Reumafactor

• Ton

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een jaar ongeveer diverse klachten, o.a. stijfheid, pijn e.d. aan eerst in de nek en vervolgens in schouders en later in polsen en handen. Geruime tijd 'smorgens zo stijf als een plank. Nouja, ik denk misschien voor veel van jullie herkenbaar. Ik zit echter nog heel erg in de ontkenningsfase. Ben naar de huisarts geweest. Die heeft me na een geruime tijd fysiotherapie doorgestuurd voor bloedcontrole. In het bloed zit dus de(?) reumafactor. Wat houdt dit eigenlijk in? Betekent dit nu dat ik reuma heb? Het bezinksel was goed. Ondanks de gezwollen polsen dus geen ontstekingen. De huisarts doet er geeen uitspraak over (of het reuma is) hij heeft me naar de reumatoloog verwezen (moet ik volgende week heen). Betekent dit dat het allemaal nog met een sisser kan aflopen, dat het dus ook nog geeen reuma zou kunnen zijn? Met name gezien het feit dat er geen ontstekingen zijn hou ik die hoop. Is dit terecht?

Groetjes,

Ton

• bambie

Beste Ton

Dit heb ik voor je op internet gevonden….. Ik hoop dat het je wat duidelijkheid geeft!

Maar een reumatoloog is de eninge die je zekerheid kan geven. Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt!

Als de huisarts denkt aan reuma, laat hij/zij het bloed vaak op twee dingen onderzoeken:

op bezinking

op de reumafactor

Bezinking

De bloedbezinking stijgt wanneer ergens in het lichaam ontstekingen aanwezig zijn. Veel aandoeningen kunnen dit veroorzaken, bijvoorbeeld reuma, maar ook een verkoudheid of een griepje. Ook min of meer normale omstandigheden kunnen het veroorzaken bijvoorbeeld zonnebrand, grote hitte, kuurbaden, en zware lichamelijke inspanning of een vastenkuur.

Reumafactor

Bij een aantal vormen van reuma is er sprake van een auto-immuunziekte. Bijvoorbeeld bij reumatoïde artritis. Dit houdt in dat het normale afweersysteem is ‘doorgedraaid’, waardoor het lichaam antistoffen maakt tegen het eigen lichaam. Dit brengt onnodig een ontstekingsreactie op gang.

De reumafactor (RF) is een voorbeeld van zo'n auto-antistof, een afweerstof die gericht is tegen lichaamseigen stoffen.

Invloed op diagnose

Het ontdekken van een positieve reumafactor en een verhoogde bezinking zijn niet voldoende aanwijzingen om een diagnose te stellen. Er zijn namelijk meer dan honderd vormen van reuma.

Sommige vormen gaan gepaard met een positieve reumafactor en / of een bezinking. Bij andere spelen reumafactor en / of bezinking geen rol.

Er zijn zelfs aandoeningen die zowel voorkomen met een positieve reumafactor, maar ook zonder reumafactor. Reumatoïde artritis is hier een voorbeeld van. Deze vorm gaat wel altijd gepaard met een verhoogde bezinking.

Daarnaast zijn er ‘gezonde’ mensen die een positieve reumafactor hebben, maar nooit een vorm van reuma ontwikkelen.

Vaak zijn een positieve reumafactor en een verhoogde bezinking aanleiding voor een huisarts om iemand naar een reumatoloog te sturen. De reumatoloog zal afhankelijk van de klachten aanvullend (bloed)onderzoek (laten) doen.

• Ton

Bedankt Bambie,

hoewel de twijfels natuurlijk nog blijven, zie ik in je heldere verhaal wel een lichtpuntje. Het kan nog met een sisser aflopen…

groetjes

Ton

• Maaike

Hallo Ton,

Met dezelfde klachten die jij hebt ben ik reeds onder behandeling bij een reumatoloog. Bij mij is de diagnose reeds gesteld en het is fibromyalgie.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat dit bij jou ook zo is !

Wel wil ik even aan je kwijt dat bij mij ook na bloedprikken was geconstateerd dat het reuma was. Later bleek mijn bezinksel weer wel in orde en was de reuma factor niet aanwezig. De reumatoloog zei dat er eerst duidelijk een ontsteking heeft gezeten die op dat moment minder of niet meer aanwezig was.

Ik heb ook zwellingen en veel pijn aan mijn polsen en handen en heb ook veel last van pijn en stijfheid bij het opstaan. Ook kan ik niet lang in dezelfde houding staan zitten of bewegen. Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat de reumatoloog zo spoedig mogelijk een diagnose kan stellen zodat je weet waar je aan toe bent en je eventueel de juiste behandeling of medicatie kan geven.

gr. Maaike

• Ton

Hoi Maaike,

Dankje voor je reactie.

Vandaag voor het eerst naar de reumatoloog geweest. Hij had binnen 5 minuten gezien dat het reumatoide artritis is. Nogal dramatisch misschien, maar wel duidelijk.

Echt verbaasd ben ik niet. Ik had na het lezen van het een en ander en praten met iemand met reuma al een flink vermoeden. Maar goed; nu verder…

Het meest zie ik op tegen de medicatie. Methotrexaat had hij het over. Een paardemiddel met de nodige bijwerkingen. Ik moet er nog even niet aan denken. Ik merk ook dat het even nog niet te bevatten is. Het lijkt wel alsof het over iemand anders gaat. Waarschijnlijk ken je het gevoel.

Groetjes,

Ton

• bambie

Beste Ton,

Dat zou best wel schrikken zijn geweest!

Ikzelf heb ook RA (nu zo'n anderhalf jaar) en ben bekent met de medicijne Methotrexaat.

Ik heb helemaal geen last gehad van bijwerkingen, dus maak je daar maar niet al te druk om.

Als je de bijsluiter leest dan is dat wel heel beangstigend.

Maar probeer erop te vertrouwen. Mocht je toch last krijgen van het een of ander dan zou je samen met je reumatoloog op zoek moeten naar een ander medicijn.

Maar het belangrijkste is denk ik dat je reuma nu geremd gaat worden!

Als je vragen heb mag je me gerust mailen mgross@wanadoo.nl

Neem rustig de tijd voor jezelf om het allemaal te laten bezinken.

sterkte

groetjes bambie

• Ton

Hallo Bambie,

Dat klinkt al een stuk geruststellender. Had het medicijn wel goed effect op de reuma? Hoe is dat bij jou verlopen? Wat ik nu merk is dat ik 'snachts veel last heb en daardoor vooral slecht slaap. In vergelijking daarmee gaat het overdag nog wel.

Dag,

Ton

• Sandra

Hoi,

Ik heb vorige week ook mijn bloed laten prikken, daar uit bleed dat mijn bezinking te hoog was en mijn reumafactor was ook verhoogd. Vandaag bij de huisarts geweest en nu heb ik dus een verwijzing naar de reumatoloog. Op zich heb ik wel minder last dan 2 weken geleden toen het allemaal begon met stijve vingers, knieen en ellebogen. Ik heb nu eigenlijk meer last van (volgens mij) mijn pezen in beide polsen en ook doen sommige bewegingen met mijn enkel pijn. 8 december moet ik naar de reumatoloog. Kun jij mij misschien vertellen hoe dat er zo'n eerste keer aan toe gaat, word je bloed weer geprikt en word je meteen helemaal onderzocht???

Ik weet echt helemaal niet wat ik er van moet verwachten.

Groetjes,

Sandra

• Pieter

Hee Sandra,

Het eerste bezoek bestaat uit een medische anamnese (vraaggesprek) het lichamelijk onderzoek. Bloedprikken en vaak enkele foto's van handen en voeten. Meestal duurt het wel anderhalf uur.

Sterkte met alles Pieter

• Sandra

Ja bedankt. Ik ben al bezig eens na te gaan en op te schrijven wanneer het precies is begonnen en waar ik toen allemaal last van had. Ik moet zeggen dat de pijn me eigenlijk meevalt dus ik heb het idee dat het allemaal wel meevalt. Als ik de andere verhalen van mensen leest waarbij bekend is dat ze reuma hebben denk ik echt dat er niks met mij aan de hand is. Op dit moment heb ik nog een beetje last van mijn polsen met bepaalde bewegingen en ook van mijn enkel maar dat is vandaag ook al wat minder en van mijn knieen heb ik nog wat last als ik heb gefiets of lang met opgetrokken benen heb gezeten.. Wat ik er nog wel bij moet zeggen is dat ik, een week voordat ik last kreeg van de klachten, mijn lymfeklieren waren opgezet. Ik had 2 flinke knobbels in mijn nek maar die zijn nu zo goed als weg. Misschien heeft het allemaal alleen maar iets met een griepje te maken ofzo. Nou ja ik hoop dat de reumatoloog mij gaat aankijken en gaat vragen wat ik eigenlijk bij hem moet maar dat zal wel niet. We zullen zien!