Hoi,
Liever nog een arts dan de apotheek want de apotheek zal je medicijn beleid niet bijstellen.
Groetjes Marieke (beheerder)
Hallo
Ik heb atritis psoriatica en krijg sinds 1 1/2 jaar mtx injextie 20 mg.met de volgende dag foliumzuur. Slikken. En ik heb 2 naproxen per dag en omaprasol 1 per dag
Was eerst begonnen met 10 mg spuit en is nu verhoogd naar 20 mg omdat mijn reuma weer agressief is.
Heb heel erg last van de bijwerkingen van de MTX zoals rare smaak in me mond,maag/darmklachten soms heftige maagkrampen. Ben ook heel moe en sommige mensen denken oh die vrouw ziet er goed en gezond uit maar zo voel ik me niet. Schaam me soms om te zeggen dat ik ziek ben Kan door de reuma niet meer goed traplopen wasmanden tillen en fietsen.Lig nu ook weer in bed want heb geen puf om iets te doen heb gisteren mijn prik gehad dan ben ik weer moedeloos pfffff. En het weer zit ook niet mee het mag voor mij wel weer zomer worden zie erg tegen de wintermaanden op…
Hoi Lisa,
Jouw verhaal is zo herkenbaar. Het is alsof ik mijn verhaal lees. Ik heb sinds 2002 artritis psoriatica en toen ook meteen aan mtx begonnen. Na 9 jaar de knoop doorgehakt en gestopt. Vooral omdat ik 3 dagen in de week ziek op bed lag van de 20 Mgr. Mtx. Het is een zeer moeilijke afweging geweest, omdat de mtx wel zijn werk deed. Nu , 1 jaar, later, ben ik helemaal terug bij af. Mijn ontstekingen zijn in geen jaren zo heftig geweest en de arava werkt niet genoeg. Iedere keer als ik bij reumatoloog kom krijg ik te horen dat er niet veel te doen valt, omdat er eigenlijk geen medicijnen zijn die goed werken tegen de ontstekingen in de aanhechtingen. En dat is bij art. Psoriatica meestal t geval.
De herfst/ wintermaanden zijn bij mij ook het ergst. De korte dagen maken mij niet vrolijker. Dat probeer ik op te vangen met een lichttherapie lamp. Daar krijg ik wat meer
Ik twijfel nog regelmatig aan mijn beslissing om te stoppen met mtx, maar ik haal dan wel t gevoel terug wat ik toen had, dagen na ik gespoten had. Het blijft kiezen tussen 2 kwaden.
Ik ben soms deze maanden extra lief voor mezelf …..goede film, bank hangen en extra rust…..
Succes en sterkte de komende maanden.
Gr. Sandr
Ha Lisa en Sandra,
Ik heb ook AP sinds 1997 en heb jaren de boot afgehouden met het nemen van zwaardere medicijnen.
Sinds een aantal jaar spuit ik nu MTX 25 mg en 1 x per twee weken Humira. Deze combinatie werkt
bij mij heel goed. Na vele jaren met ‘veel ontsteking en stijfheid’ te hebben gelopen in combinatie
met de huidklachten ben ik op dit moment helemaal pijnvrij en geen huidproblemen. Misschien
zouden jullie met de reumatoloog kunnen bespreken of er een mogelijkheid bestaat omte starten met een
biological in combinatie met de MTX? In ieder geval beide veel sterkte!
Vriendelijke Groet,
Barry
Hoi,
Ook ik herken het en heb deze week de reumatoloog weer gebeld omdat weer voor de zoveelste keer mijn schouder ontstoken is. Ben anderhalf jaar in de ziektewet geweest, daarna drie maanden gewerkt, nu alweer drie maanden thuis. Maandag belt de reumatoloog. Maar weer tijdelijk aan de prednison?! De reumatoloog is nooit happig maar het helpt wel, ik ben eigenlijk overal allergisch voor, heb behalve biologicals alle anti reumatica gehad, met prednison gaat het altijd wel weer een tijdje goed. Ook ik kijk altijd op tegen deze tijd. De echte winter gaat wel. Voor mij zijn oktober en november het ergste, de maanden met overgangs weer.
Na het spuiten van de mtx ben ik ook moe en misselijk en altijd diaree. Ik spuit daarom niet meer dan 15 mg meer en nog liever 10 mg dat vind ik genoeg ellende. Ik weeg nog maar 44 kg en heb 25 mg gespoten, ik had het gevoel dat ik alllen nog ziek was in plaats van dat ik een ziekte heb. De reumatoloog begrijpt dat ik deels voor kwaliteit ga en niet kan leven met bijwerkingen die mijn leven verpesten.
Gelukkig heb ik ook nog een fysiotherapeut die mijn kwaliteit van leven beïnvloed en heb ik me goed weten te verzekeren zodat ik nog steeds een à twee keer per week kan gaan. Was het niet voor massage, tape of oefentherapie dan was het wel voor de mentale ondersteuning…
Groetjes Marieke (beheerder)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?