syndroom van Reynauld

• Femke

Heeft iemand wel eens gehoord van het sydroom van Reynauld en wie weet wat het precies inhoudt.

groetjes Femke

• Hennie

Beste Femke,

Kijk op de site NVLE/ORG op deze site staat alles over Het sydroom van Reynaud

Je kunt er in het form en of lotgenoten je vragen stellen. Ik heb ook deze reumavorm maar op de site staat het zo duidelijk omschreven dat ik zeker zaken niet zal benoemen of verkeerd overbreng de groetjes van Hennie

• Hennie

Ik ben nog even op zoek geweest hoe je het kan vinden het staat onder artikelen links in de site Hennie

• bambie

Beste Femke,

Het syndroom van Raynaud is het verschijnsel dat onder sommige omstandigheden vingers en tenen slecht doorbloed zijn. meestal door kou of als reactie op spannende gebeurtenissen. Ik zelf heb het ook gekregen omdat ik last heb van reuma (RA) Gezonde mensen kunnen er ook last van hebben.

Meestal merk je er weinig van, je kan wat last hebben van koude handen en/of voeten. Ook kunnen je handen wel eens gaan tintelen.

Kijk anders eens bij www.reumafonds.nl

ga dan… naar wat is reuma?

Daarna klik je op… vormen van reuma, en in dat rijtje vind je ook een stukje over Het syndroom van Reynaud.

succes!!

• Jannie

Hallo Femke,

Ik ben een vrouw van 31 en heb al twee jaar last van het fenomeen van Raynaud.

Het hierbij om een achterliggende ziekte, waardoor wordt veroorzaakt. Als het een opzichzelf staande ziekte is, dan spreekt men van de ziekte van Raynaud.

Door een koude prikkel of stress, dit laatste hoeft niet. Worden de bloedvaten in de handen en of voeten vernauwd, waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed naar meestal toppen van de vingers en voeten, in veel gevallen in beide handen en voeten. Door koude prikkel worden de vingers koud en blauw of als het heel erg is wit. Ga je in de warmte kan het heel lang duren voordat de vingers blauw en vervolgens rood worden. Dit proces kan met veel pijn gepaard gaan.

Om dit te voorkomen is aan te raden, zo min mogelijk temperatuurverschillen het voorkomen van stress. Voorbeelden zijn: handschoenen aan met koud weer, 's-zomers kan dit ook nodig zijn. Handschoenen aan bij het in of uithalen van producten uit de koelkast of diepvries.

Een goed informatieboekje met een duidelijke uitleg van het Fenomeen van Raynaud is te verkrijgen bij de Nederlands Harttstichting onder de naam Fenomeen van Raynaud. Ik weet niet of er bij ook sprake is van een achterliggende ziekte, ik neem aan van wel, omdat je het niet over de ziekte maar over het Fenomeen van Raynaud hebt. Is er ook informatie te verkrijgen bij de Nederlands Reumafonds.

Ik hoop je zo van dienst te zijn geweest en dat je wat hebt aan mijn informatie en veel succes bij het vinden van antwoorden op jou vragen.

Met vriendelijke groet,

JANNIEFemke schreef:

>

> Heeft iemand wel eens gehoord van het sydroom van Reynauld en

> wie weet wat het precies inhoudt.

>

> groetjes Femke