelingen etc.) wat extra mee te kunnen verstevigen. Verder werd besloten dat mijn schoenen dusdanig aangepast zouden worden, met een iets schuinlopende zool en binnenzool, waardoor ik een ander steunpunt in mijn knie zou gaan belasten, waardoor het totaal versleten gedeelte waar ik zo'n last van had, ontlast zou worden.
Na twee weken mijn aangepaste schoenen te hebben gedragen kon ik bij een controle al aangeven dat de artritis pijn al voor het grootste gedeelte verleden tijd was. Eigenlijk gewoon over! Terwijl ik er al ongeveer 10 jaar, steeds meer wordende pijn van had, iets waar de orthopeden dus geen oplossing voor hadden.
Nu 7 jaar verder gaat het nog steeds prima!
Het schuin zetten van schoenzool lijkt me een heel stuk minder ingrijpend dan het breken van je onderbeen. Eventueel zou dat, zo nodig, dan later nog kunnen gebeuren.
Dus ik zou een je een gesprekje bij een revalidatiearts erg kunnen aanbevelen!ee