MTX - Vermoeidheid en Alcohol

• Retep

Hallo.

Ik heb Artritis Psoriatica en spuit nu ruim 16 weken MTX 20 mg, daarnaast slik ik Vioxx 25mg. De ontstekingen willen nog niet echt verdwijnen alleen de stijfheid wordt minder.

Ik ben een fanatiek zeiler en wil daarnaast graag een biertje na de wedstrijden drinken. Merk nu dat ik steeds meer vermoeiheids klachten krijg, na een gewone inspanning wordt ik benauwd en/of heb ik helemaal geen kracht meer in mijn lichaam.

Wordt de vermoeiheid in de toekomst minder, wie heeft er ook moeite mee te stoppen met alcohol, of hoeveel kun je nog wel drinken ? Alle advies is welkom

• henk

ik zelf heb nu 4 jaar r.a.en krijg elke week 25 mg mtx en neem 1600 mg brufen retard per dag ,en die vermoeidheid herken ik wel, maar als er een periode is dat het beter gaat neem ik slechts 800 mg brufen en dan ben ik lang niet zo moe. dus geef ik de brufen de schuld van de vermoeidheid, de reuma op zich is zo wel uit te houden als het zo blijft(eerste 2 jaren was de pijn bijna niet te harden).

en die alcohol zou ik maar gauw laten staan, je lever heeft het al moeilijk genoeg met dat spul, en je hebt er maar 1 van, weet wat je doet dus.

nou hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes henk.

• Ingrid64

Beste Retep,

Ik heb sinds 1996 AP. Krijg sinds 1,5 jaar Remicade en gebruik daarnaast 12,5 mg MTX en 5 mg Prednison per dag + de gebruikelijke vitemines en kalktabletten. De dag na de MTX ben ik altijd gesloopt. Het bekende zombiegevoel en erg moe. Ik drink 2-3 glazen rode wijn per dag, 's avonds voor het eten. Ik heb nergens last van (mijn bloed wordt regematig gecontroleerd). Ik denk dat het puur persoonsgebonden is. Dat het bij mij goed gaat wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Lees de vorige reactie maar. Wees dus voorzichtig met alcohol. Bespreek het met je reumatoloog. Succes!!

Groet, Ingrid

• sandra

ik heb ook AP en slikte 1,5 jaar mtx. het is inderdaad per persoon verschillend. Ik dronk zo heel af en toe een glaasje wijn, maar kon er ook niet erg goed meer tegen.

Bij mij was de vermoeidheid ook klacht nummer 1. Ik ben sinds januari gedwongen met mtx moeten stoppen ivm een te laag aantal witte bloedcellen. Maar nu merk ik pas het verschil met of zonder. Ik zit nu in een fase dat ik de voors en tegens tegen elkaar af moet wegen. De pijn is te doen en ik merk dat ik zonder mtx veeeeeeeeel beter functioneer. Vooral de vermoeidheid is heeeel veeeel minder. Met mtx lag ik iedere middag in bed en nu heb ik tenminste weer de energie iets te doen. zolang mijn reuma het toelaat, laat ik de mtx liggen, want 1 ding is me wel duidelijk geworden het is rotzooi en ik had bijna meer last van de bijwerkingen dan van de reuma ( maar die is op het moment vrij rustig……)

succes iedereen

sandra

• Johan

Ik heb sinds 2 jaar AP. Ik gebruik nu 15 mg mtx en 1 x movicox en natuurlijk foliumzuur voor de lever. Ik drink zeer regelmatig wijn ( 5 glazen en meer ). Heb dat gemeld aan mijn reumatoloog en verteld dat ik van koken houd en van een glaasje. Ik moet wel oppassen. Sta regematig onder controle en mijn leverfunctie is nog in orde. Je HOEFT door de mtx geen leverafwjking te krijgen. Dit is zeer persoonsgebonden. Twee dagen achtereen niet drinken wordt wel aanbevolen.

Groeten,

johan

• Ans de Waal

Beste Retep,

Ik las in een reactie voor jou dat iemand BRUFEN gebruikt. Wees voorzichtig met het gebruik van dit medicijn. BRUFEN mag ik niet in combinatie met VIOXX gebruiken. Ik heb zelf fibromyalgie en ben hierdoor vaak heeeeel erggg moe!!!! Ben sinds kort onder behandeling van een alternatieve reumatoloog, heb nu een dieet en verschillende vitamine etc. Zelf ik neem een paar keer per week wijn, ik slaap dan beter en ik vind het heel erg lekker. Je moet denken waar het ene goed voor is, is voor het andere minder. Het blijft afwegen.

Veel succes Ans

• Hennie

Zelf drink ik heel graag wijn, behalve op de dag dat ik MTX slik. Van mij reumatoloog mag ik 1 glas per dag, maar dat worden er wel eens meer. Ik heb er eigenlijk geen last van vermoeidheid, behalve dat ik in mijn nek jeuk krijg.

Zijn er mensen die dit herkennen?

Groeten Hennie.

• Annelieke

Hoi Hennie en de rest……

Oud Forum zie ik …maar toch… ik ben vorige week begonnen met MTX heb RA sinds een half jaar, ben nu 31… en heb me toch een jeuk in mijn nek deze week echt raar…… rode en witte vlekken ook ;-(

Alcohol is een drama voor mij… ik heb mijn eigen restaurant en zijn dit jaar zelfs uitgeroepen tot het beste Whisky horecabedrijf van Nederland… je kan wel raden hoe moeilijk ik het heb om niet te drinken…

Groetjes Annelieke

• Gregory

Hoi Annelieke,

Ik weet niet of Hennie jouw bericht nog leest,

want je reageert op een discussie van zo'n

zes jaar geleden. Maar ik denk dat het een

herkenbaar verhaal is, alcohol en medicatie…

Ikzelf heb het geluk dat ik niks om alcohol geef!!

Gregory

• Kees

Mijn schoonvader is bijna 89 . Hij heeft zijn levenlang stug gerookt ( een paar pakjes per dag ). 6 weken gelden is hij gestopt met roken. Hij las op het pakje dat roken dodelijk is. Onzin dus dat roken schadelijk is? Hij is sinds twee weken opgenomen op een gesloten afdeling voor dementerende clienten.

Mtx in combinatie met alcohol kan ook dodelijk zijn. Maar waar ligt de grens? Daarin is geen duidelijke grens te trekken omdat een ieder verschillend reageert op de combinatie MTX en Alcohol. Zelf gebruik ik op de dag van inname van MTX geen alcohol. Daarna elke avond een portje. Mijn ASAT waarden blijven hierbij goed.

Meestal is de vermoeidheid ook bij mij de dag na inname erger dan de dagen erna. Herkenbaar dus.