moet nu mtx spuiten..best eng

• Jo

hallo allemaal..

ik heb zes mnd mtx geslikt..maar omdat ik van zes naar 8 tbl moest rade de reumataloog me aan om het te gaan spuiten..

omdat ik al veel last van me maag had..nu ben ik vorige week voor het eerst op de prikpoli geweest..de asistent heeft het me uitgelegt en geprikt..

de volgende keer moet ik het zelf proberen..moet toch zeggen vind het een naar idee hoor me zelf spuiten..als ik er aaan denk krijg ik de kriebels..

maar goed we zullen zien hoe het gaat…mischien als ik het een keer gedaan heb valt het best mee..

maar hoe doen jullie dat als je op vakantie naar het buiteland gaat?

en gaat het jullie makkelijk af nu het spuiten?

groetjes jo

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

het went…. een beetje… Ik blijf het iets vervelends vinden maar ja, elke week gaat die spuit er toch weer in. De eerste keer was wel het aller-aller-moeilijkst.

Ik neem ze gewoon mee op vakantie. Als ik vlieg stop ik ze in handbagage en als ik met de auto ga dan stop ik ze in een mini-koelkast.

Ik had eerste spuiten die niet in de koelkast hoefden en nu die wel in de koelkast moeten. Volgens de apotheek gebeurd er met de koelkast-spuiten niks als je ze buiten de koelkast bewaard behalve dat ze tot 10% minder werkzaam zouden zijn. Ik neem het dus niet zo nauw met de themperatuur maar zorg er wel voor dat ze niet écht warm worden.

Groetjes Marieke (moderator)

• roborob64

Hoi Jo

Ik spuite zelf al 2 jaar MTX na steeds erg beroerd te zijn van de pilletjes, en het is een stuk beter, wel nog ongeveer de 2 dagen na het spuiten bijwerkingen maar verder valt het mee.

Tja eng het is inderdaad vreemd jezelf te prikken, ik heb ook uitleg gekregen en heb het de 1ste keer ook meteen zelf gedaan wat me meeviel, en hoe vaker je het doet hoe makkelijker het word en ja soms pak je een keer een bloedvaatje en voelt het meer dan de andere keer, maar mijn motto is gewoon doen en niet teveel nadenken als je gaat prikken in een keer de naald zetten en niet heel langzaam en terug trekken waant dan ga je het erger maken dan het is.

Ja wat vakantie betreft, je kan doen wat bobke schrijft maar ik heb gehoord dat er ook MTX spuiten te krijgen zijn die je niet gekoel hoeft te bewaren, en dat je die bij de apotheek kan bestellen als je op vakantie gaat, (heb het zelf nog nooit gedaan maart schijnt wel te bestaan.

Nou veel succes

Groet Rob

• Jo

bedankt voor jullie reactie,s

blijf het toch best naar vinden..maar hoop idd dat het went.

zaterdag..echt last van een snelle hartslag gehad..zou dat kunnen komen omdat ik nu spuit en dat iest meer is als de tbl?

was erg echt heel naar…kreeg echt een heel naar gevoel in me hoofd..

ik herken het onrustige gevoel in me lichaam wel na de iname van de tbl…

maar het was nu veel erger..

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik heb dat ook een tijd gehad… hartkloppingen en stressgevoel. Het is na een tijdje minder erg geworden.

Groetjes Marieke

• Jo

ik vind het allemaal best heftig..maar ben er nog ook nog niet zolang mee bekend,,

heb ap sinds aug 2008..maar ik kreeg het ineens heel heftig kon van de een op de andere dag niks meer..

moet nog erg wennen aan alles en de bijwerkingen van de medicijnen..

ben heel blij met een prikbord als dit waar je veel kan opzoeken en je vragen kan stellen..

• Yvon

Ik gebruik de MTX injecties sinds een jaar, ik had eerst de pillen, maar daar werd ik echt beroerd van.

Zag op Google dat er ook injecties waren, ben ik gelijk achteraan gegaan, veel beter!

1 lesje van mijn vriendin gehad, verpleegkundige, en prik nu zelf, zonder problemen, leuk is anders, maar ja, het moet nu eenmaal.

Als ik de spuit ga zetten, ga ik diect even naar bed, dat geeft mij de minste bijwerkingen.

Volgens de reumatoloog mag ik, tijdens vakantie best een week overslaan.

Wel zorgen voor dat je foliumzuur tabletten neemt. Het vergt nogal wat van je lijf.

Af en toe een vitamine-kuur ( centrum of zo ) kan ook geen kwaad.

• Jo

bedankt voor alle reactie,s ..ik heb nu twee keer zelf moeten spuiten..en het gaat heel goed,.

nog een keer naar de prikpoli en dan ga ik het thuis doen..het is me eerlijk gezegt erg mee gevallen..

• natashja

Hoi,

Heb gisteren mijn eerste spuit mtx na bijna een jaar medicijn vrij te zijn weer gezet. Het is inderdaad vreemd om je zelf te spuiten. Wat ik altijd deed en nu weer doe is een leuke pleister op de plek plakken, heb nu schedeltjes( vind ik leuk en grappig) en de volgende keer een tattoo pleister. Het maakt het wat minder erg en in mijn geval een beetje grappig. Gewoon iets waar je om kan lachen. Ze hebben ook winnie de pooh hoor.hihi.

groetjes natashja ;)

• willem

hallo ik ben vandaag ook voor het eerst gewest en vind het ook eng.

volgende week moet ik het daar zelf doen en als da goed gaat mag ik het voortaan thuis zelf doen.

maar ik moet zeggen ik ben niet meer misselijk en daar ging het bij mij om.