Vermoeidheid en Methotrexaat

• pippi

Wie herkent dit?

Ik slik nu zo'n elf jaar 6 tabletten metotrexaat per week.

Mijn reuma is sindsdien niet erg aktief geweest, maar ik ben zo vreselijk moe.

Altijd maar moe. Bah.

• sandra

ik herken het helemaal pippi, ik spuit wekelijks 20 mgr. en een dag later ben ik zo intens moe, dat alles me teveel is. Ik probeer het nu zo uit te kienen, dat ik de ergste bijwerkingen (vermoeidheid en misselijkheid) savonds krijg, zodat ik lekker vroeg mijn bedje in kan.

voor de rest heb ik er nog niets op gevonden om de bijwerkingen te verminderen.

het is vnl. go with the flow, maar dat valt niet erg mee.

misschien zijn er anderen die tips hebben???

gr. sandra

• pippi

Bedankt voor je reactie Sandra.

Het is waardeloos hè?

Ik ben blij dat ik het verder goed doe op deze medicijnen hoor, maar die vermoeidheid is soms best lastig.

Groetjes, Rita

• karl

Vermoeidheid is het ergste van de reuma.

Vind ik tenminste…

groeten van karl

• pippi

Karl, je hebt gelijk. Met de pijn kan ik wel omgaan.

Maar die verrotte vermoeidheid.

Het bepaald je leven zo en je omgeving begrijpt het vaak niet.

Pijn begrijpen ze, dat hoort bij reuma, maar vermoeidheid…..

Vind het wel fijn te horen dat ik niet de enige ben met deze klacht.

Groet, Rita

• sabine

Hoi pippi,

t lijkt wel of jullie mij aanvoelden zeg echt, die moe aanvallen (zoals ik ze noem) zijn echt waardeloos, ik wou toevallig vandaag contact met het ziekehuis op gaan nemen.

Ik spuit elke week 25 mg mtx en kan daarna letterlijk niets, me niet concentreren, niet meer bewegen van de vermoeidheid (behalve me kaakspieren voor het gapen) ik wordt er helemaal niet lekker van en zei vandaag nog tegen mijn moeder ik kan beter met de pijn omgaan dan met de vermoeidheid, vooral omdat ik mij heel schuldig voel tegen over mijn groepsgenoten op school, ik ga heel vaak eerder van school weg om te gaan slapen en op een of andere manier ga ik mij daar schuldig door voelen. Ik heb morgen een gesprek met mijn afstudeercoordinator dus ik hoop dat dat goed gaat.

Maar de vermoeidheid beperkt mij zeker in mijn keuzes.

Ik hoop dat je er beter mee om kunt gaan dan ik

groetjes sabine

• Kees

Hoi Pippi,

Waar ga in overleg met je reumatoloog niet wat afbouwen met de MTX. Als met 4 tabletjes de reuma hetzelfde blijft en de vermoeidheid minder wordt is dat dubbele winst toch? Wordt de reuma activer zal weer terug moeten naar 6 tabletjes. Het blijft toch zoeken tussen effectiviteit van medicijnen en voorkomen van bijwerkingen.

• sandra

door de opvlamming van de reuma, heb ik mijn medicatie verhoogd naar 20 mgr.

ik heb er lang mee gewacht, omdat ik dus baaaal van die vermoeidheid. Maar ja het is en blijft kiezen tussen 2 kwaden.

wat ik afgelopen week gedaan heb is een tijdschema bijgehouden van het tijdstip dat ik spuit en de tijd dat ik last heb van de eerste bijwerkingen.

ik probeer zo het spuiten te plannen, dat ik vnl. snachts de bijwerkingen heb.

gisteren is dat redelijk goed gegaan, maar ik denk dat mijn lichaam zo gewend is aan die vaste spuittijd, dat het nog wel even duurt voordat ik er een ritme in gevonden heb (als dat al mogelijk is??)

succes iedereen en idd je bent zeker niet de enige……

gr. sandra

• Linda (moderator)

Dat lijkt me inderdaad een goede tip van Kees: in overleg proberen wat af te bouwen. Als je al 11 jaar op dezelfde dosering zit en de reuma is rustig dan lijkt me dat de moeite waard. Zelf heb ik de mtx afgebouwd van 15 naar 12,5 naar 10 en uiteindelijk naar 7,5 mg. Toen bleek dat ik met 7,5 mg toch meer pijn had en slechter functioneerde hebben we het weer opgehoogd naar 10 mg. Dat was op dat moment voor mij de beste balans tussen pijn, vermoeidheid en misselijkheid…het blijft uitproberen en ik vond het ook spannend om te doen omdat ik bang was voor een opvlamming, maar samen met de reumatoloog heb ik er goed over gesproken.

Groetjes, Linda

• Els

In die tijd dat ik methotrxaat slikte was ik ook best moe. Ik ben er veel vitaminen bij gaan slikken en dat heeft geholpen.

Nu heb ik Embrel en ben helemaal niet meer moe.

Veel sterkte.

Groetjes

Els