Hoi Sandra,
Bij mij duurde het eerste bezoek aan de reumatoloog ongeveer een half uur. Hij liet me wat bewegen met o.a. armen, onderzocht een aantal gewrichten, vroeg na welke zeer deden en keek me vervolgens bedenkelijk aan. Hij wist het al, zei hij; “reuma”. De klassieke vorm.
Schijnbaar waren de klachten die ik heb en waar ik al een aantal maanden mee tobde overduidelijk. Vooral ook omdat er wel een (licht) verhoogde reumafactor in mijn bloed was gevonden, maar het bezinksel goed was had ik wel twijfels.
De klachten die ik heb zijn lastig, maar er is bijvoorbeeld goed de dagelijkse gang van zaken mee door te komen. (vooral pijn en tintelingen in handen, vingers en polsen en vooral ook pijn in de schouders. Verder vage pijn in voeten, e.d.). Vermoeidheid valt bijvoorbeeld mee. Ik heb, zoals al gezegd, de afgelopen weken dus flink getwijfeld aan de diagnose. Volgens mij viel het wel mee. Maar waarschijnlijk scheelt het ook omdat ik een pijnstiller gebruik.
Ondertussen ben ik dan wel op voorschrift van de reumatoloog aan Methotrexaat begonnen. Waarschijnlijk zal het goed effect hebben, omdat de reuma nog zo ‘beginnend’ is.
Foto's heb ik bij dat eerste bezoek dus niet hoeven laten maken en bloed is alleen geprikt om na te gaan of ik de Methotrexaat zou kunnen verdragen.
Groetjes,
Ton