Prednison en reuma

• Kelvin

Hoi,

Ik had een vraagje.

Bij mij is reuma vastgesteld en nu wil de huisarts en ook de internst mij prednison voorschrijven.

Gebeurd dit meer en helpt het eigenlijk wel ?

Wat ik gehoord heb, is dat je van prednison een flinterdunne huid krijgt .

Klopt dit ?

Groeten Kelvin

• aletta

Hoi Kevin

Ik gebruik sinds afgelopen maandag Prednison. Ik was er doodbang voor, voor het dikke gezicht, voor de bijwerkingen etc. Maar ik voel me nu wel voor het eerst sinds ik weet niet meer hoe lang gewoon weer eens lekker. Niet te bang zijn dus. Ik vraag me trouwens af of je bij een reumatoloog onder behandeling bent. Als vastgesteld is dat je reuma hebt zou ik daar namelijk op staan. Laat je dus doorsturen of neem zelf het initiatief!!!

aletta

• freke

Hoi Kelvin,

Prednison wordt vrij vaak voorgeschreven bij reuma. Vaak voor een korte stootkuur om de ontstekingen even de kop in te drukken. Op langere termijn kleven er een boel nadelen aan prednison (zoals botontkalking) en prednison voorkomt ook geen gewrichtsbeschadigingen.

Ik heb zelf ook een tijd prednison geslikt (omdat op dat moment niets anders hielp, overigens de prednison zelf ook niet echt heel goed). De bijwerkingen (die kwamen overigens na ongeveer 2 maanden) zijn niet erg fijn; een dunne huid zoals je zelf zegt (dus snel blauwe plekken, wondjes helen minder snel), een heel opgeblazen (dik) gezicht, andere vetopslag (meer op je romp), gewichtstoename, toename lichaamsbeharing, toename acne… en je kunt ook niet van de ene op de andere dag weer stoppen met prednison; je moet dit heel langzaam afbouwen omdat je bijnieren weer op gang moeten komen.

Voor mezelf heb ik besloten dat ik alleen nog in uiterste noodgevallen aan de prednison ga. Ik zou je dan ook aanraden om goed te vragen naar de bedoeling van de huisarts/internist (reumatoloog?) en het plan dat ze hebben met je qua medicatie. Prednison is op de langere termijn zoals ik al zei geen oplossing, maar het kan op korte termijn wel ervoor zorgen dat je je een stuk beter voelt. Bedenk wel dat je er niet zo maar weer vanaf bent (net zoals van de bijwerkingen).

Nou, sterkte in ieder geval!

• jeannette

Mijn haren gaan altijd recht overeind staan als ik het woord prednison maar hoor!!!

Ik weiger het pertinent,als je het gebruikt zijn de bijwerkingen gewoon rot,maar op de lange termijn is het ene grote hap ellende,en helaas krijg je die mensen omdat ze vaak ouder zijn niet te spreken

Mijn moeder heeft jáááren geleden ook prednison gebruikt voor haar reuma,en waar is waar je knapt op!!!

Maar nu is ze 82 jaar en de ellende is niet te overzien,door de botontkalking is maar liefst 26 centimeter gekrompen,met als gevolg dat haar rugwervels over elkaar zijn geschoven,de pijn is bijna ondraaglijk.

En ze loopt nu al ruim een jaar te tobben met een eenvoudige botbreuk(gevallen) in haar arm,2 maal geopereerd,pennen,platen,bottransplantatie.

Het is zo sneu!!,mijn moeder is een hippe tante,ziet er geen dag ouder uit als 70,wil een hele boel maar………….de prednison nasleep is haar fataal geworden.

Dus kijk uit voor de prednisonnasleep,nu je jong bent denk je …dat zie ik dan wel weer als ik nu maar van de pijn en ontstekingen af ben……maar het heeft echt hele een hele nare nasleep

Jeannette

• Anne

Ik ben ook een prednison gebruikster…chronisch zo kan je het wel noemen want ik slik het al vanaf 1998.

Tjah ik had ook liever anders gezien maar als je nergens goed op reageerd dan moet je wel…toch?

Onlangs een keer 1 tabletje vergeten en ik kan helemaal niks meer…

De bijwerkingen zijn niet leuk nee…maar het ligt er ook aan hoeveel je dosis is die je slikt.

Zo heb ik al lang geen volle maans gezicht meer..wel ben ik veel kilo's aangekomen door de pred. …heb een dunne huid.

Botontkalking kan je inderdaad krijgen van prednison..maar mensen die nog nooit prednison hebben geslikt hebben het ook…

Ik heb helaas nu geen keuze om te stoppen met prednison..het is het enige wat ik nu mag gebruiken ( ben zwanger)

Als je de keuze hebt..zou ik het ook niet gaan slikken…al kan een stootkuurtje af en toe wel “lekker”zijn..om je even wat beter te voelen.

Veel sicces met je keuze!!

Groetjes,Anne

• kees

Prednison, je zou het eigenlijk met een t van pret(nison) moeten schrijven want over het algemeen werkt het bij reuma zeer ontstekingremmend en verdwijnen de zwellingen van gewrichtkapsels ( synovium) binnen een paar weken.

Het probleem is echter dat je maar niet door kunt gaan met het slikken van dit middel. Wel is het goed te gebruiken als injectievorm in een gewricht wat soms maanden of veel langer helpt.Zo'n injectie kan enkele keren per jaar in hetzelfde gewricht gegeven worden zonder al te veel schade aan te richten.

Maar meestal spelen heel wat gewrichten mee in het ontstekingsproces .

Die zal je dus met een anti reumamiddel te lijf moeten gaan.

Een korte kuur tijdens een heel aktive periode meestal ontstaan door het moeten stoppen van anti reumatica i.v.m. bijwerkingen is soms noodzakelijk.

Maar bij een beginnende RA is prednison niet het middel omdat het de ontstekingen niet remt maar onderdrukt

Groetjes,

Kees

• Namo

Hoi Kelvin,

Ik slik al vier jaar prednison omdat geen enkel medicijn helpt en dit het enigste is dat werkt en krijg regelmatig injecties in verschillende gewrichten.

Botontkalking is inderdaad een nadeel van prednison maar ik slik hiervoor iedere dag een calcium tablet en een keer in de week Fosamax. dit is een medicijn tegen botontkalking. Mij botdichtheid wordt in de gaten gehouden mbv een dexa scan (hiermee meten ze je botdichtheid) en die is niet verslechterd door de prednison. Als je het ook een tijdhje moet slikken zou je aan je reumatoloog ook over deze medicijnen moeten vragen. Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes Namo.

• melissa

ik ben melissa en ben 22 jaar oud,sinds mijn 19e heb ik last van reumatische klachten.

in het begin leek het onschuldig maar de pijn werd van kwaad tot erger,ik heb ook regelmatig koorts

zonder precies te weten waar het vandaan komt.

waarschijnlijk ligt het in verband met de reumatische klachten.

ik heb vandaag voor het eerst een injectie gehad bij de reumatoloog,een prednisoninjectie.

ik hoop dat de pijn er minder van wordt maar tegelijkertijd ben ik ook bang voor eventuele bijwerkingen(zeker op

langer termijn)

• Joke (moderator)

Hoi Melissa,

Je reageert teneerste op een berichtje wat al 6 jaar oud is.

En op je vraag of de prednison werkt is moeilijk bij de één werkt het wel

en bij de ander werkt het niet.

Ik hoop voor jou het beste en wat de bijwerkingen betreft alle medicijnen

hebben bijwerkingen zolang ze niet te erg zijn moeten we ze maar voor

lief nemen.

Sterkte.

gr Joke (moderator)

• janine

Ik wil toch even reageren op de angst voor prednison. Ik heb nu 30 jaar r.a. en gebruik sinds 17 jaar prednison (5-10 mg pd) naast Enbrel en arcoxia. Voel me daar prima bij en heb met deze lage dosering weinig last van bijwerkingen. Mijn huid is inderdaad wat dunner geworden in al die jaren en ik heb wat meer rimples maar alla. Ik slik iedere dag calcium en doe om de paar jaar een botmeting. Is dit niet goed dan neem ik een tijdje fosamax tot de botdichtheid weer goed is. Onze tijd is natuurlijk niet te vergelijken met mensen die nu in de tachtig zijn en vroeger nooit dergelijke voorzorgen hebben kunnen nemen. Ik voel me liever nu goed en zie wel wat de toekomst in petto heeft. Het is allemaal rotzooi ik weet.

Janine