humira mee op vakantie

• Suus

Hoi allemaal,

Ik heb twee weken terug mijn vakantie geboek, na twee jaar niet op vakantie gweest te zijn. Lekker twee weken naar Griekenland in de zomer.

Nu ga ik binnenkort beginnen met het spuiten van Humira en dat moet je gekoeld meenemen op vakantie (ik moet ook mijn mtx spuiten meenemen, maar de reumaconsulente zei dat dat minder snel bederft). Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb het wel vandaag bij mijn reisbureau aangegeven en zij gaan het voor me uitzoeken. Maar ik zie al op de website van de vliegmaatschappij staan dat ze geen koelmogelijkheid aan boord hebben. Hoelang zou het in een koeltasje koud blijven (het mag niet boven de 8C komen)?

Ik neem toch aan dat ik niet de eerste ben die met gekoelde medicijnen op vakantie gaat naar de zon!

• Marieke (moderator) bobke

Humira moet tussen de + 2 en + 8 graden Celcius bewaard worden. In de starterskit bevindt zich een koeltasje en een koelelement. Indien u met het vliegtuig reist, kunt u op deze wijze de medicatie vervoeren tot in het vliegtuig en aldaar de stewardess verzoeken de medicatie in de koelkast te plaatsen. Het koelelement kan gedurende de vlucht in de vriezer. Vergeet bij het verlaten van het vliegtuig niet uw medicatie weer mee te nemen! Op deze wijze kunt u Humira relatief eenvoudig naar uw vakantiebestemming vervoeren.

Let op: vervoer Humira nooit in uw koffer. In de bagageruimte van het vliegtuig daalt de temperatuur tot ver onder het nulpunt. Hierdoor bevriest Humira en verliest het geneesmiddel zijn werkzaamheid.

bron: www.apotheekzorg.nl

• Suus

Hoi,

In het vliegtuig doen ze het niet in de koeling vanwege veiligheidsrisico. Ik snap niet helemaal wat dan het verschil is tussen het zelf bij je houden in het vliegtuig en het in de koeling doen. Als je toch een brief van je arts bij je hebt met uitleg over de medicatie en waar je het voor nodig hebt. (Via het reisbureau is het nagevraagd bij de vliegmaatschappij)

Ik heb ook via apotheekzorg vernomen dat de humira in de bijgeleverde koeltas max. 8 uur koel blijft. De vlucht duurt al 4 uur, je moet 2 uur van te voren op schiphol zijn en voordat je in je hotel bent… Dus die 8 uur zit ik ruim overheen.

Ik ben dus erg benieuwd hoe anderen dit doen met vakantie.

groetjes, Suus

• Ronald

Hallo Suus,

Als je 2 weken op vakantie gaat dan moet je proberen de dag van vertrek de Humira te spuiten

Na 2 weken vakantie ben je weer thuis en dan weer spuiten

Een dag later zou niet veel uit maken omdat de Humira nog door werkt

Je moet natuurlijk wel uit komen maar dat zou je nu al kunnen plannen zeker als je nu met beginnen kun je misschien dit al plannen

Ik zelf zou het niet mee nemen te veel gedoe

Voor de MTX kun je misschien tijdelijk op tabletten over gaan

Ik hoor graag wat je gaat doen

Gr Ronald

• Suus

Hoi,

Ik denk dat ik inderdaad net voordat ik ga spuit en als ik terugkom. Ik ben gisteren begonnen en kom dan net niet uit. Maar ik ga nog wel iets bedenken met de reumaconsulente, bijv. elke week een dag later spuiten (en dan schuif je ook een week op) of dat er twee keer 2 1/2 week tussen zit.

Met de mtx op pillen overstappen doe ik niet. Want ik ben juist gaan spuiten omdat ik misselijk werd en ervan moest overgeven. En ik zit nu op een nog hogere dosering. En in je vakantie twee keer een dag of twee misselijk zijn en overgeven, heb ik ook geen zin in. Maar ik heb al bij de apotheek kunnen regelen dat ze voor mij mtx bestellen die je op kamertemperatuur kunt bewaren.

Het blijkt inderdaad een heel gedoe te zijn om je medicijnen mee te nemen. Vooral als je ze in het vliegtuig niet in de koeling mag zetten. Ik ben benieuwd hoe het moet als je naar een verre bestemming gaat zoals australie!

groetjes, Suus

• veerman

hallo heb je dit zelf ook al n keer gedaan

gr jannetRonald schreef:

>

> Hallo Suus,

>

> Als je 2 weken op vakantie gaat dan moet je proberen de dag

> van vertrek de Humira te spuiten

> Na 2 weken vakantie ben je weer thuis en dan weer spuiten

> Een dag later zou niet veel uit maken omdat de Humira nog

> door werkt

>

> Je moet natuurlijk wel uit komen maar dat zou je nu al kunnen

> plannen zeker als je nu met beginnen kun je misschien dit al

> plannen

>

> Ik zelf zou het niet mee nemen te veel gedoe

>

> Voor de MTX kun je misschien tijdelijk op tabletten over gaan

>

> Ik hoor graag wat je gaat doen

>

> Gr Ronald

• Ronald

Hallo,

De humira uitstellen heb ik geprobeerd en is goed bevallen

Zo kun je toch wat rustiger op vakantie

Gr Ronald

• veerman

dank je wel ronald

• Wijnand Wilmink

Wel leuk dat ik deze thread toevallig tegen kom. Zelf ben ik ook een gebruiker van groeihormoon en ben liefhebber van fiets en wandelvakanties. Mijn medicijnen meenemen is altijd een hele organisatie geweest.

Ik ben dit jaar begonnen met het ontwikkelen van een mobiel koelapparaat voor medicijnen dat stabiel kan koelen tussen de 2 en 8 graden. Ik heb al veel positieve resultaten maar zit nog in een prototype fase.

Meenemen met het vliegtuig wordt wat lastiger gezien het een bonk elektronica is (Gezien de veiligheidsmaatregelen tegenwoordig)

Groetjes Wijnand

• Jacquel

Hallo Suus,

Hier liep ik vorig jaar ook tegenaan. Ik was net in mei (2007) begonnen met Humira.

Wij zijn met de auto en de autotrein naar Italie gegaan. Van te voren heb ik geïnformeerd of ik de Humira in de koeling in de autotrein kon doen. Ik kreeg daar helaas een negatief antwoord op. In verband met verscherpte veiligheidsmaatregelen mogen er geen spullen van reizigers in hun koeling.

Ik heb toen ipv het koelelementje wat bij het koeltasje hoort (starterspakket Humira) een iets groter koelelement in het koeltasje gedaan (kleinste koelelement voor koelbox). Zo gaat het net een paar uur langer mee.

Dit jaar heb ik meer rekening kunnen houden met het gebruik van Humira en vakantie. We gaan een kleine 3 weken en in overleg met de reumatoloog en reumaconsulente besproken dat ik net van te voren en meteen na terugkomst spuit. Dit kan ook omdat ik al een behoorlijke tijd (redelijk) stabiel ben voor wat betreft de reuma en de heisa om de Humira mee te nemen op een lange vliegreis (15 uur) dus niet echt nodig is.

Groet, Jacquel(ine)