Pols brace??

• Jopie1982

Door de reuma heb ik altijd heel veel pijn in mijn rechterpols. Dit is best lastig omdat ik ook rechts ben (nou ja….één voordeel, tegenwoordig kan ik ook bijna alles links).

Nu heb ik met mijn reumatoloog al eens gesproken over een pols brace, toen was ik nog heel stellig dat ik die niet nodig had (maar uit schaamte, angst enz.) nou heb ik meer en meer pijn en ook het schakelen tijdens auto rijden wordt steeds pijnlijker.

Hebben jullie jezelf makkelijk over deze stap heen kunnen zetten en zichtbare hulpmiddelen gaan gebruiken?

Ik moet zeggen dat dit voor mij echt een mega grote drempel is en ik niet goed weet wat ik er mee moet.

• Marieke (moderator)

Hoi,

de drempel is (steeds) groot, maar het plezier nog groter. Ik heb voor beide polsen polsbraces. In het begin droeg ik ze alleen 's nachts wat ook al hielp, misschien is dat wat voor jou. Later droeg ik ze thuis ook vaak en inmiddels ook op het werk.

Mijn eerste zichtbare hulpmiddel was een rolstoel, die stap was nog wel wat groter maar daar heb ik zo enorm veel plezier van. Jammer van de mensen die me af en toe als debiel aanstaren of aanspreken maar ik heb er erg veel plezier van en heb inmiddels een mooi sport-exemplaar want het oog wil ook wat ;-).

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst met rolstoel op pad geweest met mn collega's, een enorme drempel voor mij. op mijn werk is toch de enige plek waar ik “normaal” ben ondanks dat ze wel weten dat ik ziek ben en het soms niet al te makkelijk heb. Mijn collega's hebben het super gedaan met mij en mn rolstoel ;-) En m'n baas was zelfs niet te beroerd me van een trapje af te helpen stuiteren haha.

Alleen jammer dat het personeel van de dinershow me heel zielig aansprak…“wat heb je leuke kleren aaaaaaaan” “we zullen jou maar een extra mooi plaatsje geven he???” op een kindertoontje. Zelfs mijn collega''s waren plaatsvervangend beschaamd

Mijn advies, doe het rustig aan en op je eigen tijd, dan wnet het wel. Je kunt veel plezier hebben van hulpmiddellen, zichtbaar of niet.

Groetjes marieke

• Miranda1963

Helemaal mee eens Marieke.

De drempel lijkt enorm, maar als die eenmaal genomen is, heb er echt plezier van. En dit zal waarschijnlijk niet de eerste en laatste drempel zijn. Het moeten inleveren vraagt altijd weer moeilijk.

Zelf heb ik aangepaste schoenen en ook polsspalken. Ik draag het alleen als ik erg last heb, dus niet altijd. Maar als het nodig is, heb je er gewoon plezier van.

Ook ik heb de nodige opmerkinge moeten accepteren en uitleggen, maar ook dat went.

Sterkte……

Miranda

• Bianca

Ook ik heb altijd veel pijn in mijn pols, alleen dan links. Ik draag sinds een half jaar bijna dagelijks een brace, ik heb hem gekocht bij de drogisterij, en hij is nauwelijks te zien als ik iets met lange mouwen draag. Tot nu toe helpt deze goed, ik draag hem ook vaak tijdens het slapen, omdat ik met wakker worden altijd erg veel pijn heb. Hij is van het merk Hansaplast en kostte iets van rond de 8 euro.

Groetjes en sterkte,

Bianca.

• Heleen

Ik kan me wel aansluiten bij Marieke. Naarmate je steeds meer hulpmiddelen nodig hebt, wordt die drempel ook steeds minder hoog. In het begin was het lopen met een wandelstok, toen met twee stokken.. voelde me een beetje lopen en meed ook plaatsen waar ik bekenden tegen kon komen. Tegenwoordig ben ik zo ingepakt aan alle kanten dat het me echt helemaal niks meer kan schelen. Over die electrische rolstoel kijken mensen toch niet heen, dus een paar spalken meer of minder maakt dan ook niet meer uit. Tja.. ik weet eigenlijk niet eens meer precies hoe die overgang gegaan is.. het is zo geleidelijk gegaan, en in veel dingen hád ik gewoon de keus niet, omdat ik zonder hulpmiddelen niet kon functioneren. Dan krijg je dus ff een zetje over die drempel heen. Ach, alles went, denk ik dan maar ;-).

• Elsje

Bianca

Waar heb je die gekocht want ik moet hem ook dragen omdat de botten in mijn polsen zijn beschadigd?

Groetjes

Els

• Bianca

Hoi Els,

Ik mag eigenlijk geen reclame maken ;-) maar ik heb hem bij Etos gekocht.

Ze hangen bij de afdeling “pleisters”

Groetjes Bianca.

• Elsje

Dank je wel.

Ik ga morgen direct kijken en kopen!!!

Groetjes

Els

• Jopie1982

Super bedankt voor jullie reactie.

Marieke, ten eerste helemaal top dat je dit uitje op je werk in de rolstoel gedaan hebt. Tijdens de meeting in het Dolfinarium vertelde je al hoe onwijs je er tegen op zag, maar zo te lezen is het onwijs mee gevallen echt super!!

Gr…..alleen beetje jammer van die achtelijke mensen die dan ineens tegen je gaan praten als of je verstand ook is aangetast, heel jammer.

Goed te lezen dat jullie er allemaal moeite mee hebben gehad.

Ik hoop echt dat ik me er overheen kan/durf te zetten. Ik zie er echt wel het voordeel van. T is alleen zo moeilijk.

Op mijn werk weet alleen mijn afdeling het (zit op een kantoor met ongeveer 120 collega's onze afdeling bestaat uit 12 mensen, dus de rest weet niets) en ik ben nu idd al bang voor al die gapende gezichten. Terwijl ik echt mega lieve collega's heb hoor.

Ook zou de brace voor mij echt weer een teken zijn dat ik gas terug moet nemen met sporten en misschien zelfs wel stoppen met de sport die ik nu doe. En dat vind ik erg moeilijk.

Zucht…..! (FF baal moment).

• corine

Hoi Jo,

Ook ik heb af en toe een polsband/elleboogband op.

Gewoon om de pijn wat dragerlijker te maken.

En de opmerkingen: daar lig ik niet meer van wakker,

want ik weet hoeveel pijn het scheelt in mijn geval.

Alleen in hoeverre je ermee mag autorijden (onder trui met

lange mouwen) heb ik ze wel om, elleboogbanden, maar

m'n polsbanden durf ik niet echt: ik heb gehoord, als je per

ongeluk betrokken raad bij een ongeluk: is nog maar de vraag

wie aansprakelijk wordt gesteld, dan denken ze dat je niet in staat

bent om te rijden.

Verder heb ik me er niet in verdiept, maar ik heb geen zin in

juridisch getouw trek, dus overdag ben ik als chauffeur erg waakzaam

met m'n polsband.

Succes in het nemen van de juiste beslissingen,

Groetjes,

Corine