Levertraan tegen reuma

• beheerder

Levertraan tegen reuma

Een dagelijkse dosis levertraan zorgt er voor dat je als reumatoïde artritispatiënt een deel van je medicijnen kunt laten staan. Tien gram levertraan per dag betekent dat je dertig procent minder van de pijnstillersoort NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug), zoals ibuprofen hoeft te slikken. De vette zuren in de visolie zouden ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Dat stellen wetenschappers van de universiteiten van Dundee en Edinburgh.

Zij deden drie verschillende onderzoeken naar het nut van levertraan, vanwege de kritiek die er is op de bijwerkingen van de pijnstillers die reumapatiënten gebruiken. Zo zouden die een verhoogde kans op maagbloedingen, hartaanvallen en beroertes geven. Voor een van de onderzoeken kregen patiënten twaalf weken lang levertraanolie of een placebo naast hun gewone medicijnen. Daarna werd hen gevraagd om hun gebruik van pijnstillers geleidelijk te verminderen. Na negen maanden bleek het gros van levertraanslikkers minder pijnstillers te gebruiken en toch niet meer pijnklachten te hebben.

bron: Algemeen Dagblad

• Kees

Was dat maar waar! En voor enkelen van ons kan het best waar zijn. Visolie capsules zijn al jaren op de markt. Eskimo's zouden geen reuma hebben.

Van kinds af aan ben ik grootgebracht met levertraan. Een eetlepel per dag, een snoepje na. Nu ik dit berichtje lees gril ik er meteen weer van. Het mocht echter bij mij niet baten want op 15 jarige leeftijd, na 13 jaar dagelijjks levertraan gebruik kreeg ik nu juist RA. Zou ik die RA gekregen hebben vanwege die levertraan? We weten nog lang niet alles zal mijn wijze reumatoloog wel zeggen als ik weer eens een vraag stel.

Met vriendelijke groet,

Kees

• Elsje

Hallo Kees

Ook ik ben grootgebracht met levertraan. Toch ga ik het proberen. Ik ga een fles kopen. Je schrijft mischien heb ik het wel van de levertraan. Ik sta natuurlijk nergens meer van te kijken, kan allemaal, maar je zou net zogoed kunnen zeggen dat je het mischien hebt gekregen van de boterhammen die je tot je vijftiende hebt gegeten. Alles is mogelijk.

Heel veel groetjes

Els

• Elsje

Nu het volgende probleem. Waar kun je die nog kopen? Bij de apotheek en reformhuizen hier in de stad, hadden ze geen levertraan meer. Ze wisten zelfs niet of die nog in de handel was.

Groetjes

Els

• Hummie

Volgens mij bestaat levertraan tegenwoordig ook in capsules.

Je kan het eens bij de drogist proberen.

• karl

Als je met levertraan begint en met

de antireumatica gaat afbouwen, zou

ik dat wel doen in overleg met de

reumatoloog. Niet zozeer voor de

levertraan, maar het verminderen van

de medicatie.

groeten van karl

• Elsje

Hallo Karl

Ik moet hem maar eens eerst zien te krijgen want hier in de stad was er geen fles levertraan te vinden. Ik ga eerst eens gewoon kijken of ik me dan, met de normale medicatie, beter voel en als ik helemaal geen pijn meer heb (haha) in overleg met de reumatoloog verder. Ik schrijf “haha” omdat het toch klinkt als een sprookje nietwaar? Ik ga ervoor.

Groetjes

Els

• Helma

Hallo.

Ik heb bij google levertraan opgezocht,je krijgt meteen een link van de echte levertraan.Die kun je gewoon bestellen.

groetjes Helma

• Elsje

Hartelijk bedankt Helma.

• Tina

Kom toevallig hier terecht en las over reuma en levertraan.

Ik heb hier hele goede ervaringen mee.

Ik heb de ziekte van bechterew en had veel pijn in mijn heupen.

Na een week was de pijn een heel stuk minder en nu al nauwelijks meer aanwezig.

Ik gebruik geen andere reumamedicijnen meer.

(reclame uit bericht verwijderd)

Groeten,

Tina