pijn in enkel

• Jolanda

Hallo Bart.

Heb je nu het weer vochtig is ook meer last van je enkel?

Zelf heb ik vanaf mijn 19de last van artritis psoriatica. ….en heb een aantal jaren ontzettend veel pijn aan m´n linker enkel. De oorzaak daarvan is slijtage. Merk nu dat het de laatste 2 weken verergerd is. kan bijna m´n werk (3 middagen) niet meer uitoefenen.

Is er wel eens een foto van gemaakt?

sterkte!!

• Pepe

Ook op een foto is soms niets te zien, zeker niet als het gewoon permanent licht overbelast is.

Het kan overigens erg hinderlijk zijn.

Zelf heb ik nog steeds last van mijn enkel doordat ik in de vakantie vorig jaar te lang op slippers heb gelopen, 1,5 jaar inmiddels dus.

Heel langzaam wordt het steeds iets beter, op je houding letten is hierbij heel belangrijk.

Een foto helpt je in ieder geval weer iets verder.

• miranda1963

Inmiddels zijn er foto's gemaakt en een scan. De foto gaf niet genoeg duidelijkheid. De scan gaf duidelijk artrose te zien in het onderste spronggewricht en het bovenste is ook al iets aangetast.

Nu is de enigste mogelijkheid om het onderste spronggewricht te laten vastzetten volgens de orthopeed. Hier wil ik zelf nog even mee wachten.

Wel werd geadviseerd eens te kijken naar hoge wandelschoenen. Ik heb nu aangepaste schoenen met onder de rechter een flinke verhoging. Hierdoor wordt de schoen erg zwaar en ga ik slepen met mijn been.

Rechts heb ik ook de versleten enkel. Dus ga ik die wandelschoen met verhoging eronder maar eens proberen. Kijken of ik die operatie toch nog een tijdje kan uitstellen.

Nog bedankt voor al jullie reacties!

Groetjes Miranda

• robert

hoi ik herken hier ook iets in bij mijzelf… ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven….

ik heb mijn hele leven aan voetbal gedaan…(ben 24)…afgelopen jaar heb ik door omstandigheden het hele jaar niet kunnen voetballen.

nu heb ik na 5trainingen opeens last aan beidde enkels en in mn rechter enkel afentoe pijnscheuten.zo pijnlijk dat je direct naar je voet grijpt.

ik begrijp best dat mn lichaam een beetje stroef kan zijn na een jaar geen beweging…maar ik ben gewoon normaal gewicht en dit heb ik nog nooit gehad.

dus overbelasting door gewicht kan niet

Kan iemand me misschien helpen met tips.. of hetliefst antwoorden??

groeten robert!!!@

• bartos231

Hoi Yolanda, het is een heel stuk minder gewordenlaatste 2 weken, ik snap er niets van. Het zit er nog wel maar niet zo erg meer, alleen 2 dgn terug was het weer erger. ik denk zelf aan slijtage ofzo, kweet het anders ook niet. mischien toch maar is een foto laten maken.

Groetjes Bart

• Nicky

Hallo, ik heb een vraagje,

Ik ben 4 maanden geleden er toevallig achter gekomen dat mijn rechter enkel een stuk dikker was als de anderen.de verdikking zit aan de binnekant van de voet echt op het enkelgewricht richting de achterkant van de voet. Ik geen idee ervan waar dit door zou kunnen komen. het was al zomerstop dus door voetballen kon het niet komen. Dit aan gekeken van het zal wel over gaan. tot ik 3 maanden geleden steeds meer pijn eraan ging krijgen. voornamelijk met sporten en als de enkel in rust positie is. ook viel mij op dat als ik een koude voet had ik hier meer last van had. mijn moeder zei van ik zal hem je eens inzwachtelen dat de enkel minder dik werd. maar hierdoor kreeg ik alleen maar meer pijn. ik ben hiermee naar de doktor geweest, en het enige wat hij me kon vertellen was dat het waarschijnlijk een oude ongemerkte blessure is geweest van het voetballen van het seizoen ervoor en dat zoude dan blijvende schade zijn. en met dat antwoord moest ik het maar doen. heb met voetballen nog nooit een enkelblessure op gelopen. nu draag ik met sporten maar een enkelband, maar nog heb ik er pijn aan. ook voel ik dan in de enkel zon knakjes(steken) er in. Als ik terug ga naar de huisarts krijg ik toch weer zo'n minimaal antwoord.

ik hoop dat iemand misschien weet wat ik hier mee kan doen.

Groetjes nicky

• an brouns

Pijn in enkel.Draag regelmatig enkelband.Wat zou ik er aan kunnen doen ?Welk zalfje bv?Komt voor in rechtervoet.

• Pepe

Ik ben er inmiddels achter dat de pijn in mijn voet uitstralingspijn is vanuit mijn rug; daar zitten een paar érg dunne tussenwervelschijven.

Op het moment dat ik mijn rug te veel belast, begint mijn voet (ook) pijn te doen.

Als het héél erg is, voel ik de zenuw van boven tot onder precies lopen, door mijn bil en been.

Mogelijk kun je hier iets mee…. (ik overigens niet, kwestie van rust, een behoorlijke luxe)

• tine Op de beeck

Hey Miranda,

Ik heb net hetzelfde in mijn enkels!!

's morgens als ik naar toilet wandel schiet er telkens een stekende pijn door… Soms wel de hele dag..

Ik zak ook vaak door m''n enkel. Dan doet het voor enkele stappen pijn en is het weer over!

Ik heb nog een hele hoop andere symptomen zoals dagen waar ik me gwn ziek voel, en moe en een lichte verhoging heb van de temperatuur…

Ook verspringende pijn in vingers, polsen, knieen, kaak en noem maar op. Ook gevoelige plaatsen op mijn spieren, waar je normaal geen pijn hebt als je er licht tegen stoot, dan doet het immens veel pijn!

Jeukende ogen, voortdurende vaginale ontstekingen….

Niemand vind wat ik heb!!!

Ik had zelf al gedacht aan fibromyalgie!

groeten,

Tine

• miranda1963

Wat vervelend Tine. Heeft de huisarts je al eens doorgestuurd naar de reumatoloog. Lijkt me toch beter dat die er eens naar kijkt en eventueel een diagnose kan stellen.

Gebruik je pijnstillers? Bij een goede diagnose kan er ook een behandelingsplan worden gemaakt. Zo doorsukkelen is ook niet wat.

Het lijken zeker reumatische klachten………

Succec!

Groeten Mir@nd@