Ik heb ook een vraag over de IgM reumafactor. Ik heb de ziekte van Hashimoto (een auto immuunziekte waardoor mijn schildklier wordt aangevallen en te langzaam werkt) en door de ziekte van Hashimoto heb ik dan ook een hogere kans op andere auto immuunziektes.
Mijn IgM reuma factor is vorig jaar voor het eerst gemeten en was toen 15. Ik had toen last van mijn polsen, mijn linkerschouder en mijn archillespezen. In juni vorig jaar is daar mijn rechterknie bij gekomen die af en toe zoveel pijn doet (overigens soms doet het minder pijn, wel pijn maar dan is het draaglijk) dat ik werkelijk mank loop. Mijn linkerknie doet sinds kort ook gezellig mee.
De IgM factor is inmiddels gezakt tot 8 maar als mijn schildklier gaat stuiteren dan stijgt de IgM factor ook. Dus schildklier slecht dan stijgt ook de IgM.
Volgens de huisarts heb ik geen reuma want ik zou geen knobbels hebben en zijn mijn gewrichten niet dik. Verder heb ik te horen gekregen dat mensen die echt reuma hebben veel hogere waardes bij de IgM factor hebben, met andere woorden “zeur niet zo mens, val liever af”. Ik ben overigens nu 15 kilo afgevallen maar pijn minder, nee dus. Nu heb ik wel vioxx gekregen maar ik weet eigenlijk niet wat ik nu nog verder moet doen. De laatste tip van mijn huisarts was om mijn bovenbeenspieren te trainen zodat ik mijn knieën zou ontlasten. Ik voel me dus echt afgescheept.
Is een IgM factor die daalt en stijgt met de werking van mijn schildklier nu echt een toevalligheid die niets voorstelt. De IgM factor is toch ook het bewijs dat ik antistoffen in mijn bloed heb?
Heeft iemand bruikbare tips?