Reumafactor

• Ton

Hoi Sandra,

Bij mij duurde het eerste bezoek aan de reumatoloog ongeveer een half uur. Hij liet me wat bewegen met o.a. armen, onderzocht een aantal gewrichten, vroeg na welke zeer deden en keek me vervolgens bedenkelijk aan. Hij wist het al, zei hij; “reuma”. De klassieke vorm.

Schijnbaar waren de klachten die ik heb en waar ik al een aantal maanden mee tobde overduidelijk. Vooral ook omdat er wel een (licht) verhoogde reumafactor in mijn bloed was gevonden, maar het bezinksel goed was had ik wel twijfels.

De klachten die ik heb zijn lastig, maar er is bijvoorbeeld goed de dagelijkse gang van zaken mee door te komen. (vooral pijn en tintelingen in handen, vingers en polsen en vooral ook pijn in de schouders. Verder vage pijn in voeten, e.d.). Vermoeidheid valt bijvoorbeeld mee. Ik heb, zoals al gezegd, de afgelopen weken dus flink getwijfeld aan de diagnose. Volgens mij viel het wel mee. Maar waarschijnlijk scheelt het ook omdat ik een pijnstiller gebruik.

Ondertussen ben ik dan wel op voorschrift van de reumatoloog aan Methotrexaat begonnen. Waarschijnlijk zal het goed effect hebben, omdat de reuma nog zo ‘beginnend’ is.

Foto's heb ik bij dat eerste bezoek dus niet hoeven laten maken en bloed is alleen geprikt om na te gaan of ik de Methotrexaat zou kunnen verdragen.

Groetjes,

Ton

• Sandra

8 december ben ik bij de reumatoloog geweest. Ik had toen geen klachten en mijn huisarts was vergeten mij een brief met vraagstellingen mee te geven dus dat begon goed. Reumatoloog was een beetje chagerijnig. Ik had het idee dat hij mij een zeurpiet vond. Zuchtend heeft hij met mij een hele vragenlijst doorgenomen en daarna heeft hij me onderzocht. Hij kon niks vinden en daarom moest ik bloed laten prikken (6 buisjes). Nu ben ik dinsdag naar de huisarts geweest omdat ik van de reumatoloog niks te horen kreeg. De huisarts vond de info die hij van de reumatoloog had gekregen niet duidelijk dus heb ik de reumatoloog weer gebeld met het verzoek contact op te nemen met mijn huisarts. Maar volgens de assistente was er niks gevonden bij mij en hoefde ik alleen langs te komen als ik last kreeg van gewrichtsklachten. Nu heb ik dus maar (in overleg met de assistente van de huisarts) een afspraak gemaakt met de oogarts. Dit omdat ik ook al jaren last heb van mijn ogen. Steeds ontstoken en ook erg last van droge ogen. Huilen kan ik wel maar met uien snijden komen de tranen niet en heb ik alleen maar last van prikkende ogen. Ik heb ook vaak last van licht. Dat kan ik op sommige dagen bijna niet verdragen ook al is er maar een beetje licht. Ik heb 's avonds ook vaak last van vermoeide ogen en daarom ga ik dan maar op tijd naar bed zodat het weer lekker donker is. Ik ben ook vaak best moe, heb bijna nergens zin in als ik uit mijn werk kom. Is er misschien ook iemand die last heeft van deze klachten en zou het misschien de ziekte van Sjorgen kunnen zijn (de huisarts zei dat dat het misschien kon zijn). En weet iemand of ik er goed aan doe om maar weer eens naar de oogarts te gaan?

Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen.

Alvast bedankt.

Sandra

• Judith

Hallo, ik zit ook met een paar vragen, Ik heb al jaren MS, maar kreeg sinds oktober daarnaast ook nog gewrichts ontstekingen. Heel v;luchtig, maar wel heel heftig! De HA heeft laten prikken op reuma, bezinking en urinezuur waren goed, maar de reuma factor is iets verhoogd, en ook die andere bepaling was geloof ik afwijkend. Ik heb een verleden met peesontstekingen, maar wijt eigenlijk altijd alles aan de ms, ook de stijfheid, vermoeidheid en spierpijnen dus.

Maandagochtend moet ik op het spreekuur bij de huisarts verschijnen, heeft iemand een idee wat ik kan verwachten??

Groet, Judith

• Paul (beheerder)

Hallo Judith.

Zoals Bambie hierboven al heeft uitgelegd is reumafactor in je bloed

niet ‘heilig’. Als je een positieve reumafactor hebt wil dat niet zeggen

dat je reuma hebt en als je géen reumafactor in je bloed hebt wil dat

niet zeggen dat je géen reuma hebt. De aanwezigheid van reumafactor

is een indicatie voor de arts om verder te kijken. Er is mogelijk sprake

van reuma. Rustig afwachten dus en duimen dat je geen reuma hebt,

want MS lijkt me ruimschoots voldoende, toch?

Succes en laat ons weten hoe het afloopt..!!!

Paul (beheerder)

• Judith

Ja, MS is zéker ruimschoots voldoende, en als deze klachten een verslechtering van de MS blijken te zijn, dán is het niet best, ………Persoonlijk heb ik dan liever dat het wél reumatische klachten zijn……….pfffffff, héftig hoor, de halve kerstdagen liggen slapen, en elleboog, pols, knie en voet ontstoken gehad en deels nog.

de huisarts heeft me nu doorverwezen naar een reumatoloog en daar maak ik zo een afspraak mee bel meteen de neuroloog even voor een controle afspraak. de reumafactor was iets verhoogd, 21, waar het 14 max mag zijn (volgens mijn HA).

ik ben zooo vreselijk allesoverheersend moe, en herken deze klachten dus niet als ms klachten……….

nou we wachten af.

• t v bergen

hoi hoi

ja van de oogen daar heb ik ook veel last van

ben bij de oogarts geweest en moet veel drupelen

maar als je op de pagina vande ziekte vanbechterewleest heeft dit er wel mee te maken

maar je moet er mee leren leven

en dat is verdomt moeilijk altijd veel last

hoop dat je voor mij nu meer er van weet

gr truus

• anniek

hallo truus,

besef je wel dat je reageert op een berichtje van meer dan 6 jaar geleden?

weet dus niet of sandra dit nog leest.

misschien kun je gewoon een nieuw bericht aanmaken als je ervaringen wilt uitwisselen.

Weet ook niet of veel bechterewpatienten dit prikbord gebruiken maar dat merk je vanzelf wel aan de reacties.

veel sterkte met je ogen!

anniek