Bijwerkingen Methotrexaat

• Erna

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 9 jaar RA en slik daarvoor de laatste 6 jaar '20 mg MTX.

De ontstekingen zijn hierdoor goed onderdrukt, maar de laatste tijd voel ik

mij toch niet fit. Erg moe, maar ook veel buik/maag krampen en rugpijn. Herkent iemand dit? Via mijn reumatoloog krijg ik n.l. altijd te horen dat dat geen bijwerkingen van MTX zullen zijn. Tegelijkertijd adviseert zij wel om proberen af te bouwen. Ook ben ik vaak heel erg koud. Graag hoor ik reacties van mede MTX-gebruikers.

groeten Erna

• chantal

Hoi Erna

Ik heb ook MTX gebruikt niet zo lang als jou. Maar ik had veel last van de dingen die jij ook noemt: erg moe, buik/maag krampen. Vandaar dat ik er ook gestopt mee ben want mijn arts zei dat het een van de bijwerkingen is die je kunt krijgen met MTX. En ik hield het niet vol om door te gaan met die medicijnen want me steeds niet lekker voelen was ik beu en sinds ik gestopt ben gaat het stukje bij stukje beter.

Heel veeel succes

Groetjes Chantal

• pieter

Hallo Erna,

Tijdens mijn MTX jaren heb ik veel meer last van vermoeidheid gehad dan ooit tevoren. Ik gebruikte 25 mg in tabletten. Was ook vaak vaag misselijk. Nu met remicade en imuran gaat het mij erg goed.

Volgens mij kan het echt wel liggen aan de mtx.

Groet Pieter

• Lisa

Hallo,

Nadat ik 3 maanden MTX had geslikt kreeg ik ernstige maagproblemen.

Nu spuit ik bijna 2 jr. MTX.

Last van metaalsmaak en vreselijke moeheid> zie bijsluiter.

Belachelijk eigenlijk dat we die goedkope troep van de zorgverzekeraars moeten gebruiken.

Op dit moment heb ik leverfunctiestoornissen > 2 doseringen minder per week spuiten… had gehoopt op Biologicals, niet dus.

Het ergste is dat het allemaal om het geld gaat, nu ben ik dus halve dagen afgekeurd…is duidelijk toch goedkoper dan een uitkering…

Triest

• inge

hallo

ik had daar ook last van nam ongeveer 1 jaar mtx en ben er meegstopt in dec vorig jaar !

en nam toen 1 maand niks in en voelde mij veel beter ,niet zo moe en energie kwam ook beetje terug !

ma de pijn en zwellingen kwamen wel feller terug !

en neem nu arava sinds jan !

en tot nu toe heb ik er geen bij werking van !

• Brenda

Hoi Erna,

Ik was ook erg misselijk enz. van de tabletten, sinds ik spuit gaat het veel beter. Misschien voor jou ook een optie ? MTX heeft wel degelijk bijwerkingen…

Sterkte !

Groetjes, Brenda

• linda

Hoi Erna!

Ik heb eerst MTX geslikt, en voelde mij hier ook erg misselijk door. Vooral de twee dagen na het slikken moest ik vaak overgeven en zo, maar eigenlijk voelde ik me de hele week niet erg fit. Sinds ik ben gaan spuiten gaan het een stuk beter, maar ook had ik nadat ik een poosje spoot toch weer dat misselijke gevoel. In overleg met de reumatoloog hebben we toen besloten de dosering te verlagen, omdat het goed ging met de ontstekingen. Sindsdien voel ik me minder misselijk en fitter. Volgens de reumatoloog heb je als het “goed” met je gaat minder tolerantie voor de bijwerkingen: als het slecht gaat heb je er van alles voor over om de ontstekingen te onderdrukken, ook als daar bijwerkingen bij horen. Maar als het goed gaat, dan wil je die bijwerkingen niet, en heb je er meer last van. Ik kon me daar wel erg goed in herkennen….Wel moet ik goed opletten wat ik op de dag van het spuiten eet en drink. Bijvoorbeeld geen koffie, geen chinees maar een “normale” maaltijd 's avonds. Ook heb ik vaak de dag nadat nik heb gespoten kramp en diarree, ik denk dat dat wél een bijwerking is! Moe zijn is zowel een bijwerking van de MTX (volgens mij) als een symptoom van RA. Daarnaast is het een klacht die bij heeeeeel veel andere ziekten en zo voorkomt.

Groetjes, linda

• suzan

Hey Lisa,

ik wil toch graag even reageren op jouw bericht over mtx. Je hebt het over goedkope troep en dat je liever biologicals wilt maar is het niet beter een middel te gebruiken waarmee ruim 50 jaar ervaring opgedaan is? Het is nog maar de vraag wat je allemaal kunt krijgen van die biologicals. En daarbij, zo biologisch en gezond is het niet! Ook die middelen geven bijwerkingen. Ik gebruik ook mtx en dacht er eerst ook zo over, ik spuit het nu 8 mnd en baal ervan maar liever dit dan kreupel en mank het leven door….

• Lisa

MTX is chemokuur, het kan de functies van nieren en lever aantasten . Bij mij werkt mijn lever niet goed op dit moment vanwege de MTX. Dus …alle `medicatie`die wij gebruiken is echt troep-gif. Ik gebruik MTX pas 2 jr., en nu al leverfunctiestoornis!

Alles om het afweersysteem te onderdrukken.

Nu ben ik dus 2 doseringen verlaagd.

Biologicals is geen chemische troep, maar het zijn eiwitten, humaan of van muizen.

Dus eigenlijk is de keuze dan toch niet zo moeilijk?

Alleen een vervelend puntje ze zijn zo duur, dus willen de zorgverzekeraars dat we eerst doorgaan tot 25 mg MTX of:….als de lever of nieren het gaan begeven.

Heb jij dan geen last van moeheid, dunner haar, etc. van de chemo?

Via de reumabond heb ik met een vrouw gesproken die dit middel gebuik en zij was zo positief hierover: geen moeheid etc. Zij zei me dat ze zich niet eens meer ziek voelde!!

Mensen die in rolstoel zaten kunnen weer beter functioneren. oke, het is natuurlijk afwachten of het bij je aanslaat, 7 op 10 patienten. Veel dus.

MTX tabletten zijn 25 euro. Een spuit biologicals per week kost 10.000 euro…

Ik hoop voor jou dat je het lang en probleemloos kunt gebruiken.

Groetjes Lia

• Nathalie

Biologicals zijn duur omdat ze nog relatief kort op de markt zijn en de fabrikanten van deze medicijnen op dit moment nog bezig zijn om de ontwikkelkosten terug te verdienen. MTX bestaat al veel langer; als het patent op een bepaald medicijn afloopt kunnen ook andere fabrikanten het middel gaan produceren die het middel niet hebben ontwikkeld, dus ook geen hoge kosten hebben gemaakt, dus dit ook niet in de prijs hoeven te compenseren.

Op zich logisch dat artsen MTX eerst proberen: MTX is relatief veilig in gebruik. Natuurlijk zijn bijwerkingen mogelijk en moet je ermee stoppen als blijkt dat de MTX de lever aantast - maar niet iedereen heeft hier altijd last van. Van biologicals is (nu al) aangetoond dat deze op termijn kankerverwekkend zijn. Zo makkelijk is de keus dus niet.

Ik weet niet of het zo is dat een arts de prijs van het middel ook meeweegt bij de keuze voor het gebruik van MTX; als dit zo is, dan kan ik daar ook nog wel begrip voor opbrengen. Stel je voor dat elke reumapatient gelijk aan de biologicals gaat, dan kost de zorgverzekering straks geen 100 maar 300 euro per maand, bij wijze van spreken, en daar schiet ook niemand wat mee op.