Bijwerkingen Methotrexaat

• Marieke (Beheerder)

Beste bezoekers,

Zullen we de discussie nu weer on topic houden, het ie niet de bedoeling dat er mensen zich hier persoonlijk aangevallen of beoordeeld voelen.

Groetjes Marieke (beheerder)

• trimwil

Ik slik weer sinds 2 weken methotrexaat, omdat de pijn in mijn duimen niet over wil gaan…… Ik heb 2 jaar methotrexaat geslikt, maar omdat ik geen verbetering constateerde, ben ik gestopt…. Mijn tenen, vingers, nek waren klachtenvrij. Nu ik weer de medicijnen slik, komt de pijn terug, eerst in de nek, daarna in de tenen en ik krijg ook op dit moment de pijn in de vingers. Kan het zijn dat met medicijn methotrexaat alles eerst verergend en dan het gaat genezen, of ik mijn gevoel juist, dat dit niet het juiste medicijn voor mij is….. (mijn reumatoloog vond het dom dat ik de medicijnen niet meer heb geslikt, je hebt reuma of niet, maar zonder de medicijnen zou ik volgens haar niet kunnen……)

• Tamaraaa

Dit verhaal komt mij bekend voor. Ik heb ook lange tijd MTX gebruikt en veel last gehad van de bijwerkingen. Twee maanden geleden ben ik overgestapt op Finitro Forte. In het begin slik je dan drie keer per dag twee tabletten, later worden dit twee keer per dag twee tabletten. Ik moet zeggen dat het voor mij echt een verademing is. Geen bijwerkingen meer en na een week of drie werd de pijn echt minder. Nu kan ik zo goed als pijnvrij bewegen en voel ik me echt beter.

• faith

Richard Schreef:

——————————————————-

> Het schijnt dat foliumzuur helpt tegen de

> bijwerkingen van MTX.

ik slik sinds kort ook MTX en heb idd foliumzuur erbij gekregen die moet ik 24 uur later slikken

• Joke (moderator)

Of foliumzuur echt werkt weet ik niet

Maar ik slik het iedere dag behalve de prikdag

• Jopie1982

Ook ik slik elke dag foliumzuur (behalve dag van spuiten) en mij helpt het zeker.

Pillen MTX hield ik sowieso niet binnen dat was echt een drama.

Nu spuiten waar ik heeel erg misselijk van werd, maar door de foliumzuur is het toch wel wat beter.

• Marie-Jose Arts

Ik heb dezelfde bijwerkingen plus hoofdpijn en duizeligheid. Slikken of spuiten MTX maakt geen verschil!

• jose halman

Hallo

Ik heb volgens mij al heel veel gehad aravsa prednison mtx en ben nu aan de mtx injecties met foliumzuur voel me zo ontzettend moe.Heb het gevoel bij alles dat ik de marathon gelopen heb zere benen en voeten. Daarnaast ook last van mijn ogen en evenwicht en af en toe hart kloppingen voel me zo beroerd dat ik ga stoppen met de mtx denk ik. Ga maandag overleggen met mijn reumatoloog. Verder heb ik ook last van jeuk en als ik gekrabt heb dan ben ik helemaal bont en blauw herkent iemand dit. Zit overal onder de blauwe plekken.

Groetjes Jose

• Marieke (Beheerder)

Beste José,

Vaak helpt het wel om meer Foliumzuur te gebruiken misschien kun je dat overwegen. Want als je al veel medicijnen gebruikt hebt en dit valt ook af… Wat dan? Moe is volgens mij de meest gehoorde klacht onder reuma patiënten en de moeilijkste klacht voor reumatologen omdat daar geen pilletje voor is. Ik krijg wel extra vit D en andere vitaminen om me beter te voelen.

Hier vind je een brochure over vermoeidheid bij reuma, misschien heb je daar nog iets aan.

Ook ik ben snel blauw, als het te snel is, dan is het belangrijk je bloedwaarden te laten controleren.

Groetjes Marieke (beheerder)

• wanna

Hoi,

Ja dat komt door methotrexaat

ik zou maar aan je apotheek vragen