Botscan (scintigram)

• Jopie1982

Vandaag weer bij de reumatoloog geweest. Ondanks heel veel pogingen om de pijn te verminderen gaat het niet de goede kant op.

De reumatoloog wil nu toch zwaardere medicijnen gaan proberen (spuiten), maar voor de zekerheid wilde ze eerst een botscan laten maken.

Ik was een beetje over donderd want het blijkt dat in het ziekenhuis waar ik zit ze helemaal geen botscan kunnen maken en ik hiervoor naar een ander ziekenhuis toe moet. Doordat ik een beetje uit mijn doen was ben ik helemaal vergeten verder te vragen.

Wie kan mij vertellen hoe zo'n scan in zijn werking gaat, doet het inspuiten van die vloeistof pijn, kun je er beroerd van worden enz. enz. enz.

Verder komt het bij AP heel vaak voor dat ze niets in het bloed kunnen vinden, kunnen ze op deze scan's wel altijd alles zien? En zo nee, als ze niets zien heb je dan geen reuma? Of kun je dan als nog reuma hebben?

Hoop dat jullie mij wat meer info kunnen verschaffen.

Alvast bedankt.

• Jopie1982

Das vreemd, via de zoekfunctie van deze website krijg ik bijna niets te zien als ik botscan in type, maar zoek ik via een zoekmachine vind ik ineens heel veel info dat van deze site af komt….raar…..!

Maar goed alle andere info en antwoorden op mijn vragen zijn welkom.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

standaard staat de zoekmachine op 30 dagen… als ik hem naar langer zet krijg ik wel berichtne van deze pagina….

Ik heb zelf een botscan gehad. Had overigens eerst een foldertje meegekregen.

hier staat goede info:

Brochure botscan Radboud

Ik vond het zelf niet veel voorstellen.

Op een botscan kunnen ze elk klein plekje of beschdiging op je bot zien. Ik heb Ap en er kwam niet veel uit bij mij.

Welke waarde de arts eraan geeft zal per arts verschillend zijn. Mijn arts toen wist niet meer hoe hij me moest behandelen en ik ben inmiddels verwezen naar een andere reumatoloog die nog vanalles met me doet…

Groetjes Marieke

• Qwerty

Jopie,

Maak je maar geen zorgen over die

botscan hoor, dat valt reusachtig mee.

Liefs,

Qwerty

• Anske

Jopie,

Een botscan stelt niets voor en er wordt geen vloeistof ingespoten.

Voor meer informatie: www.osteoporostichting.nl/diagnose.

Veel sterkte.

• lot

Bij mij is ongeveer 15 jaar geleden al een botscan gemaakt, heel in het begin van het proces wat reuma heet.

Daar kwam uit dat er veel activiteit in mijn voetbotjes was.

Geen idee wat het verder betekende, als je in het begin van het hele proces zit vraag je niet zoveel nog.

Het rare is dat ik eigenlijk nooit veel last van mijn voeten heb maar wel heel veel van handen, polsen en nek. Daar zijn wel meerdere rontgenfoto's van gemaakt en als artrose gediagnosticeerd.

• corine

Hoi Jo,

Wellicht heb je mijn stukje al gelezen in de oude berichten,

hier kom 't ie nog een keer.

Zo'n anderhalf jaar geleden, heb ik ook een botscan gehad.

Vooraf kreeg ik een vloeistof ingespoten, er werden foto,s gemaakt

en enkele uren nadat vloeistof in je lichaam zit werd de

volgende sessie gedaan.

Van die vloeistof heb ik niks gemerkt. Je krijgt net als bij

bloedprikken een spuit, maar dat is dan ook alles.

Bij de foto's: stil liggen op bank en dan gaat er apparaat

over je lichaam heen.

Evt. afwijkingen kunnen indien aanwezig zo worden opgespoord.

Sterkte,

Corine

• Jopie1982

Zow ik baal zeg. Moest van de reumatoloog ook meer medicijnen gaan gebruiken omdat ze het absoluut niet onder controle kunnen krijgen.

En ik ben me nou toch al een paar dagen een potje beroerd….kan wel janken zeg.

Zucht en als dit nou ook nog eens niet gaat aanslaan moet ik waarschijnlijk prednison gaan gebruiken en dat is iets wat ik al helemaal niet wil :-S

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

wat gebruik je nu? Soms kun je medicijnen krijgen die je minder bereord maken…

Sterkte

Groetjes marieke

• Corrie

Dag Jopie,

Heb gisteren zelf een scintigram (Botscan) ondergaan.

Woon zelf nabij Harderwijk, dus werd ook naar een ziekenhuis verwezen waar een scintigram aanwezig is, in dit geval

Het Meander Ziekenhuis in Amersfoort.

Het onderzoek stelt niet zoveel voor, je hebt alleen wel even de tijd nodig, om dat je voor die tijd een radioactieve stof ingespoten krijgt, (die geen pijn doet)… Maar wel in je lichaam moet inwerken, dat duurt een paar uur. De hoeveelheid straling die je ontvangt bij dit onderzoek is ongeveer even groot als bij een gewone röntgenfoto.

Mij is het meegevallen.

Dus niet iets om je zorg over te maken.

Groetjes

Corrie