pijn in enkel

• Miranda1963

De laatste tijd heb ik veel pijn in mijn rechterenkel. Het is een stekende pijn. Dus als ik op mijn been ga staan en de enkel belast schiet de pijn er echt door. De enkel is ook dik door vocht. Ben eindelijk na afbouwen van een half jaar van de Prednison af. Ik heb dit vijftien jaar geslikt en was het eigenlijk helemaal zat. Het was nu ook een geschikt moment omdat de RA eindelijk na drie jaar Enbrel spuiten aardig tot rust is gekomen. Zou het hier mee te maken kunnen hebben? Zijn de klachten te wijten aan de RA of kan dit ook van de jicht zijn?

Het is ook erg wisselend. Soms gaat het uren goed en dan ineens is de pijn er weer volop met iedere stap die ik zet. Heel vervelend en vermoeiend. 's Avonds zit ik regelmatig met mijn been hoog. Ik weet niet wat het is en wat ik er mee moet.

Iemand dezelfde klachten of enig idee?

's Nachts is het helemaal een ramp, als ik naar het toilet moet. Dan strompel ik half slaapdronken en met veel pijn naar het toilet en ben ik blij als ik het bed weer gehaald heb.

12 November moet ik voor controle naar de reumatoloog. Daar wil ik het in ieder geval aankaarten en misschien vragen om een foto. Ik heb in het verleden als eens een injectie gehad in de enkel, maar dat heeft niet geholpen.

Ik word er een beetje moedeloos van, want het betekent toch wel een flinke beperking in mijn mobiliteit. Ik haat het afhankelijk zijn!

Dit lucht even op……………..

Groetjes Miranda

• ingrid37

Beste Miranda,

Stekende pijn in je enkel, ik weet er alles van. Koelen met ijs verzacht wel, maar goede (hoge) schoenen waarin je enkel stevigheid krijgt helpen echt! Het bergschoenachtige type bedoel ik dan met een goed voetbed. En voor 's nachts misschien een paar krukken aanschaffen en zo naar het toilet aan, zodat je niet zo erg je enkel hoeft te belasten. Ik hoop dat het snel wat beter gaat. Groet, Ingrid

• Miranda1963

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je reactie en lief dat je meedenkt.

Ik heb al jaren aangepaste schoenen en die helpen wel iets, maar niet genoeg. Als ik 's avond de schoen uitdoe, zwelt meteen mijn enkel op. Echt heel vervelend. En krukken is helaas geen oplossing. Ik heb twee krom gegroeide ellebogen waarvan eentje een prothese in zit. Dat leunen op krukken is niet te doen. Misschien okselkrukken, daar denk ik nu pas aan. In ieder geval bedankt voor de tip.

Ik hoop in ieder geval dat een foto duidelijkheid geeft. Misschien moet mijn medicatie ook aangepast worden. Even afwachten dus en helaas erg rustig aan doen.

Groetjes Miranda

• sabine

Hoi Miranda,

Ja ik herken de klachten in de enkel. Ook bij mij zit deze vooral in de rechter enkel. Bij mij wordt ie ook dik en doe ie erg veel pijn. Ik moet zeggen dat het bij mij met vlagen is. Ik heb er zo weken last van en dan weken weer niet. Maar als ik er last van heb is het ook goed raak. Ik ga dan scheef lopen omdat ik em niet wil belasten maar schiet daar natuurlijk niets mee op. En ik heb al een hele tijd een ontstoken knie (al injecties in gehad e.d.) en ontstoken teengewrichtjes, dus dat helpt er ook niet aan mee. Nu heb ik iets wat mij misschien wel een voor een gedeelte de winter door gaat helpen. Mijn moeder heeft mini hotpacks meegenomen en die kan ik in me schoen doen of in je me jaszak etc. Ik heb em in me laars geprobeerd en t kan wat verlichting bieden.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groetjes en heel veel succes!

Sabine

• Elsje

Hoi Miranda

Ik heb hetzelfde probleem. Je schrijft je hebt aangepaste schoenen. Die heb ik ook en ik schrijf het daar aan toe. De schoenen dwingen je weer om goed te lopen waarna alle spieren en de voet in een andere positie wordt gedwongen te lopen. De enkel heeft bij mij scheef gestaan door het kreupel lopen wat ik deed en nu moet hij weer in zijn oude positie gaan staan. Dat veroorzaakt volgens mij en de reumatoloog die pijn, vooral als je er een hele dag op hebt gelopen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik heb die aangepaste schoenen nu een jaar.

Het zal wel weer overgaan hoop ik. Sterkte!

Groetjes

Els

• Miranda1963

Hoi Els

Ik draag al zo'n tien jaar aangepaste schoenen. Zelf heb het niet het idee dat het daar aan ligt. Ik kreeg zo'n 5 jaar geleden jicht naast mijn RA en dat maakt het ook zo moeilijk of die zere enkel nu RA of jicht is.

De aanpaste schoenen moet ik ook dragen voor mijn discopathie. Ik heb drie versleten en verzakte onderste rugwervels waarschijnlijk veroorzaakt door mijn beenlengte verschil van 3+ centimeter. De hoogte zit dus bij de schoen in verwerkt. Nu moet ik zeggen dat ik de schoenen niet altijd draag, want soms is het ook fijn (vooral 's zomers) om eens een vlot modern los schoentje te dragen. Niet dat ik daar de hele zomer op loop, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Daardoor nemen dan ook de rugklachten weer toe.

Van het één krijg je het ander en omgekeerd (hahaha)………………… maar leuk is het niet altijd. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes Miranda

• Rivka

Hallo,

Ik heb sinds een jaar klachten in mijn pols, van het niet meer kunnen tillen tot schrijven/typen tot aan geen lepel meer vast kunnen houden. Sinds ca. mei 2008 weet ik dat er een bobbel zit en ben dan uiteindelijk in juli maar eens naar de huisarts gegaan. Ik weet, wat laat, maar ik ben niet zn type dat iedere week bij de huisarts op de stoep staat. Die stelde de diagnose ganglion, maar toen ik bij de cosmetische chirrurg was, bleek dat geen ganglion te zijn. Te hard, te groot, thad niet zoveel pijn moeten doen etc. Volgens hem was er sprake van een overflecibiliteit, alleen fotos wezen minder uit… dus onzekerheid. heb ca. 5 weken terug een MRI gehad die meer moet uitwijzen. Maar sinds de laatste keer dat ik bij die arts ben geweest (half aug.) heb ik ondertussen weer last gehad van mn knieen (dat 3 jr. geleden een jaar heeft aangehouden, sjaa een blessure?? of was het toch wat anders misschien?) En heb ik nu sinds 2 weken last van mn enkel (gewricht). Sinds vorige week erachter gekomen dat ook daar een zwelling zit… het doet verrekte pijn en kan nauwelijks lopen. Zou dit RA kunnen zijn???

• tonny

Mijn vraag is ik heb zo.n pijn aan allebei mijn enkels dat als ik loop er gewoon doorzak.

Wie kan me vertellen wat het zou kunnen zijn en wat moet ik eraan doen .

Als ik 'savonds in bed lig is het al ooit teveel dat het dekbed erop ligt .HELP ME A.U.B.

• Anske

Beste Tonny,

Als ik jou was dan zou ik naar de huisarts gaan om dit de controleren. Hij zal je dan misschien doorsturen voor bloed prikken en rontgen?

Veel sukses

• Bartos231

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over mijn linker enkel,

Anderhalve maand geleden als ik wakker werd en opstond had ik last van mijn enkel wat dan na ffies lopen weer verdween en er dan ook de gehele dag geen last meer van had, na een tijdje was het niet alleen bij het wakker worden maar ook als ik ffies gezeten had en dan opstond. nu word het echter steeds erger nu ook tijdens het lopen heb ik er last van en alleen als ik zit en/of lig oftewel niet me enkel belast heb ik er geen last van. . word dus met de dag erger, in 2 maanden tijd alleen pijn bij opstaan en nu ook als ik me enkel belast. weet iemand wat het zou kunnen zijn. sorry maar ik ben geen goede schrijver haha dus hoop dat jullie het nog snappen en mij een antwoord kunnen geven, ik hoor graag van jullie.

Bart