Witte vingers

• Ton

Hallo mensen,

Wie kent het verschijnsel van bij de minste of geringste kou of de minste nervositeit ineens van die keiwitte (met recht ‘dooie’) vingers die later overgaan naar blauwgrijs en vervolgens rood (en dit in combinatie met RA.)?

Dat van die vingers heeft ook nog een naam: Raynaud-fenomeen.

Wat ik lees op internet is dat het wel met reuma aandoeningen te maken kan hebben. Maar over de combinatie Raynaud-RA kon ik niets vinden. Iemand anders wel?

De reumatoloog had het simpelweg over slechte doorbloeding. Hij legde (nog) geen link naar de bij mij vastgestelde diagnose RA.

Alvast bedankt,

Ton

• bambie

Ik heb ook het Raynaud-fenomeen in combinatie met RA,

en volgens mij heeft dit wel duidelijk met elkaar te maken.

Voor mij Ra had ik er namelijk nergens last van.

succes

• Gabriele

Hoi,

Nog voor de diagnose RA afgelopen jaar gesteld werd, had ik al steeds last

van mijn vingers. Bij klein beetje kou worden ze inderdaad heel wit en bijna gevoellos. Volgens mijn huisarts waren het toen winterhanden. Toen ik ook last

van mijn knie en voet kreeg, kwam ik bij de reumatoloog terecht - diagnose RA.

Ook nu draag ik bij een beetje kou vaak handschoenen. Het zijn altijd de zelfde vingers die wit worden.

Eigenlijk weet ik helemaal niets van het raynaud-fenomeen. Wat houdt dat eigenlijk in? Weet er iemand meer van?

• aletta

Hoi

Ookik heb raynaud en RA. Je kunt over raynaud op internet het nodige vinden.

groetjes aletta

• bambie

kijk even hier:

http://tlichtpuntje.be/f2s/raynaud.htm

succes!

• Camee

Hallo,

Mij komt dit verschijnsel ook bekend voor, ik heb RA en ook last van witte vingers eigenlijk meer in de zomer, het is vaak maar een vinger. Ik zag toevallig dat dit wel een bekend verschijnsel is bij een bepaalde vorm van reuma, nl bij SLE (lupus).

Niet gelijk denken dat je dit dan ook hebt, je moet echt meerdere symptomen hebben voordat ze aan SLE denken. Maar ik vond het toch wel toevallig, dat het wel voorkomt bij een vorm van reuma, en dat er blijkbaar ook meerdere mensen last van hebben.

Groeten van Camee

• kees

Hoi Ton,

Zelf heb ik al 41 jaar RA maar geen last van dooie vingers bij koude.

Mijn vrouw Jannie echter wel degelijk. En dan hoeft het echt niet te vriezen.

De verschijnselen zijn net eender zoals jij die omschrijft.

Mijn vrouw heeft al jaren last van psoriasis. Soms gaan psoriasis samen met RA maar bij haar ( nog ? ) niet. Die dooie vingers bij koude had ze echter al veel eerder dan de psoriasis.

Groeten,

Kees

• Ton

Bedankt voor jullie reacties!

Zo wordt het stukje bij beetje duidelijker.

Ton

• Camee

Vandaag had ik toevallig last van een witte teen,

kennen jullie ook dat verschijnsel?

Groeten van Camee

• Miranda S.

Het fenomeen van Raynaud komt in de vingers voor, maar ook in de tenen. Mijn buurvrouw heeft het al jaren in combinatie met fybromialgie.

Miranda