Bijwerkingen Methotrexaat

• Laura

Nathalie schreef:

>

> Biologicals zijn duur omdat ze nog relatief kort op de markt

> zijn en de fabrikanten van deze medicijnen op dit moment nog

> bezig zijn om de ontwikkelkosten terug te verdienen. MTX

> bestaat al veel langer; als het patent op een bepaald

> medicijn afloopt kunnen ook andere fabrikanten het middel

> gaan produceren die het middel niet hebben ontwikkeld, dus

> ook geen hoge kosten hebben gemaakt, dus dit ook niet in de

> prijs hoeven te compenseren.

> Op zich logisch dat artsen MTX eerst proberen: MTX is

> relatief veilig in gebruik. Natuurlijk zijn bijwerkingen

> mogelijk en moet je ermee stoppen als blijkt dat de MTX de

> lever aantast - maar niet iedereen heeft hier altijd last

> van. Van biologicals is (nu al) aangetoond dat deze op

> termijn kankerverwekkend zijn. Zo makkelijk is de keus dus

> niet.

> Ik weet niet of het zo is dat een arts de prijs van het

> middel ook meeweegt bij de keuze voor het gebruik van MTX;

> als dit zo is, dan kan ik daar ook nog wel begrip voor

> opbrengen. Stel je voor dat elke reumapatient gelijk aan de

> biologicals gaat, dan kost de zorgverzekering straks geen 100

> maar 300 euro per maand, bij wijze van spreken, en daar

> schiet ook niemand wat mee op.

Hoe kom je aan deze info over de biologicals Nathalie? Schrik er toch van omdat ik ze al langere tijd gebruik , eerst Humira en nu Enbrel.Heb destijds wel de info gelezen dat er mensen kanker kregen na de biologicals maar dat dit bij het zelfde aantal niet gebruikers het percentage net zo groot was. Groetjes Laura

• Famke

Ik ben ook benieuwd waar meer info te vinden is over de relatie tussen biologicals en kanker

Famke

• Désirée Brassé

Hallo allemaal,

Misschien helpt het. Ik heb gehoord, dat ze mensen in het ziekenhuis die erg misselijk zijn een glas colla geven.

Gisteren was ik ook een beetje misselijk van de mtx. Ik heb toen wat colla gedronken en daar na wat gegeten en het was weg.

Groetjes Désirée

• miran73

Ik heb vorig jaar humira gespoten en mtx geslikt.Door de humira kreeg ik abcessen over heel mijn lichaam en de mtx zorgde ervoor dat ik me erg beroerd voelde.Als eerste is de mtx erafgehaald en daarna de humira.Heb een tijd naproxen en arava geslikt maar kreeg van de arava koorts en van de naproxen een infectie aan mijn dikke darm.Nu spuit ik alweer een tijdje enbrel en moest ook weer met mtx starten omdat de enbrel alleen niet de RA onder controle krijgt.Van de mtx ben ik weer erg beroerd,mij is wel geadviseerd 24 uur voor en 36 uur foliumzuur te slikken.Dan neemt de misselijkheid af zeggen ze.

• frans den haan

mijn vraag is de volgende slik sinds kort mtx en heb veel last van keelproblemen vastzittend slijm en noem maar op wordt er gek van kan dit een reactie zijn van mtx

• lenie

ook ik gebruik sinds juni mtx, eerst tabletten en omdat ik daar ook zo misselijk van werd, gebruik ik nu sinds augustus injectie's,

maar ook hier heb ik veel last van bij verschijnselen,zoals diarree, verschrikkelijke vermoeidheid en op dit moment heb ik erg last van mijn rug en benen,elke stap die ik zet doet zeer, heeft iemand daar ook last van? daarom heb ik besloten om te gaan stoppen met mtx , natuurlijk in overleg met de reumatoloog.want ik wil me zo graag weer een beetje goed

voelen!

• Kees

Dag Lenie,

Er is een alternatief voor MTX en dat is o.a. Arava.

Ben er zelf gisteren net mee gestart. Als je de bijsluiter leest denk je dat je zo dood neervalt bij gebruik van dit middel. Maar dat valt bij de meesten die het gebruiken wel mee.

Regelmatige bloedcontrole en bloeddrukmeting zijn wel erg belangrijk.

Een jaar of 8 geleden heeft mijn reumatoloog mij al eens geadviseerd om inplaats van MTX Arava te gaan gebruiken. Toen weerhield de bijsluiter mij nog.

Maar als je RA zo actief wordt dat je geen stap meer vanuit kunt moet je wel eens een risico nemen, toch?

Groeten,

Kees

• tecko

Ik had vrijwel dezelfde bijverschijnselen als jij uitgezonderd de diaree.

Ik gebruikte de MTX samen met de Humira.

Het bleek dat mijn leverwaarden niet goed waren en dat veroorzaakte die extreme vermoeidheid.

Inmiddels ben ik terug op de tabletjes ( onderhoudsdosering) en nu gaat het goed.

Misschien een optie om dat even goed na te laten kijken.

gr. Marja

• christine

Hoi,

Had dezelfde klachten zoals jij, ook te hoge leverwaarden, doodmoe etc.

Ben toen vrij vlot overgegaan op Humira en dat bevalt beter.

Dit kan/ mag pas als je een half jaar MTX gebruikt omdat het een stuk duurder is.

Dus in overleg met je reumatoloog zou ik zeggen.

sterkte hoor!

• Reen

Hoi,

ik gebruik nu 2 jaar MTX, 10 per week en ben alleen in het begin naar en misselijk geweest. Wel slik ik ook nog steeds prednison en een maagbeschermer. Dus misschien kan een maagbeschermer ook helpen om je lekkerder te voelen.

Succes,

Reen