peesontsteking/hielspoor

• Jeannette

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik op dit prikbord kom.

Mijn naam is Jeannette en ik ben 40 jaar.

Vorig jaar is bij mij na 5 jaar met klachten te hebben rondgelopen fybromyalgie vastgesteld.

Nu kom ik al jaren heel moeilijk mijn bed uit heb altijd pijn ik ben vaak stijf terwijl ik in een waterbed slaap Het bed is goed want mijn man die 3 hernia-operaties heeft gehad slaapt er uitstekend op (ik kan o.a. mijn voeten niet strekken die zijn helemaal stijf en ik schuifel dan echt door de kamer heen). 3 weken geleden kreeg ik ineens pijn onder mijn linkervoet. Ik heb er (achteraf stom) 2 weken mee rondgelopen en ben toen naar de huisarts gegaan. Die zei dat het een peesontsteking was, dit vermoedde de fysiotherapeut van hydrotherapie ook. Ik heb hiervoor ontstekingremmers gekregen maar die hielpen niet. Ik heb vreselijk last met lopen ik kan mijn voet niet meer “afzetten” met het gevolg dat ik op de zijkant van mijn voet loop. Vorige week ben ik weer naar de huisarts gegaan en die zei dat ze vermoedde dat het een hielspoor was. Als de aanhechting (dat is de peesplaat die onder de voet aanhecht) geïrriteerd en ontstoken raakt en als deze ontsteking lang bestaat kan er kalk ontstaan in de pees nabij de aanhechting van het bot. Ik kon de volgende dag terecht bij de fysiotherapeut die me behandelde met geluidsgolven. Dit zou een aantal keer herhaald moeten worden. Verder kreeg ik het advies naar een orthopeed te gaan om een hieltje te laten aanmeten om zo de druk weg te nemen.Verder moet ik in beweging blijven dat doe ik maar het gaat heel moeilijk en ik moest koudcompressen erop leggen maar dat helpt ook niet.

Ik kan volgende week terecht bij de orthopeed, maar dat hieltje is niet gelijk klaar natuurlijk. De pijn is niet te harden, mijn voet bonkt en ik heb pijnscheuten en als ik even heb gezeten en ik sta op dan kan ik er weer niet op lopen. Als ik loop heb ik constant pijn, ik wordt er doodmoe van vooral omdat alles in je lichaam zeer doet en nu dit er ook nog bij. Ik heb geen rare dingen gedaan ergens op getrapt of gehold want dat werd me gevraagd door de peut omdat dit vaak voorkomt bij sporters.

Is er iemand die dit ook heeft gehad of hebben jullie tips voor me wat ik verder nog zou kunnen doen?

Jeannette

• Freke

Hoi Jeannette,

Ik heb ook ontstoken pezen onder m'n voeten; het is nu al bijna een jaar aan de gang (de ene dag erger dan de andere hoor, soms is de pijn ook helemaal weg). Het gaat bij mij om de pezen onder twee tenen aan m'n rechter voet en onder de grote teen van m'n linker voet. De ontstekingsremmers werken niet echt (diclofenac), maar toen ik een week helemaal geen ontstekingsremmers mocht slikken werd het echt heel erg, dus waarschijnlijk helpen ze toch een beetje. Inmiddels ben ik begonnen met mtx, maar hiervan merk ik tot nu toe nog niets.

Wat je vertelt over de pijnscheuten en het pijnlijke lopen enzo herken ik ook. Een echte oplossing heb ik niet, maar ik heb wel gemerkt dat schoenen van het merk JJ (bij Ziengs hebben ze die) best goed zitten. De zolen zijn vrij dik, wat (bij mij) zorgt voor minder pijn. Verder helpt het bij mij om m'n voeten op goede temperatuur te houden, dus niet te koud (dan worden ze eerst heel stijf en daarna beginnen ze echt op te zwellen) en ook niet te warm (dan zwellen ze helemaal snel op). Hier was je misschien zelf ook al achter, maar meer en betere tips heb ik niet. Sterkte in ieder geval!

• Jeannette

Hoi Freke,

Jeetje, dat jij er al een jaar last van hebt in beide voeten nog wel. Ik heb ook diclofenac gebruikt (die slikte ik ook toen ik dit nog niet had maar de pijnen in mijn lichaam werden en niet minder door) en vioxx voor de ontsteking maar dit heeft niet geholpen. Ik merk geen verschil, dus gebruik ik nu niets meer. Ik had al gelezen dat het erg lang kan duren voor zoiets over is, maar de moed zakt me nu al in de schoenen als ik jouw verhaal lees. Verder doe ik het net zoals jij, mijn voeten probeer ik ook op temperatuur te houden (net zoals de rest van mijn lichaam als het koud is) maar soms dan worden ze toch wel eens te koud of te warm en dan heb ik ook dezelfde klachten die jij beschrijft. Ik moet a.s. donderdag naar de orthopeed voor een hieltje maar dat is waarschijnlijk niet op tijd klaar als ik met vakantie ga die week daarop. Ik zal het met hem ook over die schoenen hebben. Ik probeer er maar het beste van te maken maar dat is verduveld moeilijk ik heb ook nog een zoontje van 10 met een autistische stoornis die ook veel aandacht vraagt.

Ieder geval bedankt voor je reaktie.

Groetjes, Jeannette

• Freke

Hoi Jeanette,

Laat je niet ontmoedigen hoor, door mijn bericht! Ik heb namelijk ook allerlei andere ontstekingen (knie, kaak en duim), dus het kan best iets heel anders zijn (het is bij mij nog onzeker wat het is, het lijkt op psoriasis arthropatica, alleen dan zonder echte psoriasisis en of het echt reuma is of reactieve artritis weet de reumatoloog nog niet.). Verder heeft het bij mij allemaal zo lang geduurd omdat het volgens de internist waar ik toen kwam niets was, dus ik heb er nogal lang mee doorgelopen. En verder is het ook wel eens een week of 8 helemaal weg geweest (toen heb ik weer gesport en alles kunnen doen) of perioden een stuk minder pijnlijk geweest. Vergelijk jezelf dus niet met anderen, want ik denk echt dat het bij iedereen anders is. In ieder geval sterkte!

Groetjes

• anneke

hallo ik heb je mailyje gelezen ik heb zelf fybromialgie ik heb ook hielspoor gehad ik kon smorgens de trap niet meer afkomen heel veel pijn gehad ongeveer twee jaar lang ik heb ten eerste goeie brede schoenen gekocht ben toen naar de schoenmaker gegaan en heb daar van die inleghakjes gekocht dat hielp de eerste tijd een klein beetje niet zoveel maar ik ben ze toch doorblijven dragen en op een gegeven moment werd het toch naar een jaartje gelukkig minder en naar ongeveer twee jaar ben ik er helemaal afgekomen dus je hebt kans dat het over kan gaan. het is het proberen waard. veel succes.

• Marjo

Jeanette,

Bij mij zit er kalkspat op de achillespees. Dit veroorzaakte veel pijn in de grote teen. Zo erg zelfs dat ik niet meer goed kon lopen. Ik heb toen een flexoheel gekocht bij de orthopeed totdat mijn steunzool klaar was. Nu gebruik ik alleen nog maar de steunzool. Doe ik dat niet komt de pijn na een of twee dagen weer terug.

Zo'n flexoheel is als tussenoplossing goed te gebruiken.

Marjo

• vera

heb ook erge pijn in ondervoet

zomaar ineens is voelt alsof er een bult zit onderhuids,

wie weet war het zou kunnen zijn.

• keeskorebrits

ik heb jaren last van trillen in mijn handen en door mijn huis arts heb ik diclofinac gekregen maar die hielpen mij niet toen heeft de huis arts mij door gestuurd naar een acuputurist voor het trillen de acupunturist ging op vakantie en ik kreeg een fisio terapeut een behande ling maar hij stak die naalden verkeerd hij stak ze in de spier een week later kreeg ik een pees onsteking in mijn linker voet het zelfde wat u hebt ik heb er ook pijn aan vooral als ik smorgens uit bed kom dan kan ik niet meer lopen van de pijn en ook als ik loop dan tuimel ik op van de voet afz keeskorebrits

• Marieke (Beheerder)

Hoi Kees,

Wat erg dat na een behandeling je alleen maar verder van huis bent geraakt. Je reageert alleen op een bericht uit 2003 en 2010 dus het is niet zeker dat door dezelfde schrijvers ng gereageerd wordt.

Wat doe je nu om van je klachten af te komen?

Groetjes Marieke (beheerder)

• Winny Wesdorp

Hallo Jeanette,

Ik heb reumatoide artritis (RA) en ook een ontsteking aan de achillespees. De reumatoloog zegt dat dit komt omdat ik door de ontstekingen in mijn teengewrichten en middenvoet anders ben gaan lopen. De achillespees is dus een soort van overbelast. Ik heb geen hielspoor en de pijn zit bij mij niet onderaan de voet maar de achillespees is helemaal dik en pijnlijk. Ik heb er voor de rest nog niets aan gedaan maar ik hoop dat nu ik een reumaremmer (Sulfazalazine) slik, de ontstekingen wegtrekken en dus ook de achillespees wat meer tot rust komt. Ik denk dat je goed bezig bent door naar een orthopeed te gaan maar ik heb dus geen tips voor je maar ik herken de klachten wel! Ik wens je veel sterkte!

Groetjes Winny