reuma en overgang

• marja

Hallo , wie kan mij advies geven , met de overgang en reuma ,ik zit er midden in ik heb opvliegers en slaap heel slecht dus nog moeier als dat je al bent en dan stort je vanzelf een keer in en leg je weer een paar dagen op bed. Heb iemand ervaring met ymea of dat goed werkt bij al die medicijnen die je voor de reuma slikt.Zo is het soms niet uit te houden.Groetjes Marja

• sieta

Marja .Ik zit met hetzelfde als jou die overgang en dan ook nog de reuma. ik weethet nog nuet want ik ben er zaterdag pas mee begonnen, tot op heden zeg ik ja het helpt wel iets , maar het zet je op je benen en armen. groeten sieta

• anonieme

hallo allemaal. ik zit met reuma en de overgang . ikgebruik ymea maar ik weet nog niet wat de uitwerking er op heeft.maar vanaf zaterdag zit ik aan dat middel , ik merk wel dat ik s nachts wel iets minder opvliegers heb . een nacht goed slapen is ook wat. groeten anonieme bezoeker

• miranda1963

Ik zit ook met RA en inmiddels 7 jaar in de overgang.

Ik gebruik tot nu toe niets voor de overgangsklachten, maar heb er wel eens aan gedacht. Misschien ga ik ook Ymea proberen. Er lijkt maar geen einde aan te komen aan die overgang @#%^&

• Merit

Ook ik worstel met dit probleem, zeker 7 jaar.

Maar kunnen de opvliegers niet te wijten zijn aan de medicatie mn prednisolon.

Ook de reumatoïde artritis geeft klachten als neerslachtig zijn, moe koortsig etc.

Dus niet alles is overgang. De gewrichtsklachten zijn bij mij wel rond mijn 50e begonnen.

• miranda1963

Ik ben 47 jaar en heb inmiddels 46 jaar RA. Bij mij staan de gewrichtsklachten dus los van de overgang. Wel heb ik 15 jaar Prednison geslikt en dit kan van invloed zijn op de overgang. Ik kwam dus vroeg in de overgang (op mijn 40e).

Inmiddels ben ik van de prednison af, maar de overgangsklachten zijn hetzelfde gebleven, helaas. Wisselende periodes met nachtelijke opvliegers, emotioneler, vermoeider, en niet te vergeten en zeer onregelmatige menstruatie. Zo zit er soms 4 maand tussen, dan weer 6 weken en zelfs om de twee weken. Er is geen pijl op te trekken en dit is soms (denk aan vakanties) erg vervelend. Ik zwem iedere week in een groep (bewegen voor ouderen) waar ik mee doe met oefeningen en dan is het wel erg lastig als ik weer eens niet kan zwemmen. En ik vind het zo heerlijk voor mijn gewrichten om te zwemmen. Dit is tevens mijn vorm van sporten, omdat er geen andere overblijft met mijn conditie.

Ik hoor wel regelmatig van vrouwen die dus echt gewrichtsklachten krijgen van de overgang. Er is dus duidelijk wel een verband en voor reumapatienten is het onduidelijk of sommige klachten de RA of de overgang is. Vervelend zijn ze in ieder geval wel!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik was op m'n 20 ste door nog een van m'n defecten al in de overgang en dit is gelukkig met medicatie stopgezet. Heb nu geen baarmoeder meer en merk er minder van doordat ik niet meer menstrueer en niets meer van mijn cyclus merk.

Na grote hoeveelheden prednison krijg ik toch weer alle overgangsklachten die hier genoemd worden qua emoties…

Nachtzweten, opvliegers, emotioneel, labiel, vermoeid ik voel me echt een vodje dan.

Ik werk momenteel even niet. Mijn baas heeft me een tijd(je) betaald vrijaf gegeven om te herstellen en te revalideren en te ontspannen en voor mezelf te kiezen en leuke dingen te doen (niet gek dat ik m opgegeven heb voor de support award?!) maar normaal als ik zo'n injectie kreeg ging ik ook echt een aantal dagen niet naar kantoor wegens jankgevaar.

Groetjes Marieke (beheerder)