MTX en alcohol

• jeannette

Een beetje een luxe probleem,maar graag wil ik toch jullie ervaringen weten.

Ik ben geen stapper (meer),maar ik vind het wel reuze gezellig om met mijn vriend zo een keertje naar de kroeg te gaan.

Dat deed ik ook gemiddeld 1 x in de 1 á 2 maanden toen ik salazoperine en vioxx gebruikte.

Nu ik MTX gebruik heb ik het nog niet aangedurfd om een drankje te drinken,maar zonder een borrel in de kroeg vind ik er geen bal aan!!!!!!

Ik dronk altijd een stuk of 4 cola/bacardi en dan was ik als een toeter.

Maar ik heb begrepen dat je met MTX uit meer uit moet kijken met alcohol.

Is dat zo????en wie heeft er ervaring mee?????

Alvast bedankt Jeannette

• sandra

hoi….

je moet inderdaad meer oppassen, maar ik heb me niet laten onthouden van een wijntje eens in de 2 maanden. Mtx kan veel bijwerkingen op je lever hebben en je weet wat alcohol met je lever kan doen, dus daarom gaat het waarschijnlijk niet goed samen. Het is denk ik een persoonlijke afweging die je moet maken nadat je alle ervaringen en info van je reumatoloog hebt gehad

succes sandra

• Pieter

Hoi Jeanette,

Je lever is het enige probleem. Indien je bloed goed blijft met MTX en matig alcohol geen probleem. Je leverfuncties moeten gecontroleerd worden. Ik kan het samen niet verdragen. Direct verhoging van ASAT ALAT en Gamma GT. Ik hoop voor jouw dat het wel gaat.

Groeten Pieter

• jeannette

Direct verhoging van ASAT ALAT en Gamma GT.

Jeetje Pieter dit is voor mij echt abacadabra…..maar ik heb wel begrepen dat ik op moet passen.

Mijn bloed word momenteel elke 3 weken gecontroleerd,en mijn lever ging goed!!!

Dus ik ga het eerdaags toch maar eens proberen,want het leven word anders wel een beetje saai!!!

Thanxs Jeannette

ps Ik heb begrepen dat jij ook in het LUMC komt,welke reumatoloog heb jij ????en ben je tevreden????

• Johan

Ik drink regelmatig alcohol met de MTX. ( gebruik reeds1,5 jaar) Eenmaal een lichte leverfuntciestoornis gehad. De reumatoloog medegedeeld dat ik van een wijntje houd. Volgens hem lag dit niet aan de wijn maar aan de combinatie mtx en arthrotec. Inmiddels overgestapt op movicox.

( Ik heb ooit begrepen dat de mtx je lever KAN aantasten, en dat dit niet een gevolg hoeft te zijn van het gebruik van mtx)

proost

Johan

• kees

Hallo luitjes,

Alles met mate he, Ik ben geen drinkebroer maar 's avonds een portje gaat er bij mij goed in en mijn lever is het daar mee eens.

Ook toen ik 25 mg MTX per week gebruikte heeft de lever nooit geprotesteerd.

Maar niet meer he want dat kan link zijn

Groeten,

Kees

• Eva

hoi allemaal!

het is maar net hoe jou lichaam erop reageert… van de prof in het lumc mocht ik best alcohol met mate gebruiken toen mijn leverwaarden prima bleven en ik toch (na een half jaar alcoholonthouding) af en toe een glaasje dronk. ik drink nu ca 3 dagen per week 1-3 glazen per keer (van meer wordt ik nu al dronken, hihi) en mijn lever blijft prima. helaas is elk lichaam anders, dus overleg met reumatoloog en bloedcheck blijft geboden!

succes! groetjes van eva

• Sam

Hallo allemaal,

Zo`n 6 jaar gebruik ik al MTX en heb hier weinig problemen mee. Ook ik gebruik bijna dagelijks een klein glaasje wijn en heb hier geen problemen mee. Zelden gebruik ik meer want sta ik op mijn kop en daar is ook weinig aan.

Hartelijke groet Sam

• freke

Hoi Jeanette,

Ik heb ook mtx gebruikt en mocht toen in het begin helemaal geen alcohol. Daarna eigenlijk ook niet vanwege de toevoeging van meer medicijnen die ook op je lever werken. Inmiddels ben ik gestopt met de pillen en gebruik ik Humira, wat niet op je lever werkt gelukkig. Maar goed, ik dacht dat er over het algemeen gezegd wordt 2 glazen alcohol per week, afhankelijk natuurlijk van hoe jouw lever reageert. Succes!

• swiet

ik was een echte bangerd in het begin. had 9 mtx p/w en heb het ruim 10 maanden volgehouden niets te drinken. ja ik mocht af een toe een klein glaasje. duh een klein glaasje wat is dat nou? nu anderhalf jaar later neem ik bijna dagelijks een glas rode wijn, ongeveer 3 cl. Dit kon geen kwaad heeft de reumaconsulente gezegd maar houd het dan bij 1 en ga niet opsparen, voor de hele week. damm jaammer zeg ;)

Inmiddels zit ik nog op 2 mtx pw en 6 mei gaan we starten met mtx-vrij en met dat in het vooruitzicht heb ik al menig wijntje naar binnen geslobberd om het te vieren. Niet dagelijks maar met uit eten gaan of een avondje stappen. Na 3 glazen ben je lollig wat ik voorheen nooit voor mogelijk had gehouden. En ik heb ook al een paar keer gehad dat ik een fles wijn opgelurkt heb, eerlijk is eerlijk. Gelukkig is mijn bloed en alles altijd perfekt geweest.

Wel moet ik zeggen dat ik megakaters heb daarna (en vroeger nooit en geloof me ik was een megastapper, denk aan 4/5 x per week) en dat ik 2 dagen bij moet trekken. Of dat nu door de drank komt of de combi, ik weet het niet. Of omdat mijn lichaam ap heeft en alles bij elkaar. Dit weerhoudt me ervan geregeld te stappen, bepaalde feestjes waarvan ik denk gadver over te slaan omdat en alcohol, en/of te laat naar bed zeer negatief werken bij mij. Maar drink alleen als je jezelf in kunt houden en anders niet. Dit was voor mij een reden, zeker in het begin absoluut niets meer aan te raken.

Wel nam ik als compensatie wel eens wietje maar dat is het niet voor mij en stel dat ik mijn medicijnvrije periode goed gaat dan zal de champagne wijn en bier en dergelijke toch wel weer geregeld gaan vloeien want ik weet wat je bedoelt.