MTX en vreemde ziekte

  • Gerry

    Ik had na meer dan 30 jaar dokteren eindelijk een diagnose, het bleek dat ik sclerodermie had, dus ik naar een reumatoloog die er veel vansf weet.

    Nu twijfelt hij en denkt dat het een broertje van de sclerodermie is en denkt dat het ontstekingen in de peesbladen zijn en het heet eosinofiele fasciïtis,

    Wie kent dit ziektebeeld ?

    Ik gebruik nu sinds 3 weken MTX en ben benieuwd of dit zal helpen ,ook heb ik nog prednison.

    groeten van Gerry

  • Paul

    Hoi, eosinofiele fasciïtis is ook wel bekend als het syndroom van Shulman en is inderdaad een broertje van de systemische sclerodermie. Ik zal straks nog wat informatie opzoeken.

    Groeten,

    Paul van medischforum.nl

  • Gerry

    Beste Paul

    Dat zal ik heel fijn vinden,want er is weinig over te vinden

  • Paul

    Eosinofiele fasciitis (EF, Shulmans syndroom) is een ziekte met onbekende etiologie en slecht begrepen pathogenese. Het wordt gekenmerkt in de vroege fase door extremiteit (soms romp) erytheem (roodheid) en oedeem, en later door collageen verdikking van de dermis en het onderhuidse vet.

    In het bloed wordt een toename van de eosinofiele witte bloedcellen bloedcellen gezien.

    En verder is het moeilijk om veel informatie over dit ziektebeeld te vinden aangezien het een zeldzaam ziektebeeld is.

    Behandeling is vaak met glucocorticosteroiden (bv prednison) maar het wordt ook behandeld met andere middelen die worden gebruikt bij RA of sclerodermie zoals bv MTX.

  • Gerry

    Bedankt Paul,

    Ik heb van mijn zoon ook nog wat informatie gekregen,waar het goed beschreven wordt.

    Hij weet alleen niet meer van welke site hij het gekopieerd heeft,hij heeft dat een paar maanden geleden gedaan en de informatie had ik aan de huisarts gegeven,zij wist daar ook niets vanaf.

    Ik heb die informatie vanmiddag terug gekregen.

    Als je er belangstelling voor hebt kan ik het alleen faxen.

  • Gerry

    Ik heb op de site http:// www.emedicine.com/med/topic686.htm informatie kunnen vinden en mijn zoon heeft het vertaald.

  • Paul

    Oke, dank je wel. Ik heb daar ook wat gevonden. Het is ongeveer hetzelfde als de link van jou.

    http://www.emedicine.com/derm/topic119.htm

  • Joyce

    Goedemorgen!

    ik heb al jaren Shulman syndroom, ik wil graag in contact komen met mensen die ook de ziekte hebben….

    groetjes,

    Joycr