polsen vastzetten

  • jada

    Hi,

    Ik heb onlang te horen gekregen dat mijn polsen vastgezet moeten worden. Heb erg veel last en kan zonder brace weinig doen. Nu kom ik al jaren in het JBI in Amsterdam. Heb er heel goede ervaringen. Maar wil toch voor een second opinion naar het Hand- en polscentrum in Zeist omdat ik niet helemaal achter de operatie sta en benieuwd ben of er nog andere opties zijn.

    Wie heeft er ervaringen met het centrum in Zeist. En wie wil met mij zijn/haar ervaringen delen over het vastzetten van de pols en met name twee polsen.

    Gr Jada

  • Pépé

    Heel veel sterkte!

  • Mai

    Lieve Jada,

    Ik heb in 1999 m'n rechterpols gedeeltelijk laten vastzetten (partieele arthrodese). De hebben dit toen gedaan in de VU in Amsterdam. Mijn arts toen, Van der Graaf, schijnt daar heel goed mee te zijn. Weet niet of hij daar nog werkt. Ik heb na de operatie gerevalideerd in het JBI.

    Na de operatie 2 weken in een spalk en toen 3 maanden in het gips. Ik moest daarna dingen opnieuw leren (iets heel lulligs… bandje van m'n bh vastmaken gaat niet meer achter m'n rug, ik kan die draai niet meer halen, dus dat doe ik nu voor en dan de bh schuiven…)

    Maar de pijn is sinds die tijd bijna helemaal weg. Je moet er wel altijd voorzixchtig mee blijven, het blijft een zwakke plek. Handstand zal bijvoorbeeld niet meer gaan ;)

    Als je meer wilt weten, doe me even een mailtje! info@uitkijk.com

    Enne…. en second opinion kan nooti kwaad natuurlijk!

    Mai

  • Sacha

    In 2005 zijn er 2 krammen in m'n pols gezet, door arts uit het J.B.I.Hoe dat met een mooi woord heet weet ik niet.

    Heb 10 weken in het gips gelopen, kon kiezen tussen revalideren of een

    stressballetje (om spieren te trainen). Heb een balletje gekocht en alles ging goed.

    Heb er nog geen minuut spijt van gehad. Het ‘probleempje’ met bh vastmaken heb ik ook, maar dat vind ik eigenlijk onbelangrijk. Kan weer heel veel met m'n hand,

    alleen iets zwaars tillen dat gaat echt niet en mag bij mijn weten ook niet.

    Sukses met je beslissing en

    groet van Sacha

  • jada

    Hi Mai,

    Bedankt voor je reaktie

    Dr De Graaf is helaas met pensioen. Heb hele goede ervaringen met hem. Er zijn voor hem in de plaats 2 nieuwe artsen gekomen. Waar ik benieuwd naar ben is of je nu niet meer last van je elleboog of schouder hebt. Ik heb rechts een slechte elleboog, ben bang dat als ik die pols vast zet mn elleboog meer belast wordt en het probleem dan verschuift. en bij mij moeten beiden polsen worden vast gezet. En tegen welke problemen kom ik dan tegen. En of het pols probleem niet op een andere manier kan worden opgelost.

    Gr.

    Jada

  • Nathalie

    Hoi Jada, helaas ik kan je geen informatie geven, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar eventuele reacties van anderen, want ook mij is geadviseerd beide polsen te laten vastzetten. Ik kan er op het internet vrijwel niets over vinden, niet over de ingreep zelf (hoewel ik wel begrijp wat er zo'n beetje gebeurt) en niets over ervaringen van patienten.

    Het advies tot arthrodesie is mij gegeven omdat ik te jong (32) ben voor prothesen - die gaan niet lang genoeg mee.

    Ik twijfel heel erg of ik het moet doen - nu weet ik wat ik “heb”, na zo'n operatie moet ik maar afwachten hoeveel bewegingsvrijheid ik nog heb en ik ben ook bang dat de boel niet goed heelt zodat ik nog de hele tijd voorzichtig moet zijn.

  • jada

    Hi Nathalie,

    bedankt voor je reaktie.

    Heb een heel kleinstukje gevonden op het internet over het vastzetten van de polsen. Er staan wel veel medische termen in ook al is het voor patienten geschreven.de site is van UMC. www.umcn.nl/patient.

    Voor de rest is er inderdaad weinig te vinden. De arts heeft het bij mij helemaal niet over protheses gehad. Wel dat ze er geen voorstanders van zijn omdat zij alleen de slechte gevallen zien.Dus weet ik niet eens of ik ervoor in aanmerking kom.Ook qua mijn leeftijd ben 38. Ben heel erg benieuwd wat ze in het Hand en polscentrum zeggen. Hoe dan ook ik zal geoperttert moeten worden omdat de knobbels op mijn polsen een gevaar vormen voor de strekpezen van mijn vingers.

    Mocht ik meer info vinden dan laat ik je het weten.

    Veel sterkte

    Groetjes

    Jada

  • bobke

    Hoi jada,

    ik heb een vraag. Ik heb sinds enige tijd last van mijn rechterpols met name. Daar is ook een enrome knobbel op gekomen. Hoe weet je of die een gevaar vormt voor je pezen. Ik ben er vanuit gegaan dat het een cyste is (ganglion). Waar zitten die knobbels bij jou?

    Hoe dan ook heb ik ook veel last van die pols en ga het zeker volgende keer bij mijn reumatoloog aankaarten.

    Groetjes marieke

  • Mai

    Jada, ik heb geen last van m'n schouders of elleboog gekregen hierdoor. Bij mij is echt het grote voordeel de pijn die er niet meer is, dat alleen was het me wel waard. Toendertijd (in 1999) kon ik er al best wel wat over vinden op internet, maar vooral op engelstalige site's. de operatie heet in het nederlands een arthrodese, volgens mij heb ik toen gezocht op arthodesis of zo. even proberen!

    kun je via het JBI niet iemand ontmoeten die dit ook heeft laten doen?

    Ik wil je ook met alle liefde een keer ontmoeten zodat je kutn zien hoever ik m'n pols nog kan bewegen, hoe de littekens eruit zien, etc.

    Succes!

  • jada

    Hi,

    bij mij is de knobbel die je aan de zijkant van je pols heb zitten uitgaan steken. Doordat mn pols verzakt is zit die knobbel nu bijna midden op mn pols. Het voelt ook heel scherp en doordat de pezen hierover heen schuren is er een kans dat deze kunnen knappen.

    Maar ik zou het zeker aan kaarten bij de reumatholoog. Mijn fout is geweest dat ik het veel te lang heb aangekeken. met als gevolg dat het bot zo slecht is dat vastzetten de enige oplossing is

    Succes

    Jada