enkel artrose

• B.F.Andries

hallo ik ben Diny ik wil graag weten of er iemand is die ook atrose in zijn of haar enkel heeft en die het vast heeft laten zetten,dit willen ze bij mij gaan doen maar ik zou graag ervaringen van andere willen horen momenteel heb ik een aangepaste schoen maar daar heb ik weinig baat bij , de pijn is wel iets minder maar niet veel en als ik naar buiten ga heb ik een kruk nodig om mee te lopen anders gaat het niet . dus als iemand zou willen reageren hierop dan zal je mij er een plezier mee doen. groetjes Diny

• Erik

Hoi Diny.

Mijn naam is Erik,

Ik heb op 10 December mijn enkel laten vastzetten.Het onderste spronggewricht.Ik had net als jij ook aangepaste schoenen,maar dat hielp niet echt.Ik ben in het AMC geopereerd,door prof. van Dijk.Ziekenhuisopname duurde een week.Eerst 6 weken onbelast gips.Daarna 8 weken belast gips.Ik heb in deze tijd bijna geen pijn gehad.Nu ben ik sinds 18 Maart zonder gips.Dat werd ook wel tijd .Nu ben ik bezig om de droge huid kwijt te raken.Ik moet nu weer voorzichtig beginnen met lopen .Eerst met krukken dan steeds meer belasten.

Diny ik hoop dat je er wat aan hebt en veel sterkte en geduld met en na de operatie.

Erik

• diny

Hallo Erik,

Fijn dat je gerageerd hebt hoe is het met de pijn heb je daar nog last van.

• Erik

Hoi Diny,

Afgelopen donderdag is gips eraf gegaan.De droge huid van mijn voet en onderbeen is nu bijna verdwenen.Ik loop nu weer met twee krukken.Het is wel gevoelig met lopen,vooral daar waar het litteken zit.Maar het is goed te doen.Het is nu een kwestie van tijd en voorzichtig proberen de enkel steeds meer te belasten.

Groetjes Erik

• diny

Hallo Erik,

Fijn dat je gerageerd hebt, hoe is het met de pijn nu het gips eraf is.

Mij is verteld dat je na de operatie ook aangepaste schoenen moet dragen is dat bij jou ook het geval.

Hoe ervaar je nu dat het sprongewricht vastzit, je zou wel denken wat een vragen maar bij een arts krijg je alleen de technische antwoorden, en ik wil toch ook wel weten hoe iemand dit ervaart die het meemaakt.

Ik wens je veel sterkte met het lopen dat zal best zwaar zijn.

groetjes Diny

Erik schreef:

>

> Hoi Diny.

>

> Mijn naam is Erik,

>

> Ik heb op 10 December mijn enkel laten vastzetten.Het

> onderste spronggewricht.Ik had net als jij ook aangepaste

> schoenen,maar dat hielp niet echt.Ik ben in het AMC

> geopereerd,door prof. van Dijk.Ziekenhuisopname duurde een

> week.Eerst 6 weken onbelast gips.Daarna 8 weken belast

> gips.Ik heb in deze tijd bijna geen pijn gehad.Nu ben ik

> sinds 18 Maart zonder gips.Dat werd ook wel tijd .Nu ben ik

> bezig om de droge huid kwijt te raken.Ik moet nu weer

> voorzichtig beginnen met lopen .Eerst met krukken dan steeds

> meer belasten.

>

> Diny ik hoop dat je er wat aan hebt en veel sterkte en geduld

> met en na de operatie.

> Erik

• Erik

Hallo Diny,

Ik weet nog niet zeker of ik de aangepaste schoenen weer moet gaan dragen.Waarschijnlijk niet.Dat hoop ik maar.Met die schoenen lopen is ook niet alles.Bij elke losse tegel waar over je loopt breek je zowat je nek.

Over het spronggewricht dat vastzit kan ik het volgende zeggen.

Mijn enkel kan ik nog wel naar mij toe en van mij af bewegen,dat gaat vrij goed en bijna zonder pijn.De zijwaartse beweging(zwikken) moet niet meer gaan.En volgens mij is dat ook zo.

De pijn valt op zich wel mee.Ik heb aan de zijkant van mijn voet wel last.Daar waar het litteken zit.Ik loop met twee krukken,tot ik met een kruk durf te lopen.Zonder krukken doet behoorlijk zeer.Maar het is een kwestie van tijd.

Als ik nu vergelijk met voor de operatie ben ik blij me te hebben laten opereren.

Groeten Erik

• diny

hallo Erik,

Ik ben blij voor je dat je minder pijn heb, dat geeft mij moed om toch te laten opereren ik zie er wel heel erg tegenop maar op 'n gegeven moment kan het niet anders meer.

Op dit moment laat ik wel acupunctuur doen als pijnbestrijding maar dit is heel wisselend wat de pijn betreft de ene keer heb ik het idee dat het helpt, en de andere keer heb ik veel meer pijn, maar dat is ook een kwestie van geduld zegt de acupuncturist.

Ik hoop dat je mij op de hoogte houd van hoe het verder met je gaat qua lopen en pijn.

groetjes Diny

• Erik

Hoi Diny,

Het is een keuze tussen twee kwaden.Mijn enkel sloeg steeds op slot en brandde dag en nacht.En de prof. zei dat de artrose al heel erg was.Toen was de keus snel gemaakt.

Moet bij jouw ook het onderste spronggewricht worden vastgezet?Bij het bovenste spronggewricht zal het gevoel waarschijnlijk anders zijn.

Je kan niet zoveel info over vastzetten van de enkel (Artrodese)vinden.Het gaat bijna alleen over heupen en knieen.Je kan kijken op www.orthopedie.nl Daar kan je info lezen over artrodese en lotgenoten vinden.Ik vind alleen dat bij de lotgenoten vrij veel negatieve verhalen leest.

Je kan ook bellen naar ; Stichting Patientenbelangen Orthopaedie

tel. 026-3215154

Zij hebben meer info .Je kan ook als je weet wie je gaat opereren vragen hoe vaak hij deze operatie heeft uitgevoerd.

Groeten Erik

• Renaldo

B.F.Andries Schreef:

——————————————————-

> hallo ik ben Diny ik wil graag weten of er iemand

> is die ook atrose in zijn of haar enkel heeft en

> die het vast heeft laten zetten,dit willen ze bij

> mij gaan doen maar ik zou graag ervaringen van

> andere willen horen momenteel heb ik een

> aangepaste schoen maar daar heb ik weinig baat bij

> , de pijn is wel iets minder maar niet veel en als

> ik naar buiten ga heb ik een kruk nodig om mee te