opsporen reuma

• Chantal

Hallo ,

Ik ben Chantal en ik heb in handen voeten,polsen, knieen en schouders peesontstekingen, alleen in mijn bloed is steeds niks te zien dus geen reuma??

Heb colitus ulsarosa en dat gaat vaak samen met reuma. Hoe kunnen ze dit nou ontdekken??

Groetjes Chantal

• Jopie1982

Ik heb heel veel over reuma gelezen toen het bij mij vastgesteld werd. En ik heb ook heel duidelijk gelezen dat er ook voldoende soorten reuma zijn die absoluut NIET in het bloed terug te vinden zijn.

Het feit dat er dus niets in je bloed gevonden wordt wil nog niet zeggen dat je geen reuma hebt.

Verder zouden ze aan de hand van je klachten (en is je ontstekingswaarde in je bloed helemaal niet verhoogd??) en het gebruik van medicijnen en de reactie van je lichaam daarop ook de diagnose moeten kunnen stellen of je wel/niet reuma hebt.

Succes ermee.

• chantal

Ik sluit me aan wat jopie1982 zegt. En wil nog aanvullen dat er soms ook foto's gemaakt worden om te kijken of daar iets op te zien is.

• Maurice

Klopt helemaal volgens mij. Ook bij mij vinden ze nog steeds geen reumasporen in het bloed. toch heb ik heel veel klachten en verschijnselen, welke duiden op reuma. Ik denk dan aan pijnlijke en stijve gewrichten, ontstoken gewrichten, ochtendstijfheid e.d. Eerst was ik in behandeling bij een reumatoloog in het Artrium Ziekenhuis in Heerlen. Die zei vlakaf tegen mij: In jouw bloed vinden we geen reumasporen, dus je hebt geen reuma. Inmiddels ben ik in behandeling in het AZM in Maastricht en mijn huidige reumatoloog zegt dat ik wel degelijk reuma heb. Daar ga ik zelf ook van uit. Ook zijn medicatie helpt. Dus de slogan: Geen reumasporen in het bloed, kan naar mijn mening naar het rijk der fabelen verwezen worden.

gr.,

Maurice

• Heleen

Inderdaad zijn ook de vormen van ontstekingreuma niet altijd te zien in het bloed. Daarbij heb je natuurlijk ook nog allerlei aandoeningen die dit soort klachten kunnen geven, reumatisch of niet. Ik geloof dat bijv. een schildklieraandoening mee kan werken in de ontwikkeling van peesonstekingen, en zo zijn er vast meer. Ik heb zelf bijv. een bindweefselafwijking die in de meest ruime zin wel onder reuma valt, maar toch heel anders ‘werkt’ dan de meeste vormen van reuma en waarbij ook dingen als pees- en slijmbeursontstekingen bij een deel van de patiënten veelvuldig gezien worden. Dus naast ‘reuma’ alsin RA of een andere onstekingsreuma zijn er waarschijnlijk nog veel meer aandoeningen die een verhoogde gevoeligheid voor peesontstekingen in de hand kunnen werken.

• Jenneke

Hoi Chantal,

Ik herken je probleem. Ik heb al zes jaar lang last van mijn knieën en sinds 3 jaar begon het in mijn vingers. Nu sinds een half jaar is het ook in mijn ellebogen begonnen. Ik ben al bij een reumatoloog geweest die niets kon vinden. Ook niet in een bloedonderzoek. Na twee jaar fysiotherapie te hebben gevolgd begreep deze ook niet waar de pijn vandaan komt. Het is rond de pijn erg vermoeiend en als de pijn net is vertrokken ben ik ook vaak moe.

Daarom zou ik graag willen weten wat ik heb.

Groeten,

Jenneke

• AnnemiekV

Ik heb ook zo'n soortgelijk verhaal;slijmbeursontstekingen,peesontstekingen,enorm stijf zijn na zitten of liggen,vaak verhoging hebben,vermoeid zijn,enz…Mijn bloed is ook prima;normale waardes,en de foto's zijn ook goed.

Dus de reumatoloog probeert wel medicijnen uit(Naproxen),maar kan er geen plaatje op plakken,want bloed is goed,en de foto's ook…Terwijl ik ook wel degelijk behoorlijke klachten heb,die me beperken.

Ik heb ook gehoord dat je niet altijd alles in het bloed vindt,maar goed….ik wil de reumatoloog ook niet teveel tegenspreken,heb al genoeg gedoe gehad met artsen afgelopen jaar,hihi!

Sterkte met je zoektocht hoor!