Hoi allemaal,
Tijd voor een positief bericht tussen alle worstelingen met en vragen over reuma.
Begin dit jaar constateerde de huisarts fybriomyalgie bij me. Div. ontstekingen in handen en schouders, trilbenen en ik was ook nog eens door mijn enkel gegaan. Ik zag het helemaal niet meer zo zitten. Ik ben nooit naar een reumatoloog geweest, op eigen verzoek trouwens, omdat ik hoorde dat je daar later met de verzekering enorme problemen mee kunt krijgen. En totdat het echt noodzakelijk is dat er een reumatoloog naar kijkt hebben we de afspraak dat als er iets ontsteekt ik met brufen aan de haal ga, als dat niet helpt een injectie met een stevige ontstekingsremmer erin. Als dat ook niet werkt (tot nu toe goddank wel) stap ik pas naar een reumatoloog. Ondanks dat de huisarts zei dat afvallen niet echt zou helpen ontstekingen door overbelasting te voorkomen toch maar aan begonnen, en het lukte nog ook. Maar bij afvallen is het ook belangrijk dat je meer beweegt, en wat kun je doen als iemand met spierreuma? Fitness geprobeerd, en ging goed hoor in een aangepast programma, maar leuk is anders als je je niet helemaal kunt uitleven. Dus verder zoeken en ik kwam ingesprek met een golf leraar die me uiteindelijk overtuigde dat ik dat met mijn ziekte gemakkelijk zou kunnen….
Het is niet te geloven… ik heb fybriomyalgie en ik kan zowaar golfen!
Dat komt omdat het op techniek is gebaseerd en niet op kracht. Dat geloofde ik eerst niet, maar ik ben inmiddels overtuigd.
Behalve dat ik het ontzettend leuk vind gaat het ook nog goed ook Ik kan niet elke dag golfen, maar om de dag een 9 holes lopen en wat oefenen gaat prima.
En daarnaast nog eens even 15 kilo kwijt ook!!
Nergens last van, zeker niet met die hele warme dagen de afgelopen weken (nu het kouder wordt en schijnbaar gaat regenen ben ik stijf maar vooruit).
Heerlijk, heel de tijd buiten zijn en je goed kunnen bewegen. En ja, vaak doodmoe na een baantje lopen, trillende en kloppende spieren maar een onwijs voldaan gevoel. maar ik heb het ervoor over. En het gaat niet ontsteken daarna ook ofzo. Heerlijk! En dat kan ik niet zeggen van bijv. ramen zemen, een grote strijk doen of “even” het huis door stofzuigen… Zo gek vind ik dat…
Gelukkig krijg ik geen gekke reacties van mensen uit de omgeving, dat zou ik me wel kunnen voorstellen, want het is natuurlijk raar: wel golfen maar geen ramen kunnen zemen…
Zijn er meer mensen met fybriomalgie die golfen? Hoe ervaren zij dit?
En voor mensen die (nog) niet golfen maar wel een leuke sport willen uitoefenen: probeer het eens: neem een golfleraar in de arm, roep dat je fybriomyalgie hebt en dat je het eens wilt uitproberen. Wie weet…