Beste Ton
Dit heb ik voor je op internet gevonden….. Ik hoop dat het je wat duidelijkheid geeft!
Maar een reumatoloog is de eninge die je zekerheid kan geven. Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt!
Als de huisarts denkt aan reuma, laat hij/zij het bloed vaak op twee dingen onderzoeken:
op bezinking
op de reumafactor
Bezinking
De bloedbezinking stijgt wanneer ergens in het lichaam ontstekingen aanwezig zijn. Veel aandoeningen kunnen dit veroorzaken, bijvoorbeeld reuma, maar ook een verkoudheid of een griepje. Ook min of meer normale omstandigheden kunnen het veroorzaken bijvoorbeeld zonnebrand, grote hitte, kuurbaden, en zware lichamelijke inspanning of een vastenkuur.
Reumafactor
Bij een aantal vormen van reuma is er sprake van een auto-immuunziekte. Bijvoorbeeld bij reumatoïde artritis. Dit houdt in dat het normale afweersysteem is ‘doorgedraaid’, waardoor het lichaam antistoffen maakt tegen het eigen lichaam. Dit brengt onnodig een ontstekingsreactie op gang.
De reumafactor (RF) is een voorbeeld van zo'n auto-antistof, een afweerstof die gericht is tegen lichaamseigen stoffen.
Invloed op diagnose
Het ontdekken van een positieve reumafactor en een verhoogde bezinking zijn niet voldoende aanwijzingen om een diagnose te stellen. Er zijn namelijk meer dan honderd vormen van reuma.
Sommige vormen gaan gepaard met een positieve reumafactor en / of een bezinking. Bij andere spelen reumafactor en / of bezinking geen rol.
Er zijn zelfs aandoeningen die zowel voorkomen met een positieve reumafactor, maar ook zonder reumafactor. Reumatoïde artritis is hier een voorbeeld van. Deze vorm gaat wel altijd gepaard met een verhoogde bezinking.
Daarnaast zijn er ‘gezonde’ mensen die een positieve reumafactor hebben, maar nooit een vorm van reuma ontwikkelen.
Vaak zijn een positieve reumafactor en een verhoogde bezinking aanleiding voor een huisarts om iemand naar een reumatoloog te sturen. De reumatoloog zal afhankelijk van de klachten aanvullend (bloed)onderzoek (laten) doen.