Ja, ik ben bekend met Palindroomreuma. 51/2 jaar geleden begonnen heel acuut mijn klachten. Pijn/ontstekingen vlogen van gewricht naar gewricht, pols, duim, kaak, knie, elleboog, schouders, tenen ga maar door. Een ontsteking bleef ongeveer een 24 tot 48 uur zitten en schoot dan door naar een ander gewricht, je lijf is net een flipperkast. Alles ging gepaard met koortsaanvallen mn in de nacht. Mijn reumafactor was veel te hoog en mijn bezinking en ontstekingsfactor ook beide te hoog. In eerste instantie kreeg ik de diagnose RA maar was wel erg snel, binnen een week of 5. Ik had gelezen dat je toch lange tijd een ontsteking in een gewricht moest hebben voor de diagnose RA, ik herkende me niet in de verhalen en de beschrijvingen die ik las over RA, uiteindelijk maakte mijn R-loog er palindroomreuma van in verband met het snel verspringende karakter van de ontstekingen.
Ook las ik over de combinatie ontstoken keelamandelen en het ontstaan van gewrichtspijnen/ontstekingen. Ik ging op eigen houtje naar de KNO arts, de reumatoloog geloofde niet zo in het keelamandelverhaal namelijk. De KNO arts vond mijn keelamandelen chronisch ontstoken. Ik had daar eigenlijk in mijn keel geen last van, ook nooit gehad. Maar wist wel dat ik alles wou uitsluiten in verband met de reumatische klachten en dus heb ik de keelamandelen laten verwijderen. Daarna heb ik praktisch geen klachten meer gehad! Wel een enkele keer wat zeurderige gewrichten, misschien nog wel 1 of 2 keer iets wat op ontsteking lijkt maar de hele erge klachten zijn zo goed als verdwenen. Ik heb ongeveer een jaar in de ziektewet gezeten, kon na het verwijderen van mijn amandelen weer met mijn werk beginnen.
Mijn reumatoloog bleef bij haar verhaal dat het een niks met het ander te maken heeft, ik heb echter geen klachten meer. Laatste bezoek aan de R-loog was nu ongeveer 3 jaar geleden, haar woorden waren dat er net nog iemand was binnen geweest die twee jaar geen last had gehad waarna de reuma volop terug was gekomen……. ik hou er rekening mee dat er ooit iets terug komt maar ben heel blij dat ik toen de stap heb genomen om de keelamandelen te laten verwijderen en heb goede hoop dat mijn reumaverhaal verleden tijd is.
Ik heb erg in de put gezeten tijdens die hele periode en ik snap hoe erg reuma is, helse pijnen zijn het!