Blijkbaar is het niet helemaal overgekomen. Komt misschien over alsof ik er licht over denk, dat is bepaald niet het geval. Echter stoppen met de medicatie zie ik niet zitten, ik heb gewrichten waar het kraakbeen nagenoeg verdwenen is, als ik een jaar geen medicijnen kan gebruiken kan ik straks helemaal niks meer met die gewrichten.
Ik heb al zoveel moeten opgeven vanwege deze ziekte, hobby's, bepaalde vriendschappen, zoveel verschillende dingen die niet meer kunnen, alleen mn werk kan ik nog. Daar ga ik dan ook 100% voor, dat wil ik niet opgeven. Nou ben ik echt niet zielig ofzo, er zijn er duizenden veel slechter af, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Als dit de situatie is, dan lijkt het mij logisch om de pijn en het risico op verdere beschadiging zoveel mogelijk te beperken.
Als ik met mijn vrouw de keuze voor IVF bewust wens te maken laat ik mij niet zomaar tegenhouden door een verzekeraar die niet wenst te vergoeden. En wat is nou duur?? wat kost een hele behandeling van begin tot eind? EUR 1500? Dat is toch drie keer niks in vergelijking met elke willekeurige operatie.
Het is een grove schande dat dit niet standaard wordt vergoed en dat mensen verplicht eerst een jaar pijn moeten lijden voordat er behandeld wordt. Als men daar voor kiest prima, maar als men voor IVF wil kiezen moet die mogelijkheid er zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je daar anders over denkt.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik de kosten desnoods voor eigen rekening kan nemen, al hebben we 5 pogingen nodig. Maar hoe frustrerend moet het zijn voor mensen die dat niet kunnen. En dan te bedenken dat mensen die drie keer gescheiden zijn en al 6 kinderen hebben wel simpelweg in aanmerking komen met hun 4e vrouw. Dit gaat al mijn gevoel van rechtvaardigheid te boven, en daar leg ik mij nooit bij neer.
Denk niet dat ik licht over deze zaken denk. Waarom zou ik hier anders om ervaringen vragen. De situatie is voor elke persoon anders, maar dat ik “afwijkend” denk ten opzichte van de standaard betekent niet dat ik ongelijk heb, helemaal niet in mijn eigen situatie.