ik knak veel met mijn vinger kan ik hier reuma van krijgen jah of nee
nee hoor….
en je “knakt” ook niks…..er ploft iets, het heeft dus niks met botjes te maken. Meer met lucht en vacuum.
Ik weet niet meer of ik dit hier heb gelezen, of in een tijdschrift.
Verder ben ik vergeten of het schadelijk is, maar m.i. lijkt het me geen goede gewoonte om het veel te doen. 't Is ook nergens voor nodig
ferenz schreef:
>
> ik knak veel met mijn vinger kan ik hier reuma van krijgen
> jah of nee
webmaster schreef:
>
> Met je vingers knakken zal ongetwijfeld slijtage tot gevolg
> hebben. Slijtage van de gewrichten in je vingers. Als je het
> jarenlang, dagelijks doet, dan zal dat vast wel klachten
> opleveren. Stoppen zou ik zeggen…
>
> Gr. Paul (webmaster)
Hoi sorry voor mijn eigenwijsheid :-)
Maar dat is dus niet zo…..die *gewrichten* slijten dus echt niet.
De rest helemaal mee eens, het is niet goed, en het zal ook best klachten opleveren als je dat veel doet.
Jammer dat ik niet meer kan achterhalen waar ik het vandaan heb…..ik zal nog eens zoeken..
groeten
remco
uit het forum gezondheid gecopieerd:
======================
Knak
Ik mag graag mijn vingers knakken. Waardoor ontstaat dat geluid? En is het echt zo slecht als wordt beweerd?
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.
Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.
Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.
J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
webmaster schreef:
>
> Hallo Remco,
>
> Bedankt voor de juiste informatie !! Nooit geweten
> dat het zo werkt.
>
> Groeten,
> Paul (webmaster)
Graag gedaan Paul! En laat ik er nog even aan toevoegen: het was voor mij ook totaal nieuw hoor. Heel begrijpelijk, zeker gezien het geluid, dat mensen hier denken dat er “botjes” knakken.
Zo zie je maar weer; er valt heel wat te leren op al die prikborden
groeten
remco
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?