watersport en reuma ?

• john

Daag ik kom hier normaal nooit op ,maar nu is het zo dat op een discussie van windsurfers erg veel gaat over surfen en windsurfen in de winter ..Water ongeveer tussen de 3 en 12 graden ..Ik deed dat vroeger ook maar het verstand komt met de jaren….Nu vraag ik mij af wat de invloed van kou op het ontstaan van reuma kan zijn..Kijk we hebben wel dikke neopreen pakken en schoenen en een kap over het hooft,maar de handen zijn niet ingepakt.

En dan vrolijk met een windkracht 4 a 5 een uurtje of 2 of meer het water op.Dit word gedaan op kleine boards waar je niet gewoon op kunt staan dan zinken ze dus je moet je door middel van je zeil je het water uit laten liften..Hierbij lig je regelmatig in het water en moet je naar gelang hoe je materiaal ligt vrij veel zwemmen…Ook de chill faktor van de wind komt dan nog eens kijken,dat je hierbij ook nog eens langzaam onderkoelt moge duidelijk zijn….Graag een reactie hier of op windsurfen discussie….

Met vriendelijke groeten verblijf ik,

• Deborah

Hoi,John,

Als ik het lees krijg ik het al koudt.

Ik kan helemaal geen kou hebben aan mijn benen en handen en als ik dat lees brrrrrrrrrrrrrr.

Bij mij is nog een reuma ontdekt want ik moet nog naar de reumatoloog maar ik denk zelf dat kou erg slecht is voor je als je reuma heb,mijn warme douche is mij heilig en zwemmen in een gewoon bad van 29 graden kan ik dus niet dan verkramp ik helemaal.

Dus ik als je reuma heb dan zou ik het wel uit mijn hoofd laten om nog in dat koude water te gaan liggen voor de lol.

Groetjes Deborah.

• Max

Zo'n 9 jaar RA nu. Maar verwoed watersporter. Kan niet zonder af en toe op het water te zijn. Paar jaar geleden en catamaran gekocht. En eentje die je niet alleen kunt varen. Geeft het voordeel dat je altijd een maat nodig hebt om op- en af te tuigen en om de boot te varen. Heb wel alle kleding en ook schoenen en handschoenen. Soms kan het niet en soms moet in het een aantal dagen bezuren. Maar als je met grote snelheid over het water scheert en de golven in je gezicht slaan… Ja dat zijn de momenten dat je voelt dat je leeft. En ik zou dat voo geen goud willen missen. Een surfplank zeilen zou te zwaar voor mij zijn. Maar naar mijn idee zijn er altijd mogelijkheden om ook met reuma te genieten van watersport. Groet Max :)