Vraag aan humira gebruikers

• mama Debbie

Hallo,

Ik gebruik sinds een half jaar humira, gaat heel erg goed w.b de gewrichten, nog wel moe, maar ach……..

Het is zeer weerstandverlagend en inderdaad al een fikse griep gehad van ruim 2 weken en 2 keer een forse voorhoofdholte ontsteking. Gebruik al op advies van dokter echinaforce forte met extra vit. C.

Ik moet mij nu toch vaker ziek melden als voorheen om reuma klachten nu dus voor griep klachten. Herkennen jullie dit?

Ik zit nu wat te dubben over voortzetten van de humira, want heb misschien wel liever wat pijn waar ik doorheen moet dan steeds op bed met griepklachten, waar door werken en mijn gezin moeilijk te verzorgen zijn.

Dilemma dilemma dilemma……..steeds weer…………Tips voor de weerstand?

Alvast bedankt!

Liefs mama Debbie.

• Sabrina Rodermond

Ik gebruik ook Humira in combi met MTX. Ik heb gelukkig niet vaak griepklachten. Ik ben er erg mee opgeknapt. Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen.

Groeten sabrina

• Helma

Hallo.Debbie.

Ik gebruik ook Humira,en heb veel last van verkoudheid en longontsteking,als je naar de vorige pagina gaat dan zie je bijna onderaan: enbrel en luchtwegen,hier staan veel reacties over dit onderwerp.

groetjes Helma

• Marieke (moderator) bobke

Hoi,

welliswaar geen humira, bij mij mtx. Zodrabij mij de mtx boven de 20mg uitkomt resulteert dit in diaree en griepklachten die soms zo erg worden met zo veel vermoeidheid(!) dat ik me ziek moet melden.

Open en eerlijk communiceren met je werkgever kan daarbij helpen zeker als die een beetje begripvol wil zijn.

Er komt soms een punt waarbij je moet afwegen wat erger is, de kwaal of de medicatie… Vorig jaar werd voor mij de medicatie te erg en ben ik ermee in overleg gestopt, heb daarna andere dingen geprobeerd. Toch ben ik na verloop van tijd weer begonnen omdat de kwaal weer erger werd en de arts dit toch beter leek.

Nu een jaar verder weer aan de 20mg en het gaat weer minder qua bijwerkingen maar ik doe mn best om het vol te houden hiermee… stoppen zal ik niet snel nog een keer, dan maar weer een paar mg eraf maar de keuze is soms ontzettend moeilijk (net zo om me ziek te melden).

Groetjes Marieke

• Elsje

mama Debbie

Een flinke dosis vitaminen wil nog wel eens helpen. Ik slik iedere dag: 1 tablet van A tot Zink, 1 tablet vitaminen B forte en 4 tabletten vitaminen C.

Over het stoppen het volgende: Ik heb RA en door te weing medicijnen in het verleden heb ik veel last van vergroeiingen en kapotte botten in mijn pols en voeten. Dit is natuurlijk, bovenop de pijn die je hebt, ook nog een gevolg. Je moet denk ik net zolang met je reumatoloog zoeken tot je de juiste medicatie hebt, waar je je zo goed mogelijk bij voelt. Er zijn altijd bijwerkingen.

Heel veel sterkte.

Groetjes

Els

• Elsje

Mama Debbie

Ik was vergeten te zeggen dat ik echinaforce forte ook niet het beste middel vindt. Voor mij tenminste niet. Ik heb het eens een jaar, met mijn moeder, geprobeerd en we hadden allebei het idee dat we constant tegen de griep aan lagen te hikken.Je snapt hopelijk wat ik bedoel. Niet erg lekker voelen. Mischien moet je eens iets anders proberen?

Groetjes

Els

• A33

Ik gebruik sinds 3 maanden humira (naast mtx). Ik eet me wezenloos aan fruit en ik slik extra vitaminen. Ik merk dat ik meer snotter dan vroeger, maar vooralsnog wegen de voordelen van dit spul helemaal op tegen de nadelen. Ik voel me zowaar 34 jaar (wat dus ook mijn leeftijd is) in plaats van 95. Ook was ik een week na de eerste injectie al zo goed als pijnvrij (wist niet wat me overkwam, had de moed allang opgegeven).

Maar ook ik ben constant bang voor de bijwerkingen. Ik weet niet hoever ik zal gaan als ik inderdaad allerlei infecties zou krijgen. Griep is vreselijk en dan voel je je helemaal beroerd terwijl pijn en stijfheid nog redelijk te overbruggen is. Hoewel, niet altijd. Ik moet er aan de andere kant ook weer niet aan denken dat ik moet stoppen met de humira en weer terug ga naar de situatie zoals die was. Ik geloof dat ik dan echt in een ernstige dip terecht zou komen. Want nu ik me weer goed voel en dingen doe, merk ik pas wat ik heb gemist de afgelopen twee jaar. Toen probeerde ik me ook constant over de stijfheid en pijn heen te zetten, maar je kunt maar zoveel (helemaal niet veel!) hebben op een dag. Het is gewoon flink balen dat we altijd deze afwegingen zullen moeten maken. Hopelijk komt er ooit nog een medicijn zonder bijwerkingen!

• Marion Daniels

Beste mensen,

Als beginnnend Humira gebruiker heb ik met aandacht al jullie berichten gelezen. Na een oogontsteking, veel vermoeidheid en snotteren, nu een behoorlijke keelontsteking. En dat alles in twee maanden. Jullie gebruiken Humira natuurlijk al veel langer. Ga je er aan wennen? Worden de bijwerkingen op den duur erger of minder?

Heel graag jullie ervaringen.

Groetjes,

Marion

• Riny

Ik ben sinds een paar jaar ook Humira gebruiker en het bevalt me vanaf het eerste moment. Ook ik voelde binnen een week al geen pijn meer.

Wat ik sindsdien wel merk is dat ik vaker griepverschijnselen heb dan eerst. Ook heb ik het idee dat ik vaker verkouden ben.

Mij is wel opgevallen dat als ik een griepprik haal ik veel minder last heb van deze verschijnselen. Gelukkig heb ik nog niet hoeven te verzuimen van mijn werk.

Ik heb wel een vraag over de griep, is het bij jullie ook zo dat je géén verhoging meet als je de griep hebt?

• Josee

Ik gebruik nu 5 jaar humira na 4 jaar remicade infuzen te hebben gehad. Heb in het begin vaak infecties gehad en heb dan ook altijd (in overleg met mijn huisarts). antibiotica in huis. meet elke dag mijn temp. boven de 37.5 mag de humira niet worden gegeven. middelen voor het verhogen van de weerstand zijn juist voor reuma patienten uit den boze want de weerstand moet juist laag blijven. vitamines mogen wel, In het begin gebruikte ik humira elke week samen met methotrexaat nu nog per 14 dagen. Het is heel belangrijk dat de huisarts zich in dit medicijn verdiept en er veel vanaf weet.

Ik voel me prima, kan sporten en ga wat beschadigingen in de gewrichten maar heel langzaam achteruit. heb ook veel energie iets wat eerder niet meer voorkwam.

Er zijn wel een paar dingen die belangrijk zijn tijdens het gebruik van de biologicals. nl. heel schoon toilet, schone deurknoppen het gebruik van ontsmettende gels op de handen. en de gezinsleden leren om hun handen heel vaak te wassen. Dit voorkomt een hoop ellende.

Josee