bijwerkingen humira

  • miep

    hallo Kees,

    Ja, de reumaverschijnselen komen nu wel erg terug. Ik moet daar een nieuwe weg in zien te vinden.

    Maar never, nooit wil ik nog meemaken, wat ik heb meegemaakt.

    Soms had het niet veel gescheeld, dan was ik er niet meer op deze aardbol.

    Mentaal voel ik me heel erg goed, nu. Daar kan ik dan de reuma mee te lijf gaan.

    groeten,

    Miep

  • corrie koster

    Ik gebruik humira al een jaar of twee. De laatste tijd heb ik ademhalings moeilijkheden.

    Volgens mijn huisarts, is humira hier schuldig aan. Wie heeft hier ook ervaring mee

  • Kees

    Hallo Corrie,

    Infecties van luchtwegen bij gebruik van TNF blokkers zoals Humira komt voor bij 1 op de 20 patienten.

    Dat uit zich vaak in zwaar hoesten wat soms uitmond in een longontsteking. Dan krijg je er wel koorts bij en pijn in je bovenrug. Dan wordt het wel tijd voor een behandeling met antibiotica. Ziekenhuis opname is dan vaak noodzakelijk.

    Zelf kreeg ik als bijwerking bij wat langduriger gebruik van Humira opstipatie.

    Kees

  • ik

    Na het stoppen met roken begon de ellende en werd de diagnose vrij snel bekend: Artritis Psoriatica (nu 2 jaar).

    Nu 3 maanden Humira (met nog 2x3 Sulfasalazine, 2,5 mg Prednison). Het gaat nu redelijk goed en ik kan het meeste weer. Ik heb nooit last van mijn longen gehad, maar na de eerste spuit kreeg ik het heel erg benauwd (bijna geen lucht) en tevens was mijn zicht erg troebel de eerste dagen. Deze bijwerkingen lijken grotendeels verdwenen op dit moment (of op de achtergrond getreden), maar ik maak me wel zorgen voor de lange termijn. Verder heb ik (voor mijn gevoel) geen goede ervaringen met Sulfasalazine en hoop ik dat de bijwerkingen afnemen, wanneer ik deze kan minderen.

    Graag hoor ik nog meer ervaringen van Humira op lange termijn. Aangezien het een ‘ redelijk nieuw’ medicijn is, denk ik dat het delen van ervaringen erg belangrijk is.

  • christine

    Hoi IK,

    Leuke naam trouwens, ik gebruik sinds enige tijd naast mijn MTX ook Humira. Tot nu toe nog geen resultaten en ook geen( hoera) bijwerkingen.

    Sulfasalazine gaf bij mij oogproblemen, droge en branderige ogen, dacht eerst dat het aan de MTX lag, maar toch denk ik dat het aan de Sulfa ligt.

    Hoor links en rechts dat het wel even duurt voordat je wat merkt van Humira. Ook ken ik iemand die al jaren het prima doet hierop. Geen pijn ( lijkt me heerlijk) alleen die al onstane beperkingen dat hou je.

    Wel ben ik wat vaker wat grieperig.

    Dus ik hoop voor jou dat het wat betreft de bijwerkingen meevalt. Zo zie je ieder reageert anders.

    Groeten

  • tecko

    Sinds kort spuit ik naast de MTX ook Humira. Hoera zou ik zeggen want ik voel me geweldig . Heb nergens last van of het moet zo af en toe de vermoeidheid zijn.

    Mijn probleem is alleen dat ik elke keer onderuit zijl als ik moet spuiten. Het doet zo vreselijk zeer dat dat dus echt een probleem begint te worden. Met de MTX niks geen last die druk je er zo in maar die Humira? Vind het drie keer niks dat spuiten van dat spul .

    Waarschijnlijk zeggen jullie: Wees blij dat het helpt Ja dat ben ik ook wel degelijk maar als je tegen de vlakte gaat tijdens het spuiten is nou ook niet bepaald een sucses.

    Iemand misschien een oplossing daar voor?

    gr. Marja

  • christine

    Hoi,

    Misschien is het je al bekend, maar het helpt soms als je je de spuit een half uurtje van tevoren uit de koelkast haalt. Scheelt een hoop pijn bij mij.

    Prik jij in je buik of bovenbeen? buik heeft wat meer vet, bij sommigen tenminste :)…dus zou dat wat minder pijnlijk kunnen zijn.

    Niet langer vantevoren uit de koeling halen hoor,dat is niet ok voor de Humira.

    Vraag anders eens een tip van de consulente, er zullen best meerdere mensen zijn die het erg pijn vinden doen.

    Het zou jammer zijn als je hierom moest stoppen als het zo goed helpt.

    Duurde het trouwens lang voordat je effect merkte van de Humira?

    groeten christine

  • Helma

    Hallo tecko.

    Als je de plek waar je spuit eerst koelt met een ijsblokje wil ook wel helpen tegen de pijn,succes ermee.

    groetjes Helma

  • tecko

    Ik weet inderdaad dat je de humira een half uurtje van te voren uit de koelkast moet halen. Heb vandaag even gebeld met de zorgapotheek en zei konden me ook niet veel meer vertellen behalve dat ik het dan misschien net zo zou kunnen gaan spuiten als de MTX. Ja ik dacht het niet want dan hal ik de spuit er gewoon uit als het zeer doet.;)

    Ik denk dat ik mijn man maar vraag om me te spuiten dan ga ik er wel bij liggen scheelt een val van de stoel dacht ik zo :)

    Wat het effect betref dat was eigenlijk vrijwel direct. Laten we zeggen binnen de twee weken dat ik weer moest spuiten.

    Als alles zo door blijft gaan dan mag ik in maart stoppen met de MTX en kijken hoe het dan gaat.

    Persoonlijk hoop ik dat ik het zo redden kan al blijft dat pijnlijke spuiten natuurlijk niet prettig maar goed als het daar bij blijft dan moet dat maar.

    gr. Marja

  • tecko

    Dank je wel ik ga het zeker proberen.

    gr. Marja

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.