hoelang werkt een prednison injectie?

  • jolanda

    kan iemand mij vertellen hoelang een prednison injectie ongeveer werkt?

    en zijn er ook nadelen van zo,n injectie?

    groetjes jolanda

  • Mai

    Jolanda, de ene keer werkt zo'n ding bij mij een 2-3-4 weken, de andere keer heb ik er wel een week of 6 “plezier” van. Hangt bij mij ook samen emt hoe druk ik ben in die periode. In de zomer als ik vol aan het werk ben (werk in de recreatie) heb ik er veel korter pelzier van dan nu, als ik vaak thuis ben & minder werk.

    Ik heb geen nadelen ondervonden. Mijn reumatoloog wil eens in de 2,5 tot 3 maanden zo'n ding prikken bij mij!

    Mai

  • Alphons

    Hoi Jolanda,

    bij mij varieert dir heel sterk.

    Bij een prik in mijn gewricht duurt het de ene keer ongeveer 4 weken en een andere keer heb ik een tweede prik nodig om enige verbetering te merken.

    De laatste keer voor mijn polsgewricht heb ik er helemaal niets aan gehad.

    Blijkbaar werkt de prednison bij de een harder en langer dan bij een ander.

    Groet,

    Alphons

  • jolanda

    hoorde van de conculente dat het inderdaad bij iedereen verschillend is..in mij geval twee wkn..mij reumataloog vind dat te kort moet nu dagelijks 2 tabbletjes prednison nemen…voor een beter resultaat ..de conculente zeg dat het maar tijdelijk is en dat de bijwerkingen wel mee vallen dan..iemand hier ervaring mee?

    groetjes jolanda

  • Kees

    De werkingsduur van prednison injecties hangt sterk af van het middel wat je gebruikt. Triamcinolon-hexacetonide ( lederspan ) of Triamcinolon-acetonide

    ( kenacort ).

    De werking van de laatste ( kenacort ) is veel en veel korter dan de eerste ( lederspan ). Reumatologen geven in 99 % het minst effectieve middel.

    Dat komt omdat ze te meestal geen zin hebben om het middel Triamconolon-hexacetonide van het merk lederspan te achterhalen. Dit middel is in de benelux niet meer te verkrijgen maar wel in alle andere europese landen.

    Wat is nu het geheim waarom lederspan beter en langer werkt dan kenacort?

    Dat zit in het woordje hexa, wat inhoudt dat deze corticosteroide een veel grovere molecule heeft waardoor het niet direct wordt opgenomen in het lichaam. Daardoor blijft het veel langer zijn ontstekingremmend werk in/rond het gewricht uitoefenen.

    Gedurende 40 jaar gebruik ik nu de lederspan met succes voor mijn kniegewrichten. Gemiddeld eens per jaar een injectie per knie.

  • Alphons

    Hoi kees,

    Triamcinolon is niet hetzelfde als Prednison maar hoort wel tot dezelfde groep van middelen ‘bijnierschorshormonen’.

    Verder vind ik de bijwerkingen bij Triamcinolon erger als bij Prednison (volgens internet)

    Groet,

    Alphons

  • Marieke (moderator) bobke

    Hoi,

    er zijn nog meer typen injecties zovr ik van de reumatoloog begrijp, ook de dosering kan verschillen en de plaats van injecteren

    Groetjes Marieke

  • Kees

    Hallo Alphons,

    Bij deze het volledige plaatje van de prednison preparaten

    over de laatste in dit rijtje ging het in mijn berichtje.

    Corticostero?n uit de spuit

    In 2005 is er in de Nederlandse apotheken 215.000 keer een corticostero? in de vorm van een injectie verstrekt.

    Er zijn ook corticostero?n in de vorm van injecties die op een specifieke plaats in het lichaam worden gespoten om daar hun werking te doen. Een van de voorbeelden daarvan is de (intra-)articulaire toediening. Het geneesmiddel wordt dan via een injectie in of bij het gewricht gespoten. De ontstekingsremmende werking staat voorop bij deze toeppassing.

    Hieronder staan enkele voorbeelden van corticostero?n. Eerst staat de werkzame stof genoemd en daarachter de merknaam.

    prednison Prednison® (tabletten met 5 mg werkzame stof)

    prednisolon Prednisolon® (tabletten met 5 mg werkzame stof)

    triamcinolon Kenacort® (tabletten met 4 mg werkzame stof)

    triamcinolon-acetonide Kenacort® - A10 (injectievloeistof met 10 mg werkzame stof per ml)

    Kenacort® - A40 (injectievloeistof met 40 mg werkzame stof per ml)

    triamcinolonhexacetonide Lederspan® (injectievloeistof met 20 mg werkzame stof per ml)

  • jose

    jaren lang gesukkeld met pijnlijke gewichten

    fibrioma taelogie geconstateert

    therapie gehad tabletten geslikt en nu een prednison spuit

    hopelijk gaat het dan wat beter grt jose

  • meisje1989

    Hoi Jolanda!

    Ik heb ook een aantal keren een prednison injectie in een gewricht gekregen. Een aantal keer in mijn enkel.

    Mijn reumatoloog stelde dit een aantal keer voor toen ik heel selectief van 1 gewricht last bleef houden. Prednison als pilletjes kan heel veel bijwerkingen geven (denk aan osteoporose, diabetes ontwikkelen etc.).

    Prednison is een prachtmiddel, maar waarom het nou vaak zo ongelooflijk fantastisch werkt weet men niet. Aangezien prednison in de vorm van pillen in je hele circulatie komt en voor de nodige bijwerkingen zorgt is het fantastisch dat het ook als injectie gebruikt kan worden. Ik heb nooit bijwerkingen gekregen van zo'n prednison spuit. Het enige dat ik heb gemerkt is dat de pijn en ontsteking in mijn enkel er heel erg door verminderde. Meestal duurde dit effect bij mij zo'n 4 a 5 maanden. Zorg dat je een arts neemt die vaker prednison injecties geeft en ik zou zeggen: go for it. Het helpt.

    X, Leonie