Fybromyalgie of niet? Gewrichtspijn/schildklier/HMS

  • Minou

    Hallo!

    Nu zo ongeveer 2 jaar geleden is bij mij de ellende begonnen. Na het sporten had ik ineens vreselijke pijn in mijn rechterschouder. Twee weken later zat het in de elleboog. Toch maar langs de huisarts geweest en die dacht dat ik een tennisarm had, omdat er nogal een bult op zat. Na fysiotherapie was dit verdwenen, maar toen we daar mee stopten, kwamen de klachten binnen een paar weken terug, en dit keer erger. Na een maand begon de ellende in mijn hand. Dit breidde zich uiteindelijk uit naar de vingers en nu zit het ook in mijn andere arm.

    Zoals de meesten heb ik verder geen klachten in de rug of nek ed. Ik heb last van concentratieproblemen, pijn, stijfheid, stemmingswisselingen, dingen uit de handen laten vallen, geen kracht meer in de handen en ben al een paar keer van de trap gevallen.

    Wel is men er ondertussen achtergekomen dat mijn schildklier te traag werkt. Ik sliep alleen nog maar! Verder heb ik last van HMS. Ik ben er ondertussen achtergekomen dat deze klachten gepaard kunnen gaan met fybromyalgie. Ook de reumatoloog, waar ik ondertussen ben geweest twijfelt hier aan. Helaas kon hij op dit moment nog niets voor me doen. Een diagnose heb ik dus nog steeds niet echt gehad. Uit bloed onderzoek kwam niks naar voren, het bezinksel staat wel te hoog en van de reumawaarden was er eentje positief en eentje negatief. Over 5 maanden moet ik weer terug, omdat hij me onder controle wil houden. Tegen mij vertelde hij dat ik geen reuma had, dat hij daarvan uitging. Via de huisarts ben ik erachter gekomen dat ze twijfelen aan fybromyalgie.

    Ik krijg iedere keer allerlei medicijnen die of helemaal niet werken of maar matig. De pijn is soms zo ondraaglijk dat ik er agressief van wordt. Het andere moment ben ik dat weer totaal vergeten en doe ik teveel, zodat de dag erna weer een ramp is.

    Ik zit dus nog steeds in onzekerheid. Hoe zijn jullie ervaringen met het vaststellen van fybromyalgie? Kunnen hier nog meer jaren overheen gaan? En zijn er meer mensen zoals ik die alleen last hebben van de armen en handen. Ik vraag me af of het dan wel fybromyalgie kan zijn….Is er ook een bepaalde samenhang tussen fybromyalgie, te traag werkende schildklier en HMS???

    Alvast bedankt voor de reacties. Het is in ieder geval al een opluchting om te lezen dat er meer mensen zoals ik nog in onzekerheid zitten en een stukje herkenning bij de mensen die fybromyalgie hebben. Aan tips ed heb ik toch wel wat! Bedankt.

    Groetjes minou

  • Mar

    Er is zeker een relatie tussen fibro en hypothyreodie (te traag werkende schildklier). Kijk hiervoor maar eens op www.hypomaarniethappy.nl. Als je hypoth.. hebt kan een gevolg daarvan fibro zijn of je hebt de symptomen van fibro. Er worden heel veel mensen voor fibro behandeld terwijl ze schildklierpatient zijn. Laat je dus maar eens prikken op hypo. Succes.

  • vandewinkel Carine

    Hallo,

    Na negen jaren afwachten, testen doen voor allerlei mogelijke oorzaken en daarna teleurstelling heb ik besloten om dan toch maar eens naar de reumatoloog te gaan.Enkele jaren geleden is bij mij een te trage schildklier ondekt en ik heb daarvoor medicatie gekregen die ik braaf elke dag neem. Ondertussen is mijn schildklier stabiel, maar mijn klachten zijn er nog altijd. Ik neem een anti-depressiva voor de grootste pijn tegen te houden. Op het begin van mijn klachten dacht de huisarts dat ik een depressie had .Hij was ook maar op zoek naar een oorzaak voor mijn pijn en vermoeidheid, dus ik kan hem dat niet kwalijk nemen. Mijn klachten zijn voornamelijk in mijn nek en schouders , heup , rug , polsen , benen voelen zwaar en regelmatig hoofdpijn of warrig hoofd. Constipatie en diarree komen ook veel voor. Ik verdraag geen gluten en heb lactose-intolerantie. De lijst is lang en dan heb ik nog niet alles gehad. Vanaf vandaag neem ik niks van pijnstiller , omdat ik even wil voelen wat ik al jaren onderdruk. Ik ga morgen naar de reumatoloog en ben benieuwd wat hij gaat zeggen.

    Groetjes en tot snel